MBH-Współczesne kierunki pedagogiczne 2300-NZ2-MBH-WKP-W
Wykład ma za zadanie:
- ukazać w sposób systematyczny wiedzę niezbędną dla zrozumienia
profilu współczesnej myśli pedagogicznej;
- ukazać zróżnicowanie współczesnej myśli pedagogicznej;
- ukazać filozoficzne wizje podmiotu we współczesnej pedagogice;
- ukazać kulturowe i społeczne konteksty wychowania;.
- przedstawić relacje między różnymi stanowiskami teoretycznymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po wykładzie student:
WIEDZA
- posiada wiedzę dotycząca teoretycznych kontekstów współczesnej myśli pedagogicznej;
- posiada wiedzę dotyczącą teoretycznych i praktycznych kontekstów wychowania ;
- zna znaczenie podstawowych terminów i kategorii;
- posiada wiedzę dotyczącą współczesnych teorii i trendów pedagogicznych.
UMIEJĘTNOŚCI
- umie analizować i syntetyzować treści wykładu;
- umie stosować odpowiednia terminologię;
- umie wyjaśniać związki między różnymi stanowiskami teoretycznymi;
-umie zadawać pytania dotyczące współczesnych stanowisk w pedagogice.
POSTAWY
- jest otwarty poznawczo na złożoność współczesnej myśli pedagogicznej;
- jest otwarty poznawczo na kulturowe i społeczne konteksty współczesnego wychowania;
- jest otwarty poznawczo na teoretyczne konteksty współczesnej myśli pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa. Zaliczenie. pisemne. 3 pytania otwarte. 90 min.
Literatura
1.L. Kohlberg, R. Mayer: Rozwój jako cel wychowania, [w]: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red):Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, Warszawa 1993;
2. B. Śliwerski: Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998 (w zakresie korespondującym z treścią wykładów).
3. S. Gałkowski: Filozofia a pedagogika. Współzależności i granice,[ w]: Kwartalnik Pedagogiczny, Warszawa 2017, nr 1(243)
W cyklu 2023Z:
Literatura dla osób, które nie będą mogły uczestniczyć w zajęciach online lub dla osób preferujących model samokształceniowy: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Ze względu na ograniczenia wynikające ze zdalnego nauczania forma prowadzenia zajęć będzie bardziej jednolita (głównie podająca, z wykorzystaniem narzędzia interaktywnego Mentimeter). |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Pedagogika, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia
- Pedagogika, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia
- Pedagogika nauczycielska, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: