Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze SPE 4100-2SPSZZEPSO
Kurs Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze SPE jest ściśle związany z realizacją standardu nauczycielskiego i przygotowuje przyszłych nauczycieli języka obcego do pracy z dziećmi z rożnorodnymi niepełnosprawnościami, ukazując humanistyczną i personalistyczną perspektywę inkluzji pedagogicznej. Przedmiot ma za zadanie dostarczyć studentowi wiedzy z zakresu kultury szkoły ze szczególnym uwzględnieniem pracy z dzieckiem na drugim etapie edukacyjnym. Istotnym komponentem przedmiotu jest wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, która umożliwi zapoznanie się studenta z głównymi problemami dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Osią kursu są metody pracy z dziećmi z różnymi formami specjalnych potrzeb edukacyjnych, co umożliwi studentowi w przyszłości efektywne planowanie procesu kształcenia. Przedmiotem zainteresowania kursu będą następujące zagadnienia: koncepcja wykrywania, definiowania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych na świecie i w Polsce, jej źródła i sposoby realizacji w praktyce pedagogicznej, definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych, grupy osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ich ogólna charakterystyka, najczęstsze przyczyny i objawy trudności szkolnych dzieci należących do poszczególnych grup osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zasady udzielania specjalnego wsparcia dzieciom ze specjalnymi potrzebami, podstawowe informacje na temat cech organizacji i realizacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi o różnie uwarunkowanych specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Treści tematyczne realizowane podczas zajęć:
Pedagogika szkolna a pedagogika specjalna. Kultura, klimat szkoły
Relacje, budowanie współpracy w klasie. Dobrostan uczniów i nauczycieli
Rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych
Pojęcie, zakres i diagnoza SPE. SPE a niepełnosprawność
Ewolucja podejścia do uczniów z niepełnosprawnościami, SPE. Model biopsychospołeczny
Inkluzja edukacyjna - szanse i wyzwania
Kluczowe koncepcje (np. Projektowanie uniwersalne, upodmiotowienie, self-determination)
Wykluczenie, przemoc rówieśnicza a SPE
Dyscyplina i zarządzania klasą. Radzenie sobie z trudnymi zachowaniami uczniów
Motywowanie uczniów
Wybrane zagadnienia dotyczące pracy pedagogicznej z uczniami z różnymi rodzajami niepełnosprawności i SPE (m.in. uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole, uczeń z ASD, uczniowie z niepełnosprawnościami sensorycznymi)
Konstruowanie IPET i innych dokumentów prowadzonych dla uczniów ze SPE
Edukacja zdalna a nierówności edukacyjne
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
K_W04 w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym P6S_WG Zakres i głębia
K_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące P6S_WG Zakres i głębia
K_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych P6S_WG Zakres i głębia
K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
K_U08 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
K_K06 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu
Kryteria oceniania
Dla Studentów i Studentek CKNJIiEE:
- Zaliczenie wykładu: Obecność + terminowe przesyłanie na platformę Kampus zadań potwierdzających recepcję treści wykładu (np. notatka-refleksja). Jedna nieobecność dopuszczalna. Kolejne wiążą się z obowiązkowym wykonaniem zadania adekwatnego do tematyki konkretnych zajęć. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych brak możliwości uzyskania zaliczenia.
- Zaliczenie konwersatorium: Obecność (jedna dopuszczalna)+ terminowe Wykonanie prac (zadań) na kolejne zajęcia. Kolejne nieobecności wiążą się z obowiązkowym wykonaniem zadania adekwatnego do tematyki konkretnych zajęć. W zależności od zadania ich wykonanie oceniane jest od 1 do 3 punktów. Zaliczenie uzyskuje się przy rozliczeniu się z zadań w wymiarze 50%+1pkt. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych - brak możliwości uzyskania zaliczenia.
- Egzamin pisemny będzie składał się z części testowej prawda-fałsz (głównie z treści zajęć) i pytań otwartych (głównie z literatury).
Zaliczenie wykładów uzyskuje się poprzez weryfikację obecności. Jedna nieobecność nieusprawiedliwiona jest dopuszczalna. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych - brak możliwości uzyskania zaliczenia.
Ocena końcowa z przedmiotu będzie średnią arytmetyczną wynikającą z przeliczenia punktacji za pracę na konwersatoriach i wyniku egzaminu.
Punktacja:
90-100% - 5
80-89,99% - 4,5
70-79,99% - 4
60-69,99% - 3,5
50-59,99% - 3
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2023/24
Dla Studentów wybierających przedmiot w ramach przedmiotów ogólnouniwersyteckich obowiązuje zaliczenie z oceną.
40% oceny końcowej obejmuje aktywność na platformie Kampus oraz wykonywanie na niej zadań cząstkowych w określonych terminach.
60% oceny końcowej stanowi obecność na zajęciach w sali (dopuszczalna jedna nieobecność) oraz punkty uzyskane z egzaminu. Kolejne nieobecności wiążą się z obowiązkowym wykonaniem zadania adekwatnego do tematyki konkretnych zajęć. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych (osobno na wykładzie i konwersatoriach)brak możliwości uzyskania zaliczenia.
Ocena końcowa za przedmiot jest średnią arytmetyczną z obu form kształcenia.
Sposób obliczania oceny końcowej:
40% - kurs internetowy;
60% - ocena z testu "stacjonarnego"
Sposób obliczania oceny końcowej z przedmiotu:
90-100% - 5
80-89,99% - 4,5
70-79,99% - 4
60-69,99% - 3,5
50-59,99% - 3
Poniżej 50% - przedmiot nie może zostać zaliczony.
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2023/24
Literatura
Literatura podstawowa
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Impuls 2015
Cytowska B., Winczura B., (red.), Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Kraków 2006.
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Pyżalski, J. (red.) (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z
dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Warszawa: EduAkcja
Szumski, G, Chrzanowska I. (red.) (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Literatura uzupełniająca:
Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWN.
Delaney, M. (2017). Special Educational Needs, Oxford.
Brzezińska A., Psychologia rozwoju człowieka. Sopot, 2019.
Delaney Mary, Special Educational Needs, Oxford, 2017.
Gueldner, B.A. (2020). Social and Emotional Learning in the Classroom: Promoting Mental Health and Academic Success. New York. London: The Guilford Press.
Kołakowski A, Pisula A, Sposób na trudne dziecko, GWP, Gdańsk 2014.
Kołakowski A., Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 2018.
Krasowicz-Kupis Grażyna, SLI i inne zaburzenia językowe, GWP, Gdańsk 2019
Komender J., Jagielska G., Bryńska A., Autyzm i Zespół Aspergera. Warszawa 2009.
Loska M., Myślińska D., Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Warszawa 2005.
Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia. Kraków 1998
Meirieu, P. (2003). Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, tłum. T. Grzegorczyk,
Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Mietzel G., Psychologia kształcenia, GWP, Gdańsk 2003.
Murawski, K., Scott, L. (2019). What Really Works With Universal Design for Learning, Sage.
Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, WSiP, Warszawa2002.
Pyżalski, J. (2018). Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w szkole – krytyczny przegląd stosowanych rozwiązań. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 17(1), 30–45
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – poradnik dla dyrektorów (2018). Warszawa: ORE
Materiały wideo, zasoby internetowe korespondujące z treściami zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: