MBSp-Ewaluacja instytucji edukacyjnych-wykład 2300-NZ2-MBSp-EWA
Cele kursu:
1. Poznanie podstaw metodologii badań ewaluacyjnych w edukacji.
2. Poznanie wyników wybranych badań ewaluacyjnych.
Treści kształcenia:
1. Problem przyczynowości i schematy badawcze stosowane w badaniach ewaluacyjnych w edukacji: eksperyment, metody kontrfaktyczne, metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD). Podejście jakościowe i case study.
2. Metody zbierania danych ilościowych w badaniach ewaluacyjnych w edukacji: klasyczna teoria testów, teoria wykonania zadania testowego (IRT), modele diagnostyczne, obserwacja ilościowa, ankiety.
3. Metody zbierania danych jakościowych w badaniach ewaluacyjnych w edukacji: podejście niepsychometryczne do osiągnięć szkolnych - Structure of Observed Learning Outcomes (SOLO), wywiady, obserwacja etnograficzna, analiza dokumentów.
4. Systemy egzaminacyjne i ich funkcje.
5. Przykładowe programy badawcze monitorowania procesów edukacyjnych i wspierania ewaluacji pracy szkół w Polsce:
• Porównywalne wyniki egzaminacyjne (PWE).
• Monitorowanie nierówności edukacyjnych w skali kraju.
• Wskaźniki edukacyjnej wartości dodanej (EWD) dla szkół.
4. Przykładowe programy międzynarodowych badań ewaluacyjnych:
• Problemy metodologiczne w międzynarodowych badaniach osiągnięć szkolnych.
• Międzynarodowe badania prowadzone przez Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD): PISA, PIAAC.
• Międzynarodowe badania prowadzone przez The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA): TIMSS, PIRLS.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Znajomość pojęć z zakresu metodologii badań ewaluacyjnych w edukacji.
- Znajomość wyników wybranych badań ewaluacyjnych w edukacji
Umiejętności:
- Krytyczna oceny metodologicznych aspektów badań ewaluacyjnych w edukacji.
- Stosowanie wyników badań ewaluacyjnych w analizach funkcjonowania systemu edukacji.
Postawy:
- Rozumienie potrzeby wykorzystywania w polityce edukacyjnej i indywidualnych działaniach pedagogicznych wyników badań naukowych.
Kryteria oceniania
Test sprawdzający znajomość podstawowych zagadnień z zakresu metodologii ewaluacji instytucji edukacyjnych i wyników międzynarodowych badań edukacyjnych uwzględnionych w programie kursu. Test obejmie treści wykładowe i literaturę obowiązkową. Ocena końcowa z testu jest wliczana do średniej z MBSp.
Literatura
- Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 12. Badania ewaluacyjne.
- Dolata R., Sitek M. (red. ) (2015). Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej. Raport o stanie edukacji 2014. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Rozdziały 1-2.
- Aktualne raporty krajowe z badań PISA, PIRLS i TIMSS
- Jakubowski, M., Konarzewski, K, Muszyński, M., Smulczyk, M., Walicki, P (2017). Szkolne talenty Europy u progu zmian. Polscy uczniowie w najnowszych badaniach międzynarodowych. Raport Fundacji Evidence Institute oraz Związku Nauczycielstwa Polskiego. Dostęp: www.evidenceinstitute.pl (wybrane fragmenty)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: