Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z elementami diagnozy pedagogicznej 4100-3SPOWEDP
Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej. Zadanie to będzie realizowane poprzez przedstawienie i przedyskutowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz możliwych rozwiązań praktycznych w obrębie następujących obszarów: wychowanie a rozwój, szkoła jako instytucja wychowawcza, zawód nauczyciela, komunikacja i kultura języka, poznawanie uczniów, profilaktyka w szkole. Tematyka kursu realizowana będzie z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych. Student ma ponadto rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania.
Poniżej wymienione są obszary tematyczne realizowane na kursie. Zagadnienia te pozwalają na realizację szczegółowych efektów uczenia się (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) ze standardu kształcenia nauczycieli - numery efektów ze standardu podane są w nawiasach kwadratowych.
1. Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza. Podstawowe terminy, definicje. Klasyfikacja potrzeb opiekuńczych uczniów. [B.2.W1.]
2.Opiekuńczo-wychowawcza działalność szkoły. Organizacyjne i metodyczne aspekty pracy w świetlicy szkolnej. [B.2.W2.]
3. Współpraca szkoły z rodzicami (opiekunami) ucznia. Zasady dobrej współpracy. [B.2.U4.]
4. Praca wychowawcza z klasą (grupą wychowawczą). Etapy rozwoju grupy. Dyscyplina na zajęciach - rozwiązania praktyczne. [B.2.W3., B.2.W4, B.2.K1., B.2.K2.]
5. Diagnoza pedagogiczna/psychologiczna/funkcjonalna. Cele diagnozy, wybrane metody diagnostyczne. [B.2.W5, B.2.W6, B.2.U5., B.2.U6.]
6. Diagnoza nauczycielska. Diagnoza dojrzałości szkolnej, diagnoza zespołu klasowego - techniki socjometryczne. [B.2.W5, B.2.W6, B.2.U2., B.2.U3.]
W cyklu 2024Z:
Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczą z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej. Zadanie to będzie realizowane poprzez przedstawienie i przedyskutowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz możliwych rozwiązań praktycznych w obrębie następujących obszarów: wychowanie a rozwój, szkoła jako instytucja wychowawcza, zawód nauczyciela, komunikacja i kultura języka, poznawanie uczniów, profilaktyka w szkole. Tematyka kursu realizowana będzie z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych. Student ma ponadto rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: pedagogika właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języka angielskiego w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
K_W10 w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
K_W14 w uporządkowany sposób miejsce pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K08 uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Obowiązkowa obecność na wykładach (dopuszczalna jedna nieobecność). W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego.
2. Zaliczenie wykładu jest warunkiem przystąpienia do egzaminu z przedmiotu.
3. Egzamin końcowy pisemny
Sposób obliczania oceny końcowej z egzaminu:
90-100% - 5
85-89,99% - 4,5
75-84,99% - 4
70-74,99% - 3,5
50-69,99% - 3
Poniżej 50% - przedmiot nie może zostać zaliczony.
Literatura
Literatura podstawowa:
Homicki B., O wychowaniu. Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, Wydawnictwo Oświatowe Fosze, Rzeszów 2022.
Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1 i 2, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2006.
Zubrzycka-Maciąg W., Wosik-Kawala D., Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012.
Bajkowski T., Sawicki K., Namiotko U., Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Warszawa 2014.
Stemplewska-Żakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk 2013 (rozdz. 3-4).
Herbert M., Rozwój społeczny ucznia. Rozpoznanie potrzeb dzieci i ich problemów, GWP, Gdańsk 2004.
Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca, GWP, Gdańsk 2005.
Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001.
King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk 2005.
Literatura uzupełniająca:
Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSiP, Warszawa 2005..
Dąbrowski Z., Kulpiński F., Pedagogika opiekuńcza. Historia, teoria, terminologia, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000.
Żmijski J., Leśniewska K., Grondas M., Kliszko M., Garstka T., Jak być dobrym wychowawcą? Autoewaluacja pracy wychowawczej, asertywność nauczyciela, skuteczne kierowanie klasą, Warszawa 2010.
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: