Praktyki psychologiczno-pedagogiczne (I i II etap edukacyjny) 4100-2SPRPEDPSYCHO
Zakres praktyk psychologiczno-pedagogicznych (w nawiasach podano symbole szczegółowych efektów uczenia się ze standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela):
W ramach praktyk student poznaje środowisko i zadania charakterystyczne dla szkoły podstawowej (B.3.W1.), zapoznaje się z organizacją, planem pracy, statutem, programem wychowawczo-profilaktycznym, programem realizacji doradztwa zawodowego oraz zasadami zapewniania bezpieczeństwa uczniom w placówce i poza nią (B.3.W2., B3.W3.).
Istotą tej części praktyk jest analiza zjawisk psychologiczno-pedagogicznych, zachodzących w relacjach między uczniem a nauczycielem, a także w grupach dzieci w przedziale wiekowym 6-14 lat. Na podstawie obserwacji lekcji wychowawczych student wyciąga wnioski na temat interakcji wychowawcy z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania tego typu zajęć (B.3.U1.). Student uczestniczy także w lekcjach przedmiotowych, a następnie poddaje refleksji zaobserwowane sposoby integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych (B.3.U2.). Praktykant obserwuje też pozalekcyjne działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli, jak również, w miarę możliwości, pracę rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas (B.3.U4., B.3.U3.).
Pod nadzorem mentora-opiekuna praktykant planuje i przeprowadza własne zajęcia wychowawcze, adekwatne do bieżących potrzeb i etapu rozwojowego uczniów (B.3.U5.). Sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk, stają się przedmiotem refleksji i autorefleksji studenta (B.3.U6.). Praktykant wykazuje się przy tym gotowością do współdziałania z opiekunem praktyk oraz innymi nauczycielami (B.3.K1.).
Dokładny przebieg praktyk opisany jest w Regulaminie praktyk, dostępnym na stronie kursu na platformie Kampus.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent zna i rozumie:
K_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
Umiejętności - absolwent potrafi:
K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym
K_U04 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych
K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
K_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
K_K04 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
K_K08 uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
Kryteria oceniania
Ocena z praktyk wystawiana jest na podstawie dokumentacji z przebiegu praktyk (maksymalnie 20 punktów), rozmowy z uczelnianym opiekunem praktyk (maksymalnie 20 punktów) oraz oceny mentora - szkolnego opiekuna praktyk (maksymalnie 10 punktów). W sumie student może otrzymać 50 punktów, które przelicza się na ocenę według następującej skali:
49 - 50 P. → 5!
45 - 48,5 P. → 5
41,5 - 44,5 P. → 4,5
37,5 - 41 P. → 4
34 - 37 P. → 3,5
30 - 33,5 P. → 3
0 - 29,5 P. → 2
Realizacja wszystkich zadań zgodnie z Regulaminem praktyk dostępnym na stronie kursu na platformie Kampus oraz kompletność dokumentacji to warunki wstępne i konieczne do uzyskania zaliczenia.
Na dokumentację składają się:
- Zaświadczenia: Zgoda dyrektora i Deklaracja mentora, Potwierdzenie odbytych praktyk
- Dziennik praktyk
- Konspekt zajęć wychowawczych
- Karta oceny praktykanta (ocena mentora, przysłana na adres uczelnianego opiekuna praktyk)
Punktacja i kryteria oceny:
Dziennik praktyk – w sumie 10 punktów, oceniane są:
- zgodność z wytycznymi (4 punkty): wypełnienie tabeli zgodnie z podanymi kategoriami do analizy, poprawne uzupełnienie celów lekcji, zawarcie zarówno obserwacji, jak i refleksji, trafne wnioskowanie)
- staranność wypełnienia (3 punkty): umiejętność prowadzenia dokumentacji, tj. kompletność danych (np. klasa, godzina zajęć), poprawność językowa, estetyka
- samodzielność wypełnienia (3 punkty): formułowanie spostrzeżeń własnym językiem, na podstawie osobistych doświadczeń z praktyk, poparcie przykładami, ewentualnie podanie źródeł
Konspekt zajęć wychowawczych - 10 punktów, oceniane są:
- zgodność z wytycznymi i staranność wypełnienia konspektu (2 punkty): kompletność danych dotyczących klasy, samodzielność, ew. podanie źródeł, poprawność językowa, estetyka
- zaplanowanie zajęć:
zawartość merytoryczna (2 punkty): właściwe sformułowanie celów, dobór aktywności, ich form, kolejności, czasu trwania, materiałów – adekwatnie do obranych celów oraz potrzeb danej grupy uczniów oraz rzetelność opisu (2 punkty): systematyczne wypełnienie tabeli
- analiza zajęć:
zawartość merytoryczna (2 punkty): zasadność, spójność i logika refleksji, zgodność z wiedzą z zakresu psychologii i pedagogiki; odwołanie się do przykładów z przeprowadzonej lekcji, które ilustrują omawiane spostrzeżenia oraz wnikliwość (2 punkty): głębokość refleksji i umiejętność krytycznego spojrzenia na przeprowadzone zajęcia oraz siebie w roli nauczyciela; identyfikowanie kluczowych momentów zajęć, które wpłynęły na ich przebieg (zarówno pozytywnych, jak i wymagających poprawy); dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych (np. jak konkretne metody pracy wpłynęły na zaangażowanie uczniów), formułowanie wniosków na przyszłość, które wskazują na świadomość własnych mocnych stron oraz obszarów do rozwoju
Rozmowa z uczelnianym opiekunem praktyk – w sumie 20 punktów, oceniane są:
- umiejętność formułowania refleksji i autorefleksji (4 punkty): przedstawienie przemyśleń dotyczących przebiegu praktyk, dotyczących zaobserwowanych sytuacji oraz siebie w roli nauczyciela, autorefleksji nad swoimi zachowaniami, umiejętnościami, postawą i dalszym rozwojem
- merytoryczna trafność odpowiedzi (4 punkty): poprawność i adekwatność treści przedstawionych przez studenta w kontekście wiedzy psychologiczno-pedagogicznej
- wnikliwość spostrzeżeń i analiz (4 punkty): głębia i szczegółowość przedstawionych spostrzeżeń oraz identyfikowanie kluczowych momentów praktyk, analiza ich przyczyn i konsekwencji
- umiejętność podparcia odpowiedzi konkretnymi przykładami z odbytych praktyk (4 punkty): zilustrowanie swoich wypowiedzi przykładami zaczerpniętymi z rzeczywistego przebiegu praktyk
- zgodność odpowiedzi z treścią dokumentacji, w tym w szczególności Dziennika praktyk (4 punkty): spójność odpowiedzi z zapisami w dokumentacji, gotowość do odwołania się do konkretnych zapisów z Dziennika praktyk
Ocena mentora - maksymalnie 10 punktów, oceniane są:
zaangażowanie, inicjatywa, rzetelność, punktualność, umiejętność nawiązywania relacji, tworzenie przyjaznej atmosfery, reakcja na trudności oraz gotowość do współpracy z mentorem
Literatura
Student powinien być zaznajomiony z literaturą realizowaną podczas zajęć: Psychologia ogólna, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: