MBSp-Metodologia badań społecznych 2300-NZ2-MBSp-MET-W
Na wykładzie szczegółowo są omawiane najważniejsze aspekty teoretyczne i empiryczne procesu badawczego:
1. Nauka i wiedza – różnice, źródła, cele, kryteria naukowości, metody wyjaśniania naukowego, dziedziny i dyscypliny naukowe.
Tworzenie pojęć naukowych, definicje naukowe, błędy definiowania, konceptualizacja, operacjonalizacja.
Planowanie procesu badawczego od problemu badawczego do wniosków, analiza błędów charakterystycznych dla każdego etapu.
Pomiar, prowadzenie badania –naukowe metody zbierania danych, jakościowe i ilościowe.
Naukowe metody analizy danych, jakościowe i ilościowe.
Wymogi etyczne prowadzenia badań
Wymogi stawiane publikacji naukowej - struktura, język, zawartość merytoryczna.
Wszystkie elementy procesu badawczego są ilustrowane przykładami z prac naukowych, także dyplomowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Ma uporządkowaną wiedzę o specyfice nauk społecznych i humanistycznych i ich związkach z innymi naukami.
2. Ma uporządkowana wiedzę o schematach badawczych, o typach badań i metodach i narzędziach badawczych pedagogiki i antropologii kulturowej.
3. Ma pogłębioną wiedzę o etapach badania naukowego, od pomysłu na badanie do napisania pracy naukowej.
4. Ma pogłębioną wiedzę o etycznych zasadach prowadzenia badania naukowego i publikacji wyników.
Umiejętności:
1. Potrafi odróżnić wiedzę naukową od nie naukowej.
2. Poprawnie posługuje się terminologią metodologiczną.
3. Poprawnie definiuje pojęcia naukowe z zakresu nauk społecznych. rozumie ich abstrakcyjność i relacje z rzeczywistością.
4. Potrafi zaplanować i zrealizować projekt badawczy.
5. Potrafi analizować wyniki badania i sformułować wnioski, w analizie empirycznej wykorzystuje dorobek teoretyczny.
Kompetencje społeczne:
1. Jest badaczem wrażliwym na społeczne i etyczne konsekwencje swoich działań.
2. Jest zainteresowany nauką, problemami społecznymi i kulturą, upowszechnia zdobytą w tym zakresie wiedzę.
3. Ma potrzebę obserwacji zmieniającej się rzeczywistości i stałego uzupełniania wiedzy.
Kryteria oceniania
Pisemne zaliczenie na ocenę obejmujące sprawdzenie wiedzy z
wykładu. Ocena będzie miała znaczenie dla oceny z egzaminu modułowego.
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
E, Babbie, Badania Społeczne w praktyce.
Ch. Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych.
M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych.
K. Konarzewski, Prowadzenie badań oświatowych.
A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: