Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (język francuski) 4100-5SDPIIEEFRA
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia:
1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na II etapie edukacyjnym.
2. Specyfika i prawidłowości uczenia się na II etapie edukacyjnym. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na styl uczenia się.
3. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów starszych. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów starszych.
4. Organizacja pracy w klasie, społeczne formy pracy. Indywidualizacja nauczania. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Praca domowa.
5. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie.
6. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące (przypomnienie). Metoda projektów. Dobór metod nauczania dla uczniów starszych.
7. Rozwijanie sprawności receptywnych na lekcjach języka obcego w klasach starszych szkoły podstawowej.
8. Rozwijanie sprawności produktywnych na lekcjach języka obcego w klasach starszych szkoły podstawowej.
9. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Funkcje oceny.
W cyklu 2024Z:
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia: 1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na II etapie edukacyjnym. |
W cyklu 2025Z:
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia: 1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na II etapie edukacyjnym. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2025Z: języki obce obowiązkowe | Ogólnie: uprawnienia pedagogiczne języki obce obowiązkowe | W cyklu 2024Z: języki obce obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
S_W01 - w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków na drugim etapie edukacyjnym
S_W03 - metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych
S_W04 proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różnorodne uwarunkowania tego procesu
S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych
S_W10 w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
S_W11 w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem języków obcych
S_W19 - podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
Umiejętności: student potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych
S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia
S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego
S_U19 - wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Dydaktyka II etapu edukacyjnego
Podstawą pozytywnego zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2). Po przekroczeniu tego progu nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
1/ Test końcowy w formie pisemnej
2/ Egzamin w formie ustnej
3/ Wykonywanie zadań podczas zajęć, w tym polegających na przećwiczeniu sytuacji szkolnych oraz prezentacje ustne
4/ Konspekt lekcji (określanie celów lekcji i przygotowywanie aktywności)
Do przygotowania konspektów lekcji student może zastosować narzędzia sztucznej inteligencji (SI) ( poprawność językowa poleceń w języku francuskim, pomysły aktywności). Pozostałe prace/zadania powinny być wykonywane samodzielnie przez studenta, bez użycia narzędzi SI.
Ocenie podlegają:
a) systematyczne wywiązywanie się z zadań domowych sprawdzane poprzez zadawanie pytań przez prowadzącego zajęcia na początku każdych zajęć ( system plusów i minusów za wykonanie zadania lub jego brak); wykonanie wszystkich zadań podnosi ocenę o 20% przy ocenie końcowej;( S_K06; S_K10)
b) aktywny udział w zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, symulacjach fragmentów lekcji, prezentacje ustne)- system plusów dla aktywnych uczestników – plusy wystawiane na koniec każdych zajęć; aktywny udział w zajęciach podnosi ocenę o 10% przy ocenie końcowej; (S_U02; S_U06; S_U10
c) zaprojektowanie na zajęciach lekcji języka francuskiego dla II etapu edukacyjnego- konspekt lekcji (prawidłowo określone cele lekcji: 4 punkty; prawidłowa budowa lekcji, fazy lekcji – 4 punkty; dobór aktywności – 4 punkty; poprawne polecenia – 4 punkty, poprawność językowa – 4 punkty)- ocena za konspekt stanowi 20% oceny końcowej; (S_W03; S_U02; S_U19;
d) pozytywne zaliczenie testu końcowego. Zalicza 60%. Kryteria oceniania testu:
1. Merytoryczna poprawność odpowiedzi
• Trafność i kompletność analizy zagadnień – 20 punktów
• Poprawne użycie terminologii dydaktycznej i metodycznej – 10 punktów
2. Poprawność językowa i struktura wypowiedzi pisemnej
• Poprawność gramatyczna – 3 punkty
• Poprawność leksykalna – 3 punkty
• Poprawność ortograficzna – 2 punkty
• Jasna, logiczna i spójna struktura tekstu – 2 punkty.
Test obejmuje całość przerabianego w semestrze materiału. Ocena za test stanowi 50% oceny końcowej. (S_W01; S_W04; S_W06; S_W07; S_W010; S_W_11 ;S_W19; S_U03)
Sposób zaliczenia – zaliczenie na ocenę :
60% -68%- ocena dostateczna
69%-76%- ocena dostateczny plus
77%-84%- ocena dobra
85%-92% - dobry plus
93%- 100%- bardzo dobry
Zaliczenie przedmiotu jest niezbędnym warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego. Egzamin w formie ustnej.
2 ECTS
Praktyki zawodowe
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny)
Literatura
Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer. (2001) Conseil de l’Europe/les Editions Didier https://rm.coe.int/16802fc3a8
CECRL (2022) - Volume complémentaire: https://rm.coe.int/cadre-europeen-commun-de-reference-pour-les-langues-apprendre-enseigne/1680a4e270
EPS: Europejskie portfolio dla studentów- przyszłych nauczycieli języków: https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECML-resources/C3_EPOSTL_PL_web.pdf?ver=2018-03-22-164310-823
Europejskie Portfolio Językowe dla dzieci i młodzieży w wieku 10 - 15 lat: https://www.ore.edu.pl/2015/07/europejskie-portfolio-jezykowe-dla-dzieci-w-wieku-10-15-lat/
Français dans le monde - wybrane numery czasopisma
Języki Obce w Szkole - wybrane numery czasopisma
Podręczniki do nauczania j. francuskiego w klasach IV-VIII (zatwierdzone do użytku szkolnego): https://podreczniki.men.gov.pl/
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Courtillon, J. (2003) Elaborer un cours de FLE, Paris, Hachette
Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble.
Karpińska-Szaj K. (2013) Nauczanie j. obcych uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań.
Komorowska H. (2005) Metodyka nauczania języków obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (2002) (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok.
Perry R. (2000) Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSIP Warszawa.
Wilczyńska W. (2005) Introduction à la didactique du FLE, Wydawnictwo FLAIR, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: