Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia II stopnia > Pedagogika > Pedagogika, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia

Pedagogika, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia (NZ2-PD)

Drugiego stopnia
Niestacjonarne (zaoczne), 2-letnie
Język: polski

Dziedzina: nauki społeczne

Dyscyplina: Pedagogika

Język wykładowy: język polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magister

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Pedagogicznym, przy ulicy Mokotowskiej 16/20

Czas: zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-19:00

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku

  • poszerzysz wiedzę o społecznym, kulturowym i psychologicznym kontekście procesów wychowania i kształcenia;
  • zgłębisz mechanizmy rozwoju człowieka w perspektywie całego życia;
  • zapoznasz się z rolą instytucji i podmiotów działających na rzecz edukacji, opieki i wsparcia różnych grup społecznych.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje

Tak, kierunek Pedagogika na studiach drugiego stopnia oferuje kilka specjalności z zakresu pedagogiki zarówno dzieci i młodzieży, jak i dorosłych. Organizacja tych specjalności ma strukturę modułową, co sprzyja wdrażaniu założeń misji i strategii. Taka konstrukcja programowa ma z jednej strony sprzyjać integrowaniu wiedzy i podnoszeniu jakości kształcenia w zgodzie z ideą interdyscyplinarności, z drugiej zaś – stwarzać dogodne warunki dla dostosowywania treści kształcenia do potrzeb i zainteresowań studentów, także tych potrzeb, które wynikają ze zmieniającego się rynku pracy. Preferowaną specjalność wskazujesz przy składaniu dokumentów – wystarczy zaznaczyć ją w deklaracji. Specjalność będzie utworzona, jeśli zgłosi się wystarczająca liczba chętnych.

Andragogika - Doradztwo zawodowe i edukacyjne dorosłych

Studia przygotowują do pracy w obszarze doradztwa zawodowego osób dorosłych. Program obejmuje wiedzę o współczesnym rynku pracy, klasyfikacji zawodów i specjalności, metodach opisu kariery zawodowej oraz narzędziach wspierających planowanie ścieżki zawodowej. Rozwijane są także praktyczne umiejętności – diagnozowanie potrzeb, praca z grupą i indywidualne wsparcie, a także prowadzenie rozmowy doradczej.

Osoby kończące studia mogą znaleźć zatrudnienie w placówkach edukacyjnych, działach kadr i personalnych, instytucjach samorządowych zajmujących się edukacją dorosłych i zatrudnieniem, a także w jednostkach wspierających zdobywanie i rozwijanie kwalifikacji zawodowych.

Edukacja artystyczna i medialna

Absolwent będzie posiadał przygotowanie teoretyczno-praktyczne w zakresie artystycznej edukacji wizualnej oraz wykorzystywania mediów w procesach socjalizacji, edukacji i komunikacji społecznej.

Przykładowe miejsca pracy: szkoła podstawowa i średnia - nauczyciel plastyki (tylko osoby, które ukończyły studia I stopnia i otrzymały przygotowanie pedagogiczno-psychologiczne); instytucje artystyczne (szczególnie w działach edukacyjnych w muzeach, galeriach, teatrach itd.); instytucje medialne i medialno-edukacyjne (telewizja, radio, prasa, portale internetowe) oraz każda instytucja kulturalna, edukacyjna czy usługowa, w której kompetencje artystyczne pedagoga stanowią podstawowy atut (ośrodki kultury, kluby, świetlice itd.).

Polityka oświatowa – menedżer oświaty

Studia przygotowują do wyznaczania celów i wdrażania polityki oświatowej na poziomie administracji publicznej. Zarządzanie placówką edukacyjną wymaga zarówno wiedzy merytorycznej, jak i kompetencji społecznych. Kluczowe znaczenie ma znajomość zarządzania strategicznego, wprowadzania zmian, planowania i realizacji projektów oraz zarządzania zespołem.

W trakcie nauki rozwijane są umiejętności kierownicze i interpersonalne, które są niezbędne do skutecznego realizowania zadań i prowadzenia instytucji edukacyjnej.

Możliwości zatrudnienia obejmują pracę w administracji państwowej, samorządach, organizacjach pozarządowych, placówkach edukacyjnych (publicznych i niepublicznych), firmach szkoleniowych oraz działach edukacyjnych muzeów i instytucji kultury.

Studia nad dzieckiem i rodziną

Studia przygotowują do pracy z osobami, grupami i społecznościami lokalnymi, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i rodzin przeżywających trudności i kryzysy. Program kształcenia rozwija wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania problemów, wspierania rozwoju oraz podejmowania interwencji w sytuacjach kryzysowych. Umożliwia także interdyscyplinarną analizę czynników wpływających na funkcjonowanie dziecka i rodziny.

Po ukończeniu studiów możliwa jest praca jako pedagog, wychowawca, specjalista ds. pracy z rodziną, asystent rodziny czy koordynator. Miejsca zatrudnienia to m.in. kuratorskie służby sądowe, placówki opiekuńczo-wychowawcze, placówki wsparcia dziennego, ośrodki adopcyjne, instytucje prowadzące poradnictwo rodzinne, służby socjalne, ośrodki interwencji kryzysowej, ośrodki pomocy społecznej i centra pomocy rodzinie.

Wybrane plany studiów

Studia nad dzieckiem i rodziną,

Trener kompetencji miękkich.

Ukończenie studiów na kierunku Pedagogika uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do Szkół Doktorskich.

Czego będziesz się uczyć na studiach

Na kierunku Pedagogika, studia II stopnia pogłębisz umiejętności w zakresie:

  • rozpoznawania i analizy potrzeb rozwojowych;
  • planowania i wdrażania działań edukacyjnych i wychowawczych w zróżnicowanych środowiskach;
  • prowadzenia współpracy międzysektorowej w obszarze edukacji i wsparcia społecznego;
  • stosowania wiedzy pedagogicznej i narzędzi badawczych.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki

TAK, minimum 150 godzin praktyk pedagogicznych w instytucjach odpowiadających charakterowi danej specjalności.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

TAK; oferujemy program MOST oraz Erasmus.

Gdzie znajdziesz więcej informacji o programie studiów

Program kierunku

Profil na FB

Koordynatorzy ECTS:

Przyznawane kwalifikacje:

Magisterium na kierunku pedagogika w zakresie andragogiki-doradztwa zawodowego i edukacyjnego dorosłych
Magisterium na kierunku pedagogika w zakresie polityki oświatowej-menadżer oświaty
Magisterium na kierunku pedagogiki w zakresie andragogiki-edukacji pozaformalnej dorosłych – prowadzenia szkoleń
Magisterium na kierunku pedagogiki w zakresie animatora kultury i doradcy edukacyjno-zawodowego w społeczeństwie wielokulturowym
Magisterium na kierunku pedagogiki w zakresie edukacji artystycznej i medialnej
Magisterium na kierunku pedagogiki w zakresie integracji i inkluzji społeczno-edukacyjnej
Magisterium na kierunku pedagogiki w zakresie studiów nad dzieckiem i rodziną
Magisterium na kierunku pedagogiki w zakresie transdyscyplinarnych studiów nad kulturą i edukacją

Dalsze studia:

szkoła doktorska, studia podyplomowe

Efekty kształcenia

Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:

Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent:

zna i rozumie w pogłębionym stopniu charakterystykę ontogenetycznego rozwoju człowieka;
zna i rozumie w pogłębionym stopniu funkcjonowanie różnorodnych instytucji edukacyjnych ich misję, cele, funkcje oraz zasady organizacji;
zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy edukacji, teorie procesów kształcenia, wychowania oraz wsparcia w rozwoju;
zna i rozumie współczesne kierunki rozwoju pedagogiki, historyczne i kulturowe konteksty oraz determinanty tego rozwoju, a także rodzaje powiązań i relacji społecznych oraz ich wagę w perspektywie szeroko rozumianej edukacji;
zna i rozumie różnorodność środowisk wychowawczych, w których zakres wchodzą właściwe im zjawiska i procesy;
potrafi obserwować różnorodne zjawiska społeczne, wyszukiwać, gromadzić, przetwarzać informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł i przyjmować różne kryteria ich interpretacji;
potrafi integrować wiedzę teoretyczną pedagogiki i bliskich jej dyscyplin; analizować, diagnozować oraz projektować rozwiązania praktyczne;
zna i rozumie w pogłębionym stopniu założenia, koncepcje i funkcje edukacji artystycznej i edukacji medialnej;
zna i rozumie metody edukacji artystycznej, edukacji muzealnej, metody stosowane w nauczaniu plastyki w szkole;
potrafi zaprojektować i przeprowadzić działania edukacyjne w przestrzeni artystycznej, muzealnej, społecznej i szkolnej z uwzględnieniem odpowiedniej metodyki oraz potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych;
potrafi dokonać krytycznej oceny działań edukacyjnych w przestrzeniach muzealnych i innych obszarach kultury współczesnej.
Kompetencje:
W trakcie praktyk studenci kształtują kompetencje poprzez poznanie specyfiki pracy w różnych instytucjach artystycznych i medialnych (muzea, teatry, mediateki, radio, telewizja, domy kultury), ze szczególnym uwzględnieniem pracy z odbiorcą.
Zdobywają wiedzę o specyfice pracy działów edukacyjnych i informacyjnych różnych placówek artystycznych i medialnych w tym:
1. Poznają formy pracy instytucji, realizowane przez nie programy, zasadność i efektywność podejmowanych działań.
2. Biorąc udział w przygotowaniu programów adresowanych do dzieci, młodzieży i dorosłych, zdobywają umiejętności metodyczno-dydaktyczne specyficzne dla pracy w tych placówkach.
3. Uczą się współpracy w zespole nad programowaniem i wykonaniem konkretnych zadań edukacyjno-artystycznych.
4. Poznają specyfikę przygotowania programów edukacyjno-artystycznych dla dorosłych.

Plan studiów:

Oznaczenia wykorzystane w siatkach:
wyk - Wykład
ćw - Ćwiczenia
egz - Egzamin
kon - Konwersatorium
pr_ped - Praktyki pedagogiczne
sem - Seminarium
war - Warsztaty
e - Egzamin
z - Zaliczenie
Pierwszy rok pedagogiki, Edukacja artystyczna i medialnaECTSwykćwegzkonpr_pedsemwarzal
MD-Moduł metodyczny9*e
MD-Metodyka nauczania zdalnego16z
MD-Metodyka treningu kreatywnościz
MD-Metodyka zajęć plastycznych16z
MD-Nowe technologie w projektach edukacyjnych16z
MD-Praktyka w instytucjach artystycznych i medialnych60z
MD-Współczesne koncepcje i metody edukacji artystycznej16z
MD-Warsztaty plastyczne16z
MD/KP-Praktyki pedagogiczne-diagnoza i projektowanie pedagogiczne30z
MS1-Moduł specjalnościowy 1: Kultura audiowizualna-sztuka i media15*e
MS1-Edukacja medialna w cyberkulturze16z
MS1-Film i teatr w kulturze16z
MS1-Kultura i sztuka etniczna16z
Ms1-Sztuka obrazu: historia i teoria16z
MS1- Warsztaty artystyczne16z
MS1-Edukacyjne aspekty sztuki współczesnej16z
MD/KP-Moduł dydaktycznye
MD/KP-Metodyka działalności pedagogicznejz
MD/KP-Podstawy dydaktyki ogólnejz
MBH-Moduł Badań Humanistycznych9*e
MBH-Filozofia edukacji16z
MBH-Współczesne kierunki pedagogiczne16z
MBSp-Moduł Badań Społecznych10*e
MBSp-Antropologia Kulturowa16z
MBSp-Ewaluacja instytucji edukacyjnych-wykład16z
MBSp-Metodologia badań społecznych16z
Razem:439680903248
Pierwszy rok pedagogiki, studia nad dzieckiem i rodzinąECTSwykćwegzkonpr_pedsemwarzal
MD/KP-Praktyki pedagogiczne-diagnoza i projektowanie pedagogiczne30z
MD/KP-Moduł dydaktycznye
MD/KP-Metodyka działalności pedagogicznejz
MD/KP-Podstawy dydaktyki ogólnejz
MBH-Moduł Badań Humanistycznych9*e
MBH-Filozofia edukacji16z
MBH-Współczesne kierunki pedagogiczne16z
MBSp-Moduł Badań Społecznych10*e
MBSp-Antropologia Kulturowa16z
MBSp-Ewaluacja instytucji edukacyjnych-wykład16z
MBSp-Metodologia badań społecznych16z
MD-Moduł metodycznye
MD-Laboratorium specjalnościowe-rodzina i środowiskoz
MD-Metody pracy z dzieckiemz
MD-Metody pracy z grupąz
MD-Metody pracy z rodzinąz
MD-Praktyka pedagogiczna w rodzinie i środowiskuz
MS1-Moduł specjalnościowy 1: Podstawy pracy z dzieckiem i rodziną15*e
MS1-Opieka i wychowanie16z
MS1-Poznawanie potrzeb dziecka i rodziny16z
MS1-Podstawy prawne pracy z dzieckiem i rodziną16z
MS1-Warsztat umiejętności wychowawczych16z
Razem:349616301616
Pierwszy rok pedagogiki, andragogika-edukacja pozaformalna dorosłych-prowadzenie szkoleńECTSwykćwegzkonpr_pedsemwarzal
MD/KP-Praktyki pedagogiczne-diagnoza i projektowanie pedagogiczne30z
MD/KP-Moduł dydaktycznye
MD/KP-Metodyka działalności pedagogicznejz
MD/KP-Podstawy dydaktyki ogólnejz
MBH-Moduł Badań Humanistycznych9*e
MBH-Filozofia edukacji16z
MBH-Współczesne kierunki pedagogiczne16z
MBSp-Moduł Badań Społecznych10*e
MBSp-Antropologia Kulturowa16z
MBSp-Ewaluacja instytucji edukacyjnych-wykład16z
MBSp-Metodologia badań społecznych16z
MD-Moduł metodyczny-Andragogikae
MD-Analiza doświadczeń 1z
MD-Analiza doświadczeń 2z
MD-Metodyka kształcenia dorosłych Iz
MD-Metodyka kształcenia dorosłych IIz
MD-Praktyka pedagogiczna-kształcenie dorosłych Iz
MS1-Moduł specjalnościowy: Edukacja pozaformalna dorosłych-Kompetencje szkoleniowee
MS1-Diagnoza rynku szkoleniowego w Polscez
MS1-Projektowanie i ewaluacja szkoleńz
MS1-Rozwój kompetencji trenerskichz
MS1-Wewnatrzorganizacyjne modele procesu szkoleniowegoz
MS1- Warsztaty metodycznez
MS1-Zarządzanie procesem edukacji w organizacjiz
Razem:198030
Pierwszy rok pedagogiki, andragogika-doradztwo zawodowe i edukacyjne dorosłychECTSwykćwegzkonpr_pedsemwarzal
MD/KP-Praktyki pedagogiczne-diagnoza i projektowanie pedagogiczne30z
MD/KP-Moduł dydaktycznye
MD/KP-Metodyka działalności pedagogicznejz
MD/KP-Podstawy dydaktyki ogólnejz
MBH-Moduł Badań Humanistycznych9*e
MBH-Filozofia edukacji16z
MBH-Współczesne kierunki pedagogiczne16z
MBSp-Moduł Badań Społecznych10*e
MBSp-Antropologia Kulturowa16z
MBSp-Ewaluacja instytucji edukacyjnych-wykład16z
MBSp-Metodologia badań społecznych16z
MD-Moduł metodyczny-Andragogikae
MD-Analiza doświadczeń 1z
MD-Analiza doświadczeń 2z
MD-Metodyka kształcenia dorosłych Iz
MD-Metodyka kształcenia dorosłych IIz
MD-Praktyka pedagogiczna-kształcenie dorosłych Iz
MS1-Moduł specjalnościowy: Doradztwo zawodowee
MS1-Metodyka pracy doradcy zawodowegoz
MS1-Modele rozwoju zawodowegoz
MS1-Praktyki pedagogiczne-doradztwo zawodowez
MS1-Rozwój kompetencji doradcy zawodowegoz
MS1-Współczesny rynek pracyz
MS1-Zarządzanie karierąz
Razem:198030

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/