Systemy instytucji profilaktyczno społecznych i resocjalizacyjnych 3401-PR1-1SIPz
Konwersatorium ma za zadanie zapoznanie studentów z formami rodzinnymi i instytucjonalnymi oraz zakresem obowiązków osób udzielających wsparcia dzieciom i młodzieży w sytuacjach problemowych czy podejmujących ryzykowne zachowani. Zakres problemów:
- pedagog szkolny, pracownik socjalny, kurator sądowy
(kurator zawodowy, kurator społeczny), dzielnicowy
- placówki wsparcia dziennego
- placówki socjalizacyjne i interwencyjne
- formy rodzinne w opiece zastępczej
- ośrodki wychowawcze i resocjalizacyjne.
Konwersatorium podejmuje problematykę systemowych rozwiązań instytucjonalnych w zakresie opieki, wychowania, resocjalizacji i terapii dzieci i młodzieży. Zapoznanie z zadaniami, kompetencjami oraz prawnymi podstawami funkcjonowania instytucji i organizacji działających na rzecz dzieci i młodzieży. Zajęcia będą obejmowały z jednej strony charakterystykę istniejącego w Polsce systemu instytucji profilaktyczno-społecznych i resocjalizacyjnych, a z drugiej strony jego analizę krytyczną wraz z propozycjami nowych rozwiązań.
Nakład pracy studenta:
30 – godziny kontaktowe
10 – przygotowanie się do zajęć
10 – przygotowanie prezentacji
10 – przygotowanie do zaliczenia
60 – liczba ogółem
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student będzie:
Wiedza
─ Opisywać i wyjaśniać system instytucji profilaktyczno – społecznych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych
─ Rozpoznawać i porównywać zadania, kompetencje oraz prawne podstawy funkcjonowania instytucji i organizacji działających na rzecz dzieci i młodzieży
─ Interpretować zakres obowiązków osób udzielających wsparcia dzieciom i młodzieży w sytuacjach problemowych czy podejmujących ryzykowne zachowania;
Umiejętności
─ prezentować „drogę dziecka instytucjonalnego” od placówek opiekuńczych do resocjalizacyjnych
─ wdrażać możliwości wykorzystania form rodzinnych i środowiskowych
─ analizować system wychowawczo- resocjalizujący, jak i polecać innowacyjne rozwiązania;
Kompetencje społeczne
─ wyjaśniać słuszność zastosowania danego środka socjalizacyjnego, wychowawczego czy poprawczego
─ postępować zgodnie z zasadami etyki wychowawcy.
Kryteria oceniania
ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywność, prezentacja wybranego problemu, końcowe zaliczenie pisemne
Literatura
Badora S., Czeredrecka B., Marzec D. (red.), Rodzina i formy jej wspomagania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Bielecka E. (red. ), (2006), Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, Trans Humana, Białystok.
Matyjas B. (red.), (2002), Formy pomocy dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, tom 1-2, Wszechnica Świętokrzyska w Kielcach, Akademia Świętokrzyska w Kielcach, Kielce.
Osuch M., Bojarska L. (2008), Prawa człowieka w szkole, Warszawa.
Paszkiewicz A. (2006), Podmiotowe taktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sadowego, Norbertinum, Lublin.
Pytka L. (2001), Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
Racław-Markowska M. (2005), Pomoc dzieciom i rodzinie w środowisku lokalnym. Debata o nowym systemie, ISP, Warszawa.
Urban B., Stanik J. (red.), (2007), Resocjalizacja, tom 1-2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Obowiązujące, aktualizowane akty prawne dotyczące wymienionych w tematyce zajęć instytucji i form rodzinnych.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: