Teoria społeczeństwa i problemów społecznych 3401-PR1-1TSPSz
Teoria społeczeństwa i problemów społecznych to kurs zapoznający studentów i studentki z podstawowymi koncepcjami z zakresu socjologii oraz pokrewnych nauk społecznych (nauki o polityce publicznej, antropologii kulturowej, nauk politycznych, nauk o zarządzaniu). Kurs szczególnie skoncentrowany jest wokół teoretycznego ujęcia kwestii uznawanych przez społeczeństwa za problemy, a także tego jak społeczeństwa owym problemom zapobiegają, rozwiązują je, zarządzają nimi, zwalczają je lub ignorują.
Celem kursu jest zapoznanie studentów i studentek z podstawową terminologią nauk społecznych oraz nauczenie krytycznej lektury tekstów z zakresu nauk społecznych.
Zakres tematów:
1. Zjawiska i procesy społeczne; przedmiot socjologicznego opisu i teoretycznej interpretacji; zadania i funkcje socjologii
2. Ład społeczny, system normatywny, dewiacje i kontrola społeczna
3. Władza i panowanie
4. Konflikt społeczny
5. Osobowość społeczna; instytucje i procesy socjalizacji
6. Więź społeczna; integracja - dezintegracja społeczna
7. Struktura społeczna i formy życia zbiorowego
Państwo i system polityczny
8. Kultura, rozwój i zmiana społeczna
9. Ład społeczny; system normatywny
10. Pojęcie problemu społecznego; sens empiryczny i teoretyczny
11. Socjologiczne badania i teoretyczne interpretacje problemów społecznych we współczesnej Polsce
12. Społeczeństwo wobec dewiantów; dewiacja i kontrola społeczna
13. Wiedza socjologiczna a praktyka społeczna
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
w zakresie wiedzy student:
- posługuje się pojęciami i koncepcjami teoretycznymi rozmaitych zjawisk i problemów społecznych oraz zasad organizacji życia zbiorowego
- Posiada wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych) i ich elementach
- Posiada wiedzę o rodzajach więzi społecznych (rodzinnych, towarzyskich, kulturowych, zawodowych, organizacyjnych, terytorialnych, ekonomicznych, politycznych, prawnych) i o rządzących nimi prawidłowościach.
- Posiada wiedzę o problemach społecznych, także w społecznościach lokalnych, o ich przyczynach, przejawach i konsekwencjach
- Posiada wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian.
W zakresie umiejętności:
- Dostrzega, dokonuje obserwacji i interpretacji zjawisk i problemów społecznych rozmaitej natury
- Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, w tym: problemów społecznych, trudnych sytuacji ludzi i zjawisk dewiacyjnych
- Analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów, zjawisk i problemów społecznych
- Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów społecznych
- Posiada umiejętność przewidywania ludzkich zachowań, analizowania ich motywów oraz społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) konsekwencji.
W zakresie kompetencji personalnych i społecznych:
- Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w grupach, zespołach) zajmujących się analizowaniem zjawisk i problemów społecznych
- Potrafi komunikować się z otoczeniem i przekazywać podstawową wiedzę na temat zjawisk i problemów społecznych
- Jest przygotowany do pracy w instytucjach publicznych, prywatnych, non profit zajmujących się problemami społecznymi oraz ich rozwiązywaniem
- Ma świadomość znaczenia zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny
- Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Kryteria oceniania
1. Ocena ciągła uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywność
2. Zadania wykonane na platformie do nauki zdalnej
3. Egzamin pisemny
Kryterium oceny jest zakres posiadanej przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych stwierdzony na podstawie udziału w dyskusjach na zajęciach, wykonanych zadań na platformie do nauki zdalnej i egzaminu pisemnego.
Literatura
J. Szacki, Przedsocjologiczna myśl społeczna (w:) Encyklopedia Socjologii t. 3, 2000, s 232-238; N. Luhmann, Pojęcie społeczeństwa, (w:) WTS 2006, t.1, s. 414-424; E. Goffman, Porządek interakcyjny, (w:) WTS 2006, t.1, s. 293-315; A. V. Cicourel, Procedury interpretacyjne i reguły normatywne w procesie negocjacji statusu i roli, (w:) WTS 2006, t.2, s. 909-937;
A. Kojder, Norma społeczna, (w:) Encyklopedia Socjologii, t. 2, Wyd. Oficyna Naukowa 1999, s. 336-346; A. Podgórecki, A Kojder, Prawo (w:) Encyklopedia Socjologii, t.3, Wyd. Oficyna Naukowa 2000, s. 185-191; M. Foucault, Trzy typy władzy, (w:) WTS 2006, t.1, s.512-536; M. Foucault, Wiedza i władza, (w:) WTS 2006, t.1, s.537-544; J. Turowski, Osobowość, socjalizacja, postawy, (w:) J. Turowski, Socjologia. Małe struktury społeczne, TN KUL 1993, s. 37-57; A. Giddens, Elementy teorii strukturacji, (w:) WTS 2006, t.2, s.663-699; W. H. Sewell Jr., Teoria struktury: dwoistość, podmiotowość sprawcza a transformacja, (w:) WTS 2006, t.2, s.700-722; A. Kłoskowska, Kultura, (w:) Socjologia – lektury, (red.) P. Sztompka, M. Kucia, Wyd. Znak 2006, s. 288-298; S. Nowak, Praktyczne zastosowania socjologii (w:) S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN 1985, s. 448-478; A. Giddens, Socjologiczne metody badawcze i myślenie teoretyczne w socjologii (w:) A. Giddens, Socjologia, PWN 2004, s. 658-701.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: