MD-Metody pracy z dzieckiem 2300-NZ2-MD-PS-MPD
Celem zajęć jest zdobycie podstawowej wiedzy na temat indywidualnych i grupowych metod i technik pomocy psychopedagogicznej stosowanych w pedagoga, wychowawcy, nauczyciela. Podczas ćwiczeń studenci przećwiczą umiejętności niezbędne do pracy w grupie i prowadzenia rozmaitych grup dziecięcych i młodzieżowych. Opanują także umiejętności określania celów pracy, doboru metod, planowania działań odpowiadających określonym celom i ich ewaluacji.
Tematyka zajęć koncentrować się będzie wokół następujących zagadnień:
- Metody grupowej pomocy dzieciom i młodzieży – rodzaje grup,
- Socjoterapia jako metoda grupowej pomocy dzieciom i młodzieży
- Terapia behawioralna i poznawczo-behawioralna i jej praktyczne zastosowania w pracy z dziećmi i młodzieżą
- Techniki relaksacyjne i koncentrujące na radzenie sobie ze stresem i rozładowanie emocji
- Porozumienie bez przemocy
- Pedagogika podwórkowa/ulicy jako metoda pracy pedagoga w środowisku otwartym
- Terapia przez sztukę i terapia przez zabawę - jej rodzaje i zastosowanie
- Biblioterapia i bajkoterapia – sposób na radzenie sobie z lękiem
- Drama i możliwość jej wykorzystywania w pracy z dziećmi i młodzieżą i inne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Wymienia i opisuje poznane podczas zajęć metody indywidualnej i grupowej pomocy psychopedagogicznej
- Wyjaśnia teoretyczne podstawy skuteczności oddziaływania poszczególnych metod i poddaje je krytycznej analizie
- Rozpoznaje zalety i ograniczenia poznanych metod
- Analizuje i porównuje różne metody pracy z grupami dziecięcymi i młodzieżowymi
Umiejętności:
- Planuje i umiejętnie dobiera metody pracy do potrzeb uczestników
- Stosuje poznane metody pracy z dziećmi i młodzieżą w praktyce
Kompetencje społeczne i postawy:
- Animuje grupę do podejmowania wspólnych aktywności
- Doskonali umiejętność współpracy z innymi oraz kierowania zespołem
- Akceptuje istnienie standardów etycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą
- Docenia konieczność ciągłego samokształcenia i rozwoju osobistego jako elementów niezbędnych w pracy wychowawczej
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia ćwiczeń są:
- obecności - dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze
- przygotowanie prezentacji i opracowania pisemnego na temat jednej wybranej metody
- poprowadzenie fragmentu zajęć przy użyciu jednej wybranej metody.
W przypadku większej niż dopuszczalna liczby nieobecności lub braku przygotowania do zajęć student ma obowiązek zaliczyć zaległy materiał.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Obowiązkowa (do egzaminu modułowego):
1. Elliott J., Place M., Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów, WSiP, Warszawa 2000 (wybrane rozdziały).
2. Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, GWP, Gdańsk 2006.
3. Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Impuls, Kraków 2008 (wybrane rozdziały).
4. Oraz jedna książka z literatury dodatkowej do wyboru.
Dodatkowa:
Drama stosowana jako narzędzie społecznej interwencji, praca zbiorowa pod red. Markowskiej-Byczek Katarzyny, Stowarzyszenie Teoretyków i Praktyków Dramy STOP-KLATKA.
Handford O., Karolak W., Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii, Łodź 2007.
Herrmann A., Teatr Przebudzenia, Łódź: Wydawnictwo Cyklady, 2003.
Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Rubikon, Kraków 2007.
Jakubowska B., Markiewicz J., Rodzina w kryzysie, OPTA, Warszawa 2002.
Kaja B. Zarys terapii dziecka., Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2001.
Konieczna Ewelina, Arteterapia w teorii i praktyce, Impuls, Kraków 2004.
Kozłowska A., Zaczarowane bajki, które leczą dla dzieci i dorosłych, Żak, Warszawa 2007.
Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Media Rodzina, Poznań 2002.
Rosenberg M., Porozumienie bez przemocy, Santorski, Warszawa 2003.
Sawicka K. (red.), Socjoterapia, CMPPP, Warszawa 1999.
Sawicka K., Socjoterapia jako forma pracy z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zaburzone zachowania [w:] Dąbrowska-Jabłońska Iwona (red.), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Impuls, Kraków 2008.
Stallard P., Czujesz tak, jak myślisz, Praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, Zysk – S-ka, Poznań 2006.
Vopel K., Gry i zabawy interakcyjne, Jedność, Kielce 1999.
Vopel K., Poradnik dla prowadzących grupy, Jedność, Kielce 1999.
Widstrand T., Gothlin M., Niclas R., Porozumienie bez przemocy czyli język żyrafy w szkole, CMPPP, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: