Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny, język francuski) 4100-4SPRAKDYDFRA
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy:
1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy.
2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego.
3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez nauczyciela-opiekuna praktyk i przez innych praktykantów realizujących równolegle swoje praktyki. Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji: 30 godzin.
Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą:
1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły
2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego
3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku
4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka
5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć
6. Informacje o samokształceniu
7. Wiedzę o sobie
Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta
1. Zapoznanie się ze statutem szkoły
2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania
3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów
4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami
5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy
6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy)
7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły
8.Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela opiekuna praktyk i innych stażystów
9. Analizowanie obserwowanych zajęć
10. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z nauczycielem-opiekunem praktyk
12. Poznanie swoich słabych i silnych stron, ocena wiedzy i umiejętności
W cyklu 2023L:
a/ Praktyki odbywają się w SP nr 146 i w szkołach współpracujących z CKNJOiEE. b/ W SP 146 studenci pracują w grupach. c/ Każda grupa prowadzi swoją lekcję języka francuskiego w czwartki. d/ Każdy grupa prowadzi lekcje w swojej klasie przez 5 tygodni. e/ Studenci z jednej grupy prowadzą swoją lekcję na zmianę z pozostałymi stażystami z grupy f/ Prowadzący przygotowuje lekcję wspólnie i wszyscy są odpowiedzialni za jej realizację w danym dniu. g/ Gdy stażysta prowadzi swoją lekcję, pozostali studenci asystują przy tej lekcji: pomagają sprawdzić pracę domową, utrzymać dyscyplinę w klasie, pomagają przy pracy w podgrupach itp. h/ Każdy student prowadzi 5 fragmentów lekcji i asystuje w 5 lekcjach w swojej klasie. i/ Poza prowadzeniem lekcji własnych i asystowaniem, student jest zobowiązany obserwować 15 lekcji mentorów w szkołach podstawowych współpracujących z CKNJOiEE. Obserwacje odbywają się w grupach trzy lub czteroosobowych. |
W cyklu 2024L:
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy: Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą: Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: uprawnienia pedagogiczne obowiązkowe języki obce | Ogólnie: uprawnienia pedagogiczne języki obce obowiązkowe | W cyklu 2024L: uprawnienia pedagogiczne obowiązkowe języki obce |
Założenia (lista przedmiotów)
Nauka języka francuskiego
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych
S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, w przedszkolu oraz na I etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych
S_U05 obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
S_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego
S_U12 porozumiewać się w języku francuskim, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów,
S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych
S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
S_U24 Zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania – student zobowiązany jest do zrealizowania 30 godzin praktyk. Nieobecności spowodowane chorobą, powinny być nadrobione do końca semestru.
Ocenie podlegają:
a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przygotowywanie poprawnych językowo i metodycznie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk) - 40% oceny na koniec semestru
b)pozytywna ocena opiekuna praktyk z UOKNJF UW na podstawie wizytowanych i omawianych lekcji studenta - 40% oceny końcowej
c) pozytywna ocena praktyk wydana przez mentora ze szkoły podstawowej - 20% oceny końcowej
30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS:
1,5 ECTS- godziny kontaktowe
1 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Instrukcją dla studentów realizujących praktyki pedagogiczne na II roku UOKNJF UW)
Zalicza 60% możliwej liczby punktów.
60%-68%- ocena dostateczna
69%-76%- dostateczny plus
77%-84%- dobry
85%-92%- dobry plus
93%-100%- bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Praktyki pedagogiczne odbywają się w szkołach podstawowych, z którymi współpracuje UOKNJF UW.
Literatura
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UOKNJF UW.
2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na I etapie edukacyjnym wybrane przez mentorów.
3. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy.
W cyklu 2023L:
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w CKNJOiEE UW. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy. |
W cyklu 2024L:
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w CKNJOiEE UW. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: