MD-Moduł metodyczny-Andragogika 2300-NZ2-MD-AND
Celem modułu jest nabycie przez studentów podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w obszarze przygotowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych z ludźmi dorosłymi w różnych formach. Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi dydaktyki oraz specyfiki kształcenia dorosłych, a także konstruowania scenariuszy zajęć. Ponadto, podczas odbywania praktyk studenckich będą mieli okazję do zapoznania się z różnorodnymi sytuacjami występującymi podczas planowania, realizacji i oceny procesu dydaktycznego dorosłych słuchaczy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: student:
1. posiada wiedzę z zakresu formułowania i operacjonalizacji celów, metod i środków dydaktycznych
2. ma uporządkowaną wiedzę podstawową z zakresu specyfiki
kształcenia dorosłych
3. posiada podstawową wiedzę z zakresu przygotowania i realizacji procesu dydaktycznego dorosłych
4. posiada podstawową wiedzę na temat wystąpień publicznych i autoprezentacji
5. zna podstawowe zjawiska zachodzące podczas procesu
dydaktycznego
Umiejętności: student:
1. potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do zaplanowania i realizacji zajęć dydaktycznych dla dorosłych w różnych formach
2. potrafi przygotować wystąpienie publiczne z wybranej problematyki
3. potrafi dostosować sposób przekazu wiedzy względem różnych grup odbiorców
4. posiada umiejętność rozumienia i analizowania problemów pojawiających się podczas pracy dydaktycznej z ludźmi dorosłymi
5. posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w stosowaniu
skutecznych technik komunikacyjnych z dorosłymi
6. posiada umiejętność przygotowania konspektu i scenariusza zajęć dydaktycznych
Kompetencje społeczne: student:
1. potrafi prowadzić zajęcia dydaktyczne z grupą przyjmując różne role
2. potrafi wyznaczyć priorytety służące przygotowaniu i realizacji procesu dydaktycznego
Praktyki zawodowe
90h praktyk w instytucjach, firmach realizujących różne formy edukacji dorosłych
Literatura
1. Matlakiewicz A.,Solarczyk-Szwec H. (2005), Dorośli uczą się inaczej:
andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń.
2. Vester F. (2006), Myślenie, uczenie się, zapominanie: co dzieje się w naszej
głowie Jak uczy się mózg? Dlaczego niekiedy zawodzi?, Bydgoszcz.
3. Rzędowska A., Rzędowski J. (2006), Wystąpienia publiczne w biznesie, Gliwice.
4. Rae L. (2006), Planowanie i projektowanie szkoleń, Kraków.
5. Decker B. (2009), Wystąpienia publiczne, Warszawa.
6. Holton E. F., Knowles M., Swanson R. (2009), Edukacja dorosłych, Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: