On-line services of the University of Warsaw
You are not logged in | log in

Education (S1-PED)

(in Polish: Pedagogika, stacjonarne, pierwszego stopnia)
first cycle programme
full-time, 3-year studies
Language: Polish

Dziedzina: nauki społeczne

Dyscyplina: Pedagogika

Język wykładowy: język polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: licencjat

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Pedagogicznym, przy ulicy Mokotowskiej 16/20

Czas: zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-19.00

Na Wydziale Pedagogicznym UW zdobędziesz wiedzę o:

  • wychowaniu, uczeniu się i rozwoju człowieka na różnych etapach życia;
  • tym, jak środowisko społeczne, kultura i inne czynniki oddziałują na proces rozwojowy;
  • instytucjach, podmiotach wspierających rozwój, edukację, opiekę i wychowanie zróżnicowanych grup

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje

Tak, kierunek Pedagogika na studiach licencjackich oferuje dwie specjalności – jedną związaną z pracą z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, a drugą z dorosłymi. Program studiów ma budowę modułową. Dzięki takiemu łatwiej jest łączyć różne dziedziny wiedzy i podnosić jakość nauczania. Ułatwia to też dopasowanie programu do zainteresowań studentów i wymagań rynku pracy.

Preferowaną specjalność wskazujesz przy składaniu dokumentów – wystarczy zaznaczyć ją w deklaracji. Specjalność będzie utworzona, jeśli zgłosi się wystarczająca liczba chętnych.

Specjalność Andragogika-Organizacja edukacji dorosłych

Absolwent w trakcie studiów zdobywa wiedzę o człowieku, szczególnie dorosłym – jego życiu społecznym oraz rozwoju zawodowym i osobistym. Zna proces uczenia się dorosłych i czynniki, które na niego wpływają. Ma także wiedzę o systemie edukacji dorosłych – formalnej, pozaformalnej i nieformalnej – oraz o tym, jak działają firmy i organizacje, jaka jest ich struktura, kultura pracy i środowisko edukacyjne. Potrafi planować i organizować działania edukacyjne dostosowane do potrzeb dorosłych. Umie także współpracować z różnymi grupami i instytucjami wspierającymi rozwój i uczenie się przez całe życie.

Jako specjalista ds. edukacji dorosłych, absolwent może pracować w działach szkoleń w firmach, w firmach szkoleniowych, redakcjach portali edukacyjnych, agencjach zatrudnienia, działach HR, marketingu i reklamy, a także w organizacjach pozarządowych zajmujących się edukacją dorosłych i wspieraniem zatrudnienia.
Plan

Specjalność Pomoc społeczno-wychowawcza dziecku i rodzinie

Na tych studiach zdobędziesz poszerzoną wiedzę o pedagogice, polityce społecznej, prawie, pracy socjalnej i poradnictwie. Nauczysz się, jak pomagać dzieciom, młodzieży i ich rodzinom. Dowiesz się, jak przeciwdziałać przemocy, wspierać dzieci krzywdzone, pomagać osobom uzależnionym i działać na rzecz osób z trudnych środowisk. Po studiach będziesz umieć rozpoznać problemy innych i dobrać skuteczne formy pomocy. Nauczysz się planować i prowadzić działania wychowawcze i wspierające, we współpracy z różnymi instytucjami i podmiotami.

Absolwent może pracować jako pedagog, wychowawca, asystent rodziny, pedagog uliczny, animator czy osoba tworząca projekty społeczne.
Plan

Czego będziesz się uczyć na studiach

Nauczysz się u nas jak:

  • rozpoznawać potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci, młodzieży i dorosłych;
  • planować i prowadzić działania edukacyjne, wychowawcze czy pomocowe dla różnych grup;
  • współpracować z innymi podmiotami w zakresie działań edukacyjnych czy pomocowych;
  • korzystać z wiedzy pedagogicznej i metod badawczych.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki

TAK, minimum 150 godzin praktyk pedagogicznych w instytucjach odpowiadających charakterowi danej specjalności. Na specjalności Andragogika-organizacja edukacji dorosłych są to np.: centra szkoleniowe, działy HR w firmach komercyjnych i w sektorze pozarządowym, placówki kształcenia dorosłych. Na sepcjalności pomoc społeczno-wychowawcza dziecku i rodzinie są to: domy dziecka, OPS-y, WCPR, placówki wsparcia dziennego, instytucje związane z takimi zawodami jak: pracownik socjalny, asystent rodziny, koordynator pieczy rodzinnej, pedagog w placówce opiekuńczo-wychowawczych, opiekun usamodzielnienia, pedagog w interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

TAK; oferujemy program MOST oraz Erasmus

Gdzie znajdziesz więcej informacji o programie studiów

Program kierunku

Profil na FB

ECTS Coordinators:

Qualification awarded:

First cycle degree – licencjat - in education, speciality: Adult education- Organizing Teaching for Adults
First cycle degree – licencjat - in education, speciality: Culture Animation and Informal, Non-formal and Alternative Education
First cycle degree – licencjat - in education, speciality: Culture animation and non-formal education
First cycle degree – licencjat - in education, speciality: Socio-educational child and family assistance
First cycle degree – licencjat - in education, speciality:Support and Therapy of People with Disability. Studies in Special Education

Access to further studies:

second cycle programme

Learning outcomes

We have more than one version of this field. Click below and select the version you want to see:

1. Learning outcomes for the programme:
The graduate:
• knows and understands the history of pedagogy as a scientific discipline, its key paradigms and core terminology;
• knows and understands the interdisciplinary nature of pedagogy, its applied character, the division into sub-disciplines and its relationship with other disciplines of science: philosophy, psychology, sociology and medicine;
• knows and understands the logic of research procedures in pedagogy, methods of research specific to pedagogy as well as those borrowed from other disciplines of social sciences and humanities, the principles of presentation and critical analysis of research findings;
• knows and understands the patterns of biological and psychological development of the human being and the methods of supporting this development;
• knows and understands the history, structure, functions and principles of care and education institutions as well as the methods of their design, reform and evaluation;
• is able to conceptualise pedagogical problems using known theories within the social sciences and humanities;
• can critically use a variety of sources of pedagogical knowledge, present various perspectives and compare them critically;
• can design and conduct a simple applied research study ( diagnosis, evaluation or action research) and communicatively present its results using information and communication techniques.
Competences:
Specialisation: Social and cultural animation
Students of social and cultural animation undertake their practice at institutions engaged in education and animation activities in the local community, as well as at other institutions, associations, foundations operating in the field of animation, education and culture. During practice, students shape their educational competence by:
1) getting acquainted with the specificity of the institution where the practice is taking place, including: getting to know the tasks carried out (e.g. the educational ones), the functioning of the institution, the process of fundraising, the organization of work of the participants and the employees of the institution, as well as the records kept;
2) observation of the actions taken by the tutor and other employees of the institution, the course of activity taken by the institution, the methods and forms of work, and processes of interpersonal and social communication;
3) participation in current activities of the institution, with particular emphasis on actions related to the organization of work, planning and carrying out of the activities, preparation of resources and materials;
4) analysis and interpretation of observed or experienced situations and events, with particular emphasis on keeping record of the course of practice, discussing the experience gained with other students, consultations with the tutor and the implementation of assigned tasks (e.g. making a diagnosis of the institution).

Course structure diagram:

Abbreviations used in tables:
lect - Lecture
cl - Classes
egz - Examination
kon - Seminar
kint - E-learning course
lab - Lab
pr_ped - Teaching placement
sem - Seminar
war - Workshops
c - Pass/fail
e - Examination
g - Grading
First year Education, Adult Education- Organizing Teaching for AdultsECTSlectclegzkonkintlabpr_pedsemwarexam
Workplace health and safety0.54c
The elements of intellectual property rights for Education Faculty students0.54c
MBiP - Human biological development – conditions and needs030c
MBiP-Module of biomedical and psychological basis of pedagogy15*e
MBiP - Developmental Psychology - lecture030c
MBiP – Introduction to psychology30c
MK-Directional Modulee
MK-Elements of law for educators30c
MK - Professional Ethics in Education30c
MK-Pedagogical practicec
MK-Child and family support systemsc
MS1-Specialization module - the basics of andragogy15*e
MS1-Educational forms of supporting adult development30c
MS1 - Adult education in Poland – history and the present30c
MS1 – Pedagogical practice – study visits30c
Techniques of arranging educational events60c
Introduction to Andragogy30c
MTP - Module - Pedagogical theories15*e
MTP - Social Pedagogy - lecture30c
MTP - Social Pedagogy - lecture30c
MTP-An introduction to pedagogy30c
Information technologies IT230g
Total:4827430430303060
First year Education, Revalidation Pedagogy. Support and Therapy of People with Disability. Studies in Special EducationECTSlectclegzkonkintlabpr_pedsemwarexam
Workplace health and safety0.54c
The elements of intellectual property rights for Education Faculty students0.54c
MBiP - Human biological development – conditions and needs030c
MBiP-Module of biomedical and psychological basis of pedagogy15*e
MBiP - Developmental Psychology - lecture030c
MBiP – Introduction to psychology30c
MK-Directional Modulee
MK-Elements of law for educators30c
MK - Professional Ethics in Education30c
MK-Pedagogical practicec
MK-Child and family support systemsc
MS1- Support of family and environment of the person with disabilitye
Communication with a disabled personc
MS1 - Basic concepts of social work and social policyc
Work with social environmentc
MS1- Family with a disabled personc
DP-Basics of the psycho-educational diagnosisc
MTP - Module - Pedagogical theories15*e
MTP - Social Pedagogy - lecture30c
MTP - Social Pedagogy - lecture30c
MTP-An introduction to pedagogy30c
Information technologies IT230g
Total:33244430
First year Education, Socio-Educational Child and Family AssistanceECTSlectclegzkonkintlabpr_pedsemwarexam
Workplace health and safety0.54c
The elements of intellectual property rights for Education Faculty students0.54c
MBiP - Human biological development – conditions and needs030c
MBiP-Module of biomedical and psychological basis of pedagogy15*e
MBiP - Developmental Psychology - lecture030c
MBiP – Introduction to psychology30c
MK-Directional Modulee
MK-Elements of law for educators30c
MK - Professional Ethics in Education30c
MK-Pedagogical practicec
MK-Child and family support systemsc
MS1-Specialisation Module - Child Care and Family Support15*e
Children of the world - research and support projectsc
MS1 - Forma of assistance for children and families in Poland and the EUc
MS1-Child care30c
MS1-Observational pedagogical practice30c
MS1-CHILD AND FAMILY NEEDS ASSESSMENT30c
MS1-Legal basis for child care and family support30c
MS1 - Workshop of educational skillsc
DRŚ - Specialisation Module 2 - The child in the family and the community15*e
DRŚ-Introduction to social work30c
DRŚ-Social Policyc
DRŚ-Family Knowledgec
Information technologies IT230g
Total:48214304303030
First year Education, Culture Animation and Non-formal EducationECTSlectclegzkonkintlabpr_pedsemwarexam
Workplace health and safety0.54c
The elements of intellectual property rights for Education Faculty students0.54c
MBiP - Human biological development – conditions and needs030c
MBiP-Module of biomedical and psychological basis of pedagogy15*e
MBiP - Developmental Psychology - lecture030c
MBiP – Introduction to psychology30c
MK-Directional Modulee
MK-Elements of law for educators30c
MK - Professional Ethics in Education30c
MK-Child and family support systemsc
MM-Technical tools of animation and informal educationc
Special Module 1: Theories and assumptions of animation and informal educatione
MS1- Informal education and animation in Poland and in the worldc
Media in animation and informal educationc
Learning stylesc
MS1-Theory of socio-cultural animationc
MS1- Theory of informal educationc
Theoretical basics of knowledge on animation and non-formal educationc
MTP - Module - Pedagogical theories15*e
MTP - Social Pedagogy - lecture30c
MTP - Social Pedagogy - lecture30c
MTP-An introduction to pedagogy30c
Information technologies IT230g
Total:33244430

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.uw.edu.pl/