Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (język francuski) 4100-5SDPIIEEFRA
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia:
1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na II etapie edukacyjnym.
2. Specyfika i prawidłowości uczenia się na II etapie edukacyjnym. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na styl uczenia się.
3. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów starszych. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów starszych.
4. Organizacja pracy w klasie, społeczne formy pracy. Indywidualizacja nauczania. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Praca domowa.
5. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie.
6. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące (przypomnienie). Metoda projektów. Dobór metod nauczania dla uczniów starszych.
7. Rozwijanie sprawności receptywnych na lekcjach języka obcego w klasach starszych szkoły podstawowej.
8. Rozwijanie sprawności produktywnych na lekcjach języka obcego w klasach starszych szkoły podstawowej.
9. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Funkcje oceny.
|
W cyklu 2024Z:
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia: 1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na II etapie edukacyjnym. |
W cyklu 2025Z:
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia: 1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na II etapie edukacyjnym. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2025Z: języki obce obowiązkowe | Ogólnie: uprawnienia pedagogiczne języki obce obowiązkowe | W cyklu 2024Z: języki obce obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
S_W01 - w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków na drugim etapie edukacyjnym
S_W03 - metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych
S_W04 proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różnorodne uwarunkowania tego procesu
S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych
S_W10 w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
S_W11 w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem języków obcych
S_W19 - podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
Umiejętności: student potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych
S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia
S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego
S_U19 - wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Standardy kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela - Przygotowanie dydaktyczne do nauczania kolejnego przedmiotu
E.1. Dydaktyka przedmiotu nauczania lub zajęć
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
E.1.W1. miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych;
E.1.W2. podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć;
E.1.W3. integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;
E.1.W4. kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjnokomunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
E.1.W5. konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć;
E.1.W6. metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;
E.1.W7. organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową;
E.1.W8. sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne, podręczniki i pakiety
edukacyjne, pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów;
E.1.W9. metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własnościintelektualnej;
E.1.W10. rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny;
E.1.W11. egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu;
E.1.W12. diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
E.1.W13. znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
E.1.W14. warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;
E.1.W15. potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
E.1.U1. identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi;
E.1.U2. przeanalizować rozkład materiału;
E.1.U3. identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania;
E.1.U4. dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;
E.1.U5. kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy;
E.1.U6. podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
E.1.U7. dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;
E.1.U8. merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;
E.1.U9. skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów;
E.1.U10. rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;
E.1.U11. przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
E.1.K1. adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
E.1.K2. popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz
pozaszkolnym;
E.1.K3. zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej;
E.1.K4. promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
E.1.K5. kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;
E.1.K6. budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
E.1.K7. rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
E.1.K8. kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych żródeł wiedzy, w tym z internetu;
E.1.K9. stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Kryteria oceniania
Dydaktyka II etapu edukacyjnego
Podstawą pozytywnego zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach i wywiązanie się ze wszystkich zadań cząstkowych w semestrze. Student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2). Po przekroczeniu tego progu nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać.
Zasady korzystania z narzędzi AI: ich użycie jest dopuszczalne wyłącznie za zgodą prowadzącego i po wcześniejszym ustaleniu zakresu; wykorzystanie bez zgody będzie traktowane jako naruszenie zasad samodzielności i skutkuje oceną niedostateczną.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
1/ Test końcowy w formie pisemnej
2/ Egzamin w formie ustnej
3/ Wykonywanie zadań podczas zajęć, w tym polegających na przećwiczeniu sytuacji szkolnych oraz prezentacje ustne
4/ Konspekt lekcji (określanie celów lekcji i przygotowywanie aktywności)
Do przygotowania konspektów lekcji student może zastosować narzędzia sztucznej inteligencji (SI) ( poprawność językowa poleceń w języku francuskim, pomysły aktywności). Pozostałe prace/zadania powinny być wykonywane samodzielnie przez studenta, bez użycia narzędzi SI.
Ocenie podlegają:
a) zaprojektowanie lekcji języka francuskiego dla II etapu edukacyjnego- konspekt lekcji (prawidłowo określone cele lekcji: 4 punkty; prawidłowa budowa lekcji, fazy lekcji – 4 punkty; dobór aktywności – 4 punkty; poprawne polecenia – 4 punkty, poprawność językowa – 4 punkty)- 20 punktów. ocena za konspekt stanowi 40% oceny końcowej; (S_W03; S_U02; S_U19;
b) pozytywne zaliczenie testu końcowego ( pytania zamknięte i otwarte) na 40 punktów. Zalicza 60%. Kryteria oceniania testu:
1. Merytoryczna poprawność odpowiedzi
• Trafność i kompletność analizy zagadnień – 20 punktów
• Poprawne użycie terminologii dydaktycznej i metodycznej – 10 punktów
2. Poprawność językowa i struktura wypowiedzi pisemnej
• Poprawność gramatyczna – 3 punkty
• Poprawność leksykalna – 3 punkty
• Poprawność ortograficzna – 2 punkty
• Jasna, logiczna i spójna struktura tekstu – 2 punkty.
Test obejmuje całość przerabianego w semestrze materiału. Ocena za test stanowi 60% oceny końcowej. (S_W01; S_W04; S_W06; S_W07; S_W010; S_W_11 ;S_W19; S_U03)
Systematyczne wywiązywanie się z zadań domowych sprawdzane poprzez zadawanie pytań przez prowadzącego zajęcia na początku każdych zajęć - podnosi ocenę o 10% przy ocenie końcowej;( S_K06; S_K10)
Aktywny udział w zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, symulacjach fragmentów lekcji, prezentacje ustne)- system plusów dla aktywnych uczestników – plusy wystawiane na koniec każdych zajęć; aktywny udział w zajęciach podnosi ocenę o 10% przy ocenie końcowej j; (S_U02; S_U06; S_U10
Sposób zaliczenia – zaliczenie na ocenę :
60% -68%- ocena dostateczna
69%-76%- ocena dostateczny plus
77%-84%- ocena dobra
85%-92% - dobry plus
93%- 100%- bardzo dobry
Zaliczenie przedmiotu jest niezbędnym warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego. Egzamin w formie ustnej.
2 ECTS
Praktyki zawodowe
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny)
Literatura
Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer. (2001) Conseil de l’Europe/les Editions Didier https://rm.coe.int/16802fc3a8
CECRL (2022) - Volume complémentaire: https://rm.coe.int/cadre-europeen-commun-de-reference-pour-les-langues-apprendre-enseigne/1680a4e270
EPS: Europejskie portfolio dla studentów- przyszłych nauczycieli języków: https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECML-resources/C3_EPOSTL_PL_web.pdf?ver=2018-03-22-164310-823
Europejskie Portfolio Językowe dla dzieci i młodzieży w wieku 10 - 15 lat: https://www.ore.edu.pl/2015/07/europejskie-portfolio-jezykowe-dla-dzieci-w-wieku-10-15-lat/
Français dans le monde - wybrane numery czasopisma
Języki Obce w Szkole - wybrane numery czasopisma
Podręczniki do nauczania j. francuskiego w klasach IV-VIII (zatwierdzone do użytku szkolnego): https://podreczniki.men.gov.pl/
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Courtillon, J. (2003) Elaborer un cours de FLE, Paris, Hachette
Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble.
Karpińska-Szaj K. (2013) Nauczanie j. obcych uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań.
Komorowska H. (2005) Metodyka nauczania języków obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (2002) (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok.
Perry R. (2000) Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSIP Warszawa.
Wilczyńska W. (2005) Introduction à la didactique du FLE, Wydawnictwo FLAIR, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: