Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze SPE 4100-2SPSZZEPSO
Przedmiot ma za zadanie dostarczyć studentowi wiedzy z zakresu kultury szkoły ze szczególnym uwzględnieniem pracy z dzieckiem na drugim etapie edukacyjnym. Istotnym komponentem przedmiotu jest wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, która umożliwi zapoznanie się studenta z głównymi problemami dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Osią kursu są metody pracy z dziećmi z różnymi formami specjalnych potrzeb edukacyjnych, co umożliwi studentowi w przyszłości efektywne planowanie procesu kształcenia. Przedmiotem zainteresowania kursu będą następujące zagadnienia:
- Pedagogika szkolna a pedagogika specjalna. Kultura, klimat szkoły
- Relacje, budowanie współpracy w klasie. Dobrostan uczniów i nauczycieli
- Specyfika pracy wychowawcy klasy na drugim etapie edukacyjnym (w tym dokumenty regulujące jego pracę).
- Zadania wychowawcy, metody oddziaływań (szczególnie grupowych, aktywizujących)
- Rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych
- Dyscyplina i zarządzania klasą. Radzenie sobie z trudnymi zachowaniami uczniów
- Motywowanie uczniów
- Inkluzja edukacyjna - szanse i wyzwania
- Pojęcie, zakres i diagnoza SPE. SPE a niepełnosprawność. Edukacja grup zróżnicowanych.
- Kluczowe koncepcje (np. Projektowanie uniwersalne, upodmiotowienie, self-determination, diagnoza funkcjonalna)
- Ewolucja podejścia do uczniów z niepełnosprawnościami, SPE. Model biopsychospołeczny
- Wykluczenie, przemoc rówieśnicza a SPE
- Wybrane zagadnienia dotyczące pracy pedagogicznej z uczniami z różnymi rodzajami niepełnosprawności i SPE (m.in. uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole, uczeń z ASD, uczniowie z niepełnosprawnościami sensorycznymi)
- IPET-y i innych dokumentów prowadzone dla uczniów ze SPE
- Nowe technologie, edukacja zdalna a nierówności edukacyjne
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe uprawnienia pedagogiczne | W cyklu 2024L: uprawnienia pedagogiczne obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza (P6S_WG Zakres i głębia)
Absolwent zna i rozumie:
K_W09
metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W14
w uporządkowany sposób miejsce pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Umiejętności (P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
Absolwent potrafi:
K_U06
wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U07
posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
Kryteria oceniania
Studenci/studentki otrzymują z tego przedmiotu trzy wpisy:
Wykład (Zaliczenie bez oceny)
Konwersatoria (zaliczenie bez oceny)
Egzamin (ocena)
- Zaliczenie wykładu: Obecność + terminowe przesyłanie na platformę Kampus zadań potwierdzających recepcję treści wykładu (np. notatka-refleksja). Jedna nieobecność dopuszczalna. Kolejne wiążą się z obowiązkowym wykonaniem zadania adekwatnego do tematyki konkretnych zajęć. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych brak możliwości uzyskania zaliczenia.
- Zaliczenie konwersatorium: Obecność (jedna dopuszczalna)+ terminowe Wykonanie prac (zadań) na kolejne zajęcia. Kolejne nieobecności wiążą się z obowiązkowym wykonaniem zadania adekwatnego do tematyki konkretnych zajęć. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych - brak możliwości uzyskania zaliczenia.
- Egzamin pisemny będzie składał się z części testowej prawda-fałsz (głównie z treści zajęć) i pytań otwartych (głównie z literatury).
Przeliczona na punkty procentowe punktacja (sumy części zamkniętej i otwartej):
90-100% - 5
80-89,99% - 4,5
70-79,99% - 4
60-69,99% - 3,5
50-59,99% - 3
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego.
Literatura
Literatura podstawowa
Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Cytowska, B., & Winczura, B. (Red.). (2006). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kordziński, J. (2020). Autorytet nauczyciela, czyli jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., & Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Pyżalski, J. (Red.). (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja.
Szumski, G., & Chrzanowska, I. (Red.). (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Literatura uzupełniająca
Brzezińska, A. (2019). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Delaney, M. (2017). Special Educational Needs. Oxford: Routledge.
Gueldner, B. A. (2020). Social and Emotional Learning in the Classroom: Promoting Mental Health and Academic Success. New York & London: The Guilford Press.
Kołakowski, A., & Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kołakowski, A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Krasowicz-Kupis, G. (2019). SLI i inne zaburzenia językowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Komender, J., Jagielska, G., & Bryńska, A. (2009). Autyzm i Zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Loska, M., & Myślińska, D. (2005). Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
Maciarz, A. (1998). Dziecko przewlekle chore w roli ucznia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Meirieu, P. (2003). Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika (Tłum. T. Grzegorczyk). Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Mietzel, G. (2003). Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Murawski, K., & Scott, L. (2019). What Really Works With Universal Design for Learning. Thousand Oaks, CA: Sage.
Niemierko, B. (2002). Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Pyżalski, J. (2018). Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w szkole – krytyczny przegląd stosowanych rozwiązań. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 17(1), 30–45.
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – poradnik dla dyrektorów. (2018). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Materiały wideo, zasoby internetowe, akty prawne korespondujące z treściami zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: