Dydaktyka ogólna 4100-2SDYDOGOLO
Celem wykładu jest wyposażenie studentów w wiedzę z dydaktyki ogólnej jako teorii uczenia się i nauczania, przygotowującą ich do roli nauczyciela. Uczestnicy poznają podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej, oraz zapoznają się podstawowymi nurtami i ujęciami teoretycznymi związanymi z dydaktyką ogólną i teorią nauczania - uczenia się. Zdobywają wiedzę dotyczącą procesu kształcenia, jego celów, prawidłowości, zasad, doboru jego treści, form realizacji oraz środków dydaktycznych. Poznają przeszłe i współczesne koncepcje kształcenia i zapoznają się z charakterystyką najważniejszych systemów dydaktycznych. Uczą się o planowaniu i organizacji procesu dydaktycznego. Zdobyta wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej pozwala im dokonać refleksji nad własną pracą dydaktyczną i analizować i projektować działania dydaktyczne na wszystkich etapach edukacyjnych.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: obowiązkowe uprawnienia pedagogiczne | Ogólnie: obowiązkowe | W cyklu 2024L: uprawnienia pedagogiczne obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dydaktyki ogólnej/podstaw dydaktyki
K_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych dotyczące planowania i organizowania procesu nauczania i uczenia się
K_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące a w szczególności środowisko klasy szkolnej
K_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych w odniesieniu w szczególności do instytucji klasy szkolnej
K_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej a w szczególności uczestników lekcji tzn. uczniów i nauczycieli
K_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej w zakresie planowania i organizowania procesu nauczania i uczenia się
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U04 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych a w szczególności podstawę programową
K_U05 obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych i zastosować właściwy sposób postępowania w zakresie planowania i organizowania procesu nauczania i uczenia się
K_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu w zakresie planowania i organizowania procesu nauczania i uczenia się
K_U16 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku polskim i obcym popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów w odniesieniu do treści z zakresu dydaktyki ogólnej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K04 prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym a w szczególności z uczestnikami lekcji tzn. uczniami i nauczycielami
K_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role a w szczególności w środowisku klasy szkolnej
K_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie planowania i organizowania procesu nauczania i uczenia się
K_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych a w szczególności w klasie szkolnej
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie:
1) obecności na zajęciach - limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 1,
2) przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach prowadzonych stacjonarnie i w trybie zdalnym asynchronicznym (K_W01, K_W03, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_U04, K_U05, K_U06, K_U09, K_U16, K_K05, K_K06, K_K07, K_K09)
3) terminowego i zgodnego z instrukcją wykonywania pisemnych i ustnych zadań na zajęciach i na platformie Kampus (K_W01, K_W03, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_U05, K_U06, K_U09,K_U16, K_K06, K_K09),
4) zaliczenie testu końcowego na poziomie 60% (K_W01, K_W03, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_U05, K_U06, K_U09,K_U16, K_K07)
Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z testu końcowego. Skala ocen:
90-100% - 5
85-89% - 4,5
75-84% - 4
70-74% - 3,5
60-69% - 3
0-59% - 2
Osoby aktywnie i regularnie uczestniczące w dyskusjach i odpowiadające na pytania podczas wykładów stacjonarnych mogą być zwolnione z testu końcowego i/lub egzaminu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bereźnicki F. (2007). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Bereźnicki F. (2011). Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Bereźnicki F. (2015). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kruszewski K. (2007). (red.) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.
Kupisiewicz C. (2000). Dydaktyka ogólna, Warszawa: Graf-Punkt.
Kupisiewicz C. (2005). Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: WSiP.
Niemierko B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: WAiP.
Okoń W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Półturzycki J. (2002). Dydaktyka dla nauczycieli. Płock: Wydawnictwo Naukowe Novum.
Zaczyński W. (1988). Metodologiczna tożsamość dydaktyki, Warszawa: PWN.
W cyklu 2023L:
Bereźnicki F. (2007). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
W cyklu 2024L:
Bereźnicki F. (2007). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
W semestrze letnim 2023/2024 zajęcia prowadzone są w trybie mieszanym ("blended learning"): Limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 1. |
W cyklu 2024L:
W semestrze letnim 2024/2025 zajęcia prowadzone są w trybie mieszanym ("blended learning"): Limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 1. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: