Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny, język francuski) 4100-4SPRAKDYDFRA
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy:
1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy.
2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego.
3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez nauczyciela-opiekuna praktyk i przez innych praktykantów realizujących równolegle swoje praktyki. Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji: 30 godzin.
Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą:
1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły
2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego
3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku
4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka
5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć
6. Informacje o samokształceniu
7. Wiedzę o sobie
Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta
1. Zapoznanie się ze statutem szkoły
2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania
3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów
4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami
5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy
6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy)
7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły
8.Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela opiekuna praktyk i innych stażystów
9. Analizowanie obserwowanych zajęć
10. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z nauczycielem-opiekunem praktyk
12. Poznanie swoich słabych i silnych stron, ocena wiedzy i umiejętności
|
W cyklu 2024L:
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy: Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą: Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta |
W cyklu 2025L:
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy: Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą: Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: uprawnienia pedagogiczne języki obce obowiązkowe | W cyklu 2024L: uprawnienia pedagogiczne obowiązkowe języki obce | W cyklu 2025L: uprawnienia pedagogiczne obowiązkowe języki obce |
Założenia (lista przedmiotów)
Nauka języka francuskiego
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych
S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
S_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane
w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, w przedszkolu oraz na I etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych
S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U05 obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki
oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
S_U08 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
S_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego
S_U12 porozumiewać się w języku francuskim, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów,
S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych
S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
S_U23 animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych
oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
S_U24 Zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K04 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
S_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność
S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Do przygotowania konspektów lekcji student może zastosować narzędzia sztucznej inteligencji (SI) ( poprawność językowa poleceń w języku francuskim). Pozostałe prace/zadania powinny być wykonywane samodzielnie przez studenta, bez użycia narzędzi SI.
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się. Metody oceniania:
Praktyki oceniane są na podstawie dokumentacji z przebiegu praktyk, przedkładanej uczelnianemu opiekunowi praktyk. W skład dokumentacji wchodzą:
1. Dokumenty potwierdzające spełnienie przez studenta wymagań formalnych, podpisane przez nauczyciela mentora i opatrzone pieczęcią placówki przyjmującej. Za te dokumenty nie są przyznawane punkty, jednak złożenie kompletnej, w pełni wypełnionej dokumentacji formalnej jest warunkiem wstępnym dopuszczającym do zaliczenia praktyk.
• Zgoda dyrektora szkoły na przyjęcie studenta / studentki na praktyki z języka francuskiego;
• Deklaracja mentora o przyjęciu studenta na praktyki;
• Dziennik praktyk, zawierający: daty odbycia praktyk, a także liczbę, terminy oraz tematy obserwowanych i przeprowadzonych lekcji lub zajęć wychowawczych oraz wszystkich innych działań wynikających z zakresu obowiązków i czynności realizowanych przez studenta i symbol klasy w której się odbyły;
• Potwierdzenie odbytych praktyk zawodowych.
2. Dokumenty potwierdzające spełnienie przez studenta wymagań merytorycznych i osiągnięcie efektów uczenia się. Na ocenę składają się następujące elementy:
a) przygotowanie konspektów do wszystkich prowadzonych lekcji i innych materiałów wraz z notatkami z omawiania lekcji hospitowanych– wszystkie materiały są konsultowane przez opiekuna praktyk. Ocenie podlegają 2 konspekty z lekcji prowadzonych (kryteria oceny konspektów: 1. Cele lekcji - 2 pkt – Jasno określone, zgodne z podstawą programową i dostosowane do poziomu uczniów.
2. Treści nauczania 2 pkt – Treści trafnie dobrane: dopasowane do poziomu klasy i spójne z celami lekcji.
3. Organizacja lekcji 2 pkt – Logiczna struktura z wyraźnymi fazami lekcji; plan realistyczny i wykonalny w dostępnych warunkach i czasie.
4. Metody i formy pracy dydaktycznej 2 pkt – Metody różnorodne, aktywizujące, dostosowane do celów, treści i grupy uczniów; formy pracy właściwie dobrane i wystarczająco zróżnicowane (indywidualna, grupowa, zespołowa), wspierają współpracę i zaangażowanie.
5. Środki dydaktyczne, w tym TIK 2 pkt – Różnorodne, atrakcyjne, dostosowane do wieku uczniów, wspierają realizację celów.
6. Język i styl konspektu 2 pkt – Poprawny język, terminologia dydaktyczna, przejrzysta struktura zapisu.
Suma - 14 punktów
2 x 12 punktów = 24 punktów (efekt S_W19, S_U02, S_U12, S_U19 .)
b) przygotowanie arkuszy obserwacyjnych z lekcji obserwowanych przez studenta wraz z wnioskami dla własnej praktyki nauczycielskiej. Ocenie podlegają 2 arkusze obserwacyjne ( kryteria: Zgodność treści z zakresem kategorii obserwacji - 2pkt; Kompletność i wyczerpanie tematu - 2 pkt; Poprawność merytoryczna wniosków - 2 pkt; Spójność i przejrzystość struktury wypowiedzi - 2 pkt
Suma - 8 pkt
2x8 punktów = 16 punktów (efekt S_W03, S_W06, S_U07)
c) pozytywna ocena praktyk wydana przez mentora ze szkoły podstawowej. Ocenie podlegają: Umiejętności metodyczne - 2 pkt; Umiejętności dydaktyczne - 2 pkt; Umiejętności komunikacyjne i językowe - 2 pkt; Umiejętności psychologiczno-pedagogiczne - 2 pkt ; Współpraca z mentorem - 2 pkt; Punktualność i obecność - 2 pkt; Otwartość na informację zwrotną i refleksja nad własną praktyką, przyrost wiedzy i umiejętności - 3 pkt
suma = 15punktów (efekty S_U06, S_U10, S_U12, S_U20, S_U24, S_K04, S_K05, S_K09, S_K10 )
2x 15 pkt ( dwóch mentorów) = 30 punktów
Ogółem za praktyki można uzyskać 70 punktów.
30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS:
Przy ocenie praktyk stosuje się następującą skalę ocen:
93 do 100% - bardzo dobry (5);
87 do 92% - dobry plus (4+);
80 do 86% - dobry (4);
70 do 79% - dostateczny plus (3+);
60 do 69% - dostateczny (3); zaliczają 42 punkty.
poniżej 60% - niedostateczny (2).
Student może uzyskać ocenę celującą (5!) jeżeli osiągnął wynik określony dla oceny bardzo dobrej (5) oraz wykazał się ponadprzeciętną i wyróżniającą aktywnością i zaangażowaniem w realizację praktyk.
Praktyki zawodowe
Praktyki pedagogiczne odbywają się w szkołach podstawowych, z którymi współpracuje UOKNJF UW.
Literatura
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UOKNJF UW.
2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na I etapie edukacyjnym wybrane przez mentorów.
3. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy.
|
W cyklu 2024L:
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w CKNJOiEE UW. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy. |
W cyklu 2025L:
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w CKNJOiEE UW. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: