Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z elementami diagnozy pedagogicznej 4100-3SPOWEDP
Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej. Zadanie to będzie realizowane poprzez przedstawienie i przedyskutowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz możliwych rozwiązań praktycznych w obrębie następujących obszarów: wychowanie a rozwój, szkoła jako instytucja wychowawcza, zawód nauczyciela, komunikacja i kultura języka, poznawanie uczniów, profilaktyka w szkole. Tematyka kursu realizowana będzie z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych. Student ma ponadto rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania.
Tematy zajęć:
1. Pedagogika opiekuńczo- wychowawcza. Podstawowe terminy, definicje. Klasyfikacja potrzeb opiekuńczych uczniów
2.Opiekuńczo - wychowawcza działalność szkoły. Organizacyjne i metodyczne aspekty pracy w świetlicy szkolnej
3. Współpraca szkoły z rodzicami (opiekunami ) ucznia. Zasady dobrej współpracy.
4. Praca wychowawcza z klasą (grupą wychowawczą). Etapy rozwoju grupy. Dyscyplina na zajęciach- rozwiązania praktyczne.
5. Diagnoza pedagogiczna/psychologiczna/funkcjonalna. Cele diagnozy, wybrane metody diagnostyczne.
6. Diagnoza nauczycielska. Diagnoza dojrzałości szkolnej, diagnoza zespołu klasowego- techniki socjometryczne
W cyklu 2023Z:
Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczą z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej. Zadanie to będzie realizowane poprzez przedstawienie i przedyskutowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz możliwych rozwiązań praktycznych w obrębie następujących obszarów: wychowanie a rozwój, szkoła jako instytucja wychowawcza, zawód nauczyciela, komunikacja i kultura języka, poznawanie uczniów, profilaktyka w szkole. Tematyka kursu realizowana będzie z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych. Student ma ponadto rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania. |
W cyklu 2024Z:
Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczą z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej. Zadanie to będzie realizowane poprzez przedstawienie i przedyskutowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz możliwych rozwiązań praktycznych w obrębie następujących obszarów: wychowanie a rozwój, szkoła jako instytucja wychowawcza, zawód nauczyciela, komunikacja i kultura języka, poznawanie uczniów, profilaktyka w szkole. Tematyka kursu realizowana będzie z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych. Student ma ponadto rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2023Z: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu
wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: pedagogika opiekuńczo - wychowawcza właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języka angielskiego w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
K_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K_W10 w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody
diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
K_W18 elementarne zasady i normy etyczne
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U04 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych
K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji
oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do
różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Obowiązkowa obecność na wykładach (dopuszczalne dwie nieobecności) - W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego.
2. Zaliczenie wykładu jest warunkiem przystąpienia do egzaminu z przedmiotu
3. Egzamin końcowy pisemny
Sposób obliczania oceny końcowej z egzaminu:
90-100% - 5
85-89,99% - 4,5
75-84,99% - 4
70-74,99% - 3,5
50-69,99% - 3
Poniżej 50% - przedmiot nie może zostać zaliczony.
Literatura
Literatura podstawowa:
Homicki B. O wychowaniu. Pedagogika opiekuńczo - wychowawcza. Wydawnictwo Oświatowe Fosze, Rzeszów 2022
Dąbrowski Zdzisław, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1 i 2, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2006.
Zubrzycka - Maciąg, Wosik-Kawala D., Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli, Wyd. UMCS, Lublin 2012.
T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko, Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Warszawa 2014.
Stemplewska-Zakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk 2013 (rozdz. 3-4).
Herbert M., Rozwój społeczny ucznia. Rozpoznanie potrzeb dzieci i ich problemów. GWP, Gdańsk 2004.
Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca. GWP, Gdańsk 2005.
Jarosz E.: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001.
King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. GWP, Gdańsk 2005.
Literatura uzupełniająca:
Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSiP, Warszawa 2005.
Homicki B. O wychowaniu. Pedagogika opiekuńczo - wychowawcza.
Dąbrowski Z., Kulpiński F. Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2000.
Żmijski J., Leśniewska K, Grondas M., Kliszko M. , Garstka T., Jak być dobrym wychowawcą? Autoewaluacja pracy wychowawczej, asertywność nauczyciela, skuteczne kierowanie klasą
W cyklu 2023Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: