Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia (NZ1-PRO) | |
Pierwszego stopnia Niestacjonarne (zaoczne), 3-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyDziedzina: nauki społeczne Dyscyplina: nauki socjologiczne Język wykładowy: polski Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: licencjat Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia Miejsce: Większość zajęć odbywa się w Instytucie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW na ul. Podchorążych 20 - tuż obok Łazienek Królewskich. To miejsce kameralne, kolorowe i przyjazne. Niektóre zajęcia odbywają się w Kampusie Głównym UW przy ul. Krakowskie Przedmieście 26/28. Czas: Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele w godzinach 8.00-20.00. W semestrze mamy Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na resocjalizacji i penitencjarystyce Jest to interdyscyplinarny kierunek, na którym zdobędziesz wiedzę i umiejętności w zakresie socjologii, pedagogiki, psychologii, prawa i kryminologii.
Zdobędziesz wiedzę z zakresu: ●podstaw funkcjonowania społeczeństwa i jego różnorodności, w tym relacji człowieka ze środowiskiem ●kontroli społecznej ●zjawisk dewiacji, patologii, dezorganizacji społecznej i marginalizacji ●problemów społecznych oraz sposobów ich diagnozy i rozwiązywania ●psychologicznych podstaw funkcjonowania jednostki oraz społeczno-kulturowych uwarunkowań i zaburzeń jej rozwoju ●podstaw pracy z jednostką i oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych ●instytucji wychowawczych i profilaktyczno-resocjalizacyjnych ●prawnych podstaw funkcjonowania jednostki i społeczeństwa
Zdobędzieszumiejętności: ●diagnozowania jednostki i jej środowiska społecznego w kategoriach „indywidualnych trosk” i „problemów społecznych” ●rozpoznawania zaburzeń w funkcjonowaniu jednostki i jej środowiska ●prowadzenia oddziaływań terapeutyczno-pomocowych ●tworzenia strategii i programów pomocowych ●projektowania i prowadzenia badań społecznych
●nawiązywania relacji z innymi osobami ●technik aktywnego słuchania i komunikacji bez przemocy ●współpracy w grupie, wspólnej pracy nad projektem ●interdyscyplinarnej analizy sytuacji problemowych ●określenia własnych celów osobistych i zawodowych. Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu resocjalizacji i penitencjarystyki Absolwenci znajdą zatrudnienie w zakładach karnych, aresztach śledczych, placówkach wsparcia dziennego, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii. Mogą podjąć pracę pedagoga ulicy, kuratora sądowego, zająć się bezpieczeństwem publicznym, działać w organizacjach pozarządowych. Mogą także wybrać ścieżkę rozwoju naukowego. Czy na kierunku są różne specjalności i specjalizacje Oferujemy dwie specjalizacje: penitencjarystyka i wychowanie resocjalizujące. Specjalizację wybierzesz przed rozpoczęciem II roku studiów. (1)Penitencjarystyka Zdobędziesz wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu penitencjarnego, regulacji prawnych kary pozbawienia wolności, wpływu uwięzienia na jednostkę i jej otoczenie, struktur i procesów społecznych w zakładach karnych. Poznasz instytucję warunkowego zwolnienia, niewięzienne instytucje izolacyjne oraz możliwości readaptacji i reintegracji społecznej skazanych. (2)Wychowanie resocjalizujące Zdobędziesz wiedzę na temat nieprzystosowania społecznego, szeroko rozumianych zjawisk patologii społecznej oraz współczesnych nurtów resocjalizacji. Umiejętności z zakresu diagnozowania jednostek i środowisk wychowawczych oraz metodyki resocjalizacyjnej adresowanej do różnych grup odbiorców (zarówno w środowisku otwartym, jak i instytucjonalnym). Przygotujesz się do pracy w zespole projektowym oraz do samodzielnego opracowywania i realizowania programów profilaktyczno-wychowawczych, edukacyjnych i resocjalizacyjnych. Czego będziesz się uczyć na resocjalizacji i penitencjarystyce Blok przedmiotów socjologicznych wiedza o społeczeństwie, podstawowych strukturach i procesach społecznych, kontroli społecznej, dewiacji, problemach społecznych, dezorganizacji społecznej, konfliktach społecznych, socjalizacji i wychowaniu, relacjach człowieka ze środowiskiem, rzeczywistości realnej i rzeczywistości wirtualnej, współczesnych zagrożeniach. Blok zajęć pedagogicznych zagadnienia pedagogiki społecznej i pedagogiki resocjalizacyjnej. Uczy stawiania diagnozy w resocjalizacji, przedstawia współczesne modele resocjalizacji oraz strategie i programy profilaktyki społecznej. Uczy pracy z jednostką i grupą, socjoterapii oraz sposobów interwencji w sytuacjach kryzysowych. Blok zajęć prawno-kryminologicznych wiedza z zakresu prawoznawstwa, podstawowych praw i wolności człowieka, relacji między rodziną i prawem, penitencjarystyki i penologii (kary i sposobów wykonywania kary). Blok zajęć psychologicznych wiedza z zakresu psychologii osobowości, psychologii społecznej, psychologii klinicznej, psychopatologii, psychiatrii, psychoterapii, psychologii penitencjarnej, psychologii uzależnień. Służy także rozwojowi kompetencji osobistych i zawodowych oraz kształtowaniu umiejętności pracy z jednostką. Blok zajęć metodologicznych przygotowuje do projektowania i prowadzenia badań ilościowych i jakościowych. Uczymy korzystania z SPSS i ATLAS.ti/MAXQDA. Blok zajęć praktycznych (hospitacje, warsztaty, praktyki) obejmuje przygotowanie do pracy zawodowej oraz przedmioty pobudzające wyobraźnię, kreatywność i innowacyjność. Stosujemy różne metody nauczania. Wykłady prowadzimy w taki sposób, aby można było dostrzec związki wiedzy naukowej z wiedzą praktyczną. Na konwersatoriach i ćwiczeniach uczymy pracy z tekstem i tworzymy przestrzeń do wdrażania nowych pomysłów, dyskusji i szukania alternatywnych rozwiązań. Znaczna część zajęć praktycznych to „praca z człowiekiem w terenie”, z możliwością nabycia i stosowania wiedzy praktycznej. Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki (1)Specjalizacja penitencjarystyka: 60 godz. Możesz je odbyć w zakładach karnych, sądach, zespołach kuratorskich, jednostkach Policji, organizacjach pozarządowych, które działają na rzecz skazanych czy ofiar przestępstw (2)Specjalizacja wychowanie resocjalizujące: 60 godz. Osoby, które chcą uzyskać uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela wychowawcy są zobowiązane dodatkowo zaliczyć 60 godz. praktyk (razem 120 godz. praktyk). Praktyki pedagogiczne są elementem programu kształcenia zapewniającego przygotowanie pedagogiczne wymagane od nauczycieli wychowawców zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Możesz zaproponować wybrane przez Ciebie miejsce odbywania praktyk, jeśli tylko będzie zgodne z profilem wybranej specjalizacji lub odbyć ją w ramach programów Unii Europejskiej oraz wymian zagranicznych.
Można skorzystać z programów MOST lub ERASMUS+.
|
Koordynatorzy ECTS:
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
I. Efekty kształcenia
1. ma podstawową wiedzę o właściwościach nauk społecznych, a szczególnie psychologii, socjologii, nauk prawnych, pedagogiki, kryminologii, o ich miejscu w systemie nauk, wzajemnych relacjach pomiędzy dyscyplinami szczegółowymi właściwymi dla problematyki profilaktyki społecznej i resocjalizacji oraz ich relacjach do innych nauk
2. ma podstawową wiedzę o elementach i różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (oraz procesach ich przeobrażeń) istotnych dla diagnozowania czynników chroniących i czynników ryzyka rozmaitych społecznych zagrożeń, które są przedmiotem oddziaływań zapobiegawczych i naprawczych
3. zna metody badań i etapy procesu badawczego oraz zasady konstruowania narzędzi badawczych i techniki pozyskiwania danych wykorzystywane w badaniach empirycznych i analizach właściwych dla obszaru zainteresowań profilaktyki społecznej i resocjalizacji
4. ma podstawową wiedzę o istocie i treści (oraz ich historycznej ewolucji i modyfikacjach) norm i reguł prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych organizujących działanie struktur i instytucji społecznych, w tym instytucji kontroli społecznej działających w zakresie profilaktyki społecznej, readaptacji społecznej i resocjalizacji, zna zawodowe kodeksy etyczne obowiązujące profesjonalistów w dziedzinie profilaktyki społecznej i resocjalizacji
5. potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu wielu dyscyplin nauk społecznych do interpretowania społecznych problemów oraz ich roli i znaczenia dla ogółu społeczeństwa, a także jednostek, grup i lokalnych społeczności
6. diagnozuje podstawowe uwarunkowania i dynamikę zjawisk wymagających interwencji oraz krytycznie analizuje i dobiera odpowiednie, naukowo zweryfikowane środki przeciwdziałania oraz specjalistyczne procedury
7. potrafi samodzielnie i zespołowo określać priorytety projektowanych programów profilaktycznych i naprawczych, uwzględnia w nich potrzeby osób i społeczności objętych tymi programami
8. umie weryfikować zasadność i adekwatność stosowania sposobów reakcji o charakterze zapobiegawczym, wychowawczym, terapeutycznym, pomocowym, integracyjnym, represyjnym itp. do rozwiązywania określonego rodzaju problemów społecznych
9. potrafi wykorzystywać wiedzę wielu dyscyplin do analizy, oceny skuteczności i kosztów rozmaitych społecznych inicjatyw oraz zorganizowanych strategii, metod i form przeciwdziałania społecznym zagrożeniom i problemom
10. potrafi wykorzystywać podstawową interdyscyplinarną wiedzę do formułowania własnych i zespołowych projektów badawczych i zastosować nowoczesne technologie, standardowe metody, narzędzia badawcze i środki analityczne do prawidłowego wykonania i/lub kierowania wykonaniem badań
II. Wymiar studiów w punktach ECTS i semestrach
180 punktów ECTS, 6 semestrów
III. nie dotyczy
IV. Liczba punktów ECTS
Przedmiotu podstawowe – 169 ECTS
Zajęcia praktyczne – warsztaty 2 ECTS dla wszystkich oraz w zależności od wybranej specjalizacji:
- wychowanie resocjalizujące – 10 ECTS
- psychosocjologia problemów społecznych – 4 ECTS
- migracje i integracja kulturowa – 2 ECTS ności
Zajęcia do wyboru:
- 21 ECTS (seminaria, przedmioty fakultatywne i ogólnouniwersyteckie)
- specjalizacje – 48 ECTS
V. Informacja o praktykach
Praktyka zawodowa 60 godz. – 4 ECTS
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia kon - Konwersatorium kint - Kurs internetowy praktyka - Praktyka | e - Egzamin z - Zaliczenie zo - Zaliczenie na ocenę |
Pierwszy rok profilaktyki społecznej i resocjalizacji | ECTS | wyk | ćw | kon | kint | praktyka | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy | 0,5 | 4 | z | ||||
Podstawy ochrony własności intelektualnej | 0,5 | 4 | z | ||||
Pedagogika społeczna | 4 | 15 | 15 | zo | |||
Podstawowe prawa i wolności człowieka | 3 | 15 | e | ||||
Promocja i profilaktyka zdrowia | 2 | 15 | zo | ||||
Prawo karne | 2 | 15 | 15 | e | |||
Psychologia faz życia | zo | ||||||
Pedagogika resocjalizacyjna | 5 | 15 | 15 | e | |||
Psychologiczne koncepcje człowieka | 3 | 15 | 15 | e | |||
Systemy instytucji profilaktyczno społecznych i resocjalizacyjnych | 3 | 15 | zo | ||||
Socjologia wychowania | 2 | 15 | zo | ||||
Technologia informacyjna | 2 | 15 | zo | ||||
Teoria społeczeństwa i problemów społecznych | 5 | 15 | 15 | e | |||
Warsztat integracyjno-animacyjny | zo | ||||||
Wprowadzenie do problematyki służb społecznych | 4 | 15 | e | ||||
Wprowadzenie do pomocy społecznej i pracy socjalnej | e | ||||||
Wstęp do nauki o państwie i prawie | 4 | 15 | 15 | e | |||
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim | 6,5 | ||||||
Razem: | 46,5 | 139 | 105 | 30 | 4 |
Drugi rok profilaktyki społecznej i resocjalizacji, specjaliz. wychowanie resocjalizujące | ECTS | wyk | ćw | kon | kint | praktyka | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Metody badań społecznych | 5 | 15 | 15 | e | |||
Podstawy kryminologii | 5 | 15 | 15 | e | |||
Prawo rodzinne i nieletnich | 2 | 15 | zo | ||||
Psychologia kliniczna i elementy psychiatrii | 3 | 15 | 10 | e | |||
Socjologia dewiacji i kontroli społecznej | 4 | 15 | 15 | e | |||
Socjologia organizacji i wspólnot lokalnych | 2 | 15 | 15 | zo | |||
Statystyka | 3 | 15 | 15 | zo | |||
Unia Europejska wobec problemów społecznych | zo | ||||||
Metody badań społecznych | e | ||||||
Podstawy edukacji współczesnej | e | ||||||
Podstawy kryminologii | e | ||||||
Prawo rodzinne i nieletnich | zo | ||||||
Statystyka | zo | ||||||
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim | 9,5 | ||||||
3401-PRI-SP-WR | 33 | ||||||
3401-WYB-FAK | 3 | ||||||
Razem: | 69,5 | 105 | 85 |
Trzeci rok profilaktyki społecznej i resocjalizacji, specjaliz. wychowanie resocjalizujące | ECTS | wyk | ćw | kon | kint | praktyka | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Dzieje kultur penalnych | 4 | 10 | 10 | e | |||
Historia myśli społecznej | 2 | 15 | zo | ||||
Konflikt kultur i zróżnicowanie społeczne | 3 | 15 | e | ||||
Polityka społeczna | 2 | 10 | 5 | e | |||
Psychologia społeczna | e | ||||||
Praktyki zawodowe | 4 | 90 | z | ||||
Dzieje kultur penalnych | e | ||||||
Historia myśli społecznej | zo | ||||||
Konflikt kultur i zróżnicowanie społeczne | e | ||||||
Polityka społeczna | e | ||||||
Psychologia społeczna | e | ||||||
Praktyki zawodowe | z | ||||||
3401-I-SEM | 4 | ||||||
3401-PRI-SP-WR | 48 | ||||||
3401-WYB-FAK | 6 | ||||||
Razem: | 73 | 35 | 15 | 15 | 90 |
Drugi rok profilaktyki społecznej i resocjalizacji, specjalizacja prawno-kryminologiczna | ECTS | wyk | ćw | kon | kint | praktyka | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Metody badań społecznych | 5 | 15 | 15 | e | |||
Podstawy kryminologii | 5 | 15 | 15 | e | |||
Prawo rodzinne i nieletnich | 2 | 15 | zo | ||||
Psychologia kliniczna i elementy psychiatrii | 3 | 15 | 10 | e | |||
Socjologia dewiacji i kontroli społecznej | 4 | 15 | 15 | e | |||
Socjologia organizacji i wspólnot lokalnych | 2 | 15 | 15 | zo | |||
Statystyka | 3 | 15 | 15 | zo | |||
Unia Europejska wobec problemów społecznych | zo | ||||||
Prawo karne wykonawcze | 4 | 15 | 15 | zo | |||
Polityka kryminalna | 5 | 15 | 15 | e | |||
Techniki badań w kryminologii | 4 | 15 | e | ||||
Metody badań społecznych | e | ||||||
Podstawy edukacji współczesnej | e | ||||||
Podstawy kryminologii | e | ||||||
Prawo rodzinne i nieletnich | zo | ||||||
Statystyka | zo | ||||||
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim | 9,5 | ||||||
3401-PRI-SP-PK | 33 | ||||||
3401-WYB-FAK | 3 | ||||||
Razem: | 82,5 | 135 | 115 | 15 |
Trzeci rok profilaktyki społecznej i resocjalizacji, specjalizacja prawno-kryminologiczna | ECTS | wyk | ćw | kon | kint | praktyka | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Dzieje kultur penalnych | 4 | 10 | 10 | e | |||
Historia myśli społecznej | 2 | 15 | zo | ||||
Konflikt kultur i zróżnicowanie społeczne | 3 | 15 | e | ||||
Polityka społeczna | 2 | 10 | 5 | e | |||
Psychologia społeczna | e | ||||||
Praktyki zawodowe | 4 | 90 | z | ||||
Dzieje kultur penalnych | e | ||||||
Historia myśli społecznej | zo | ||||||
Konflikt kultur i zróżnicowanie społeczne | e | ||||||
Polityka społeczna | e | ||||||
Psychologia społeczna | e | ||||||
Praktyki zawodowe | z | ||||||
3401-I-SEM | 4 | ||||||
3401-PRI-SP-PK | 48 | ||||||
3401-WYB-FAK | 6 | ||||||
Razem: | 73 | 35 | 15 | 15 | 90 |