Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język francuski) 4100-4SDYDFRA
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
- podstawa programowa (język obcy nowożytny)- przedszkole i I etap edukacyjny
- charakterystyka grypy wiekowej – dzieci przedszkolne oraz młodsze ze szkoły podstawowej (6- 9) lat
- specyfika pracy z dziećmi w nauczaniu języka obcego – charakter ludyczny zajęć z dziećmi
- określanie celów lekcji języka obcego
- budowa lekcji języka obcego ukierunkowanej na dzieci młodsze
- utrzymanie ładu na lekcji języka obcego w klasach młodszych
- wybrane zagadnienia z zakresu kształtowania poszczególnych sprawności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie (te tematy będą omawiane na kilku zajęciach)
- praca z piosenkami, rymowankami, wierszyki, wyliczanki, opowiadania, ruch, drama, gry.
|
W cyklu 2024L:
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: języki obce obowiązkowe | W cyklu 2024L: obowiązkowe języki obce |
Założenia (lista przedmiotów)
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny, język francuski)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
S_W01 - w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków na drugim etapie edukacyjnym
S_W03 - metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych
S_W04 proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różnorodne uwarunkowania tego procesu
S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych
S_W10 w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
S_W11 w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem języków obcych
S_W19 - podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
Umiejętności: student potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych
S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia
S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego
S_U19 - wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Podstawą pozytywnego zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach i wywiązanie się ze wszystkich zadań cząstkowych w semestrze. Student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2). Po przekroczeniu tego progu nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać.
Zasady korzystania z narzędzi AI: ich użycie jest dopuszczalne wyłącznie za zgodą prowadzącego i po wcześniejszym ustaleniu zakresu; wykorzystanie bez zgody będzie traktowane jako naruszenie zasad samodzielności i skutkuje oceną niedostateczną.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
1/ Test końcowy w formie pisemnej
2/ Egzamin w formie ustnej
3/ Wykonywanie zadań podczas zajęć, w tym polegających na przećwiczeniu sytuacji szkolnych oraz prezentacje ustne
4/ Konspekt lekcji (określanie celów lekcji i przygotowywanie aktywności) na I etapie edukacyjnym
Do przygotowania konspektów lekcji student może zastosować narzędzia sztucznej inteligencji (SI) ( poprawność językowa poleceń w języku francuskim). Pozostałe prace/zadania powinny być wykonywane samodzielnie przez studenta, bez użycia narzędzi SI.
Ocenie podlegają:
a) zaprojektowanie lekcji języka francuskiego dla I etapu edukacyjnego- konspekt lekcji (prawidłowo określone cele lekcji: 4 punkty; prawidłowa budowa lekcji, fazy lekcji – 4 punkty; dobór aktywności – 4 punkty; poprawne polecenia – 4 punkty, poprawność językowa – 4 punkty)- 20 punktów. ocena za konspekt stanowi 40% oceny końcowej; (S_W03; S_U02; S_U19)
b) pozytywne zaliczenie testu końcowego ( pytania zamknięte i otwarte) na 40 punktów. Zalicza 60%. Kryteria oceniania testu:
1. Merytoryczna poprawność odpowiedzi
• Trafność i kompletność analizy zagadnień – 20 punktów
• Poprawne użycie terminologii dydaktycznej i metodycznej – 10 punktów
2. Poprawność językowa i struktura wypowiedzi pisemnej
• Poprawność gramatyczna – 3 punkty
• Poprawność leksykalna – 3 punkty
• Poprawność ortograficzna – 2 punkty
• Jasna, logiczna i spójna struktura tekstu – 2 punkty.
Test obejmuje całość przerabianego w semestrze materiału.
Ocena za test stanowi 60% oceny końcowej. (S_W01; S_W04; S_W06; S_W07; S_W010; S_W_11 ;S_W19; S_U03)
Systematyczne wywiązywanie się z zadań domowych sprawdzane poprzez zadawanie pytań przez prowadzącego zajęcia na początku każdych zajęć - podnosi ocenę o 10% przy ocenie końcowej;( S_K06; S_K10)
Aktywny udział w zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, symulacjach fragmentów lekcji, prezentacje ustne)- system plusów dla aktywnych uczestników – plusy wystawiane na koniec każdych zajęć; aktywny udział w zajęciach podnosi ocenę o 10% przy ocenie końcowej j; (S_U02; S_U06; S_U10
Sposób zaliczenia – zaliczenie na ocenę :
60% -68%- ocena dostateczna
69%-76%- ocena dostateczny plus
77%-84%- ocena dobra
85%-92% - dobry plus
93%- 100%- bardzo dobry
Zaliczenie przedmiotu jest niezbędnym warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego. Egzamin w formie ustnej.
2,5 ECTS
Praktyki zawodowe
Studenci odbywają praktyki pedagogiczne w klasach 1-3 w szkole podstawowej w wymiarze 30 godzin w semestrze letnim.
Literatura
- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier,
- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble
- Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000
- Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009
- Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000
- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002
- Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna
- Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998
- Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009
- Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
- SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International
- Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009
- Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: