Celem kształcenia na kierunku filologia polska jest wykształcenie absolwentów wykwalifikowanych w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa polskiego. Opracowana koncepcja kształcenia pozwala studentom filologii polskiej na podjęcie specjalistycznych studiów literaturoznawczych i językoznawczych, zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu metodologii badań naukowych oraz ich praktycznego zastosowania. Metody kształcenia stosowane na kierunku filologia polska są̨ nakierowane na studenta i pozostają̨ zgodne z tradycjami kształcenia uniwersyteckiego. Ich podstawą jest bezpośredni kontakt studentów z nauczycielami akademickimi, a preferowaną formę zajęć stanowią ćwiczenia, wymagające aktywności wszystkich uczestników spotkań. Studenci mają także możliwość włączania się w działania prowadzone przez liczne koła naukowe.
Studia niestacjonarne (zaoczne) pierwszego stopnia na kierunku filologia polska pozwalają na zdobycie umiejętności i kompetencji zawodowych potrzebnych głównie na rynku krajowym. W związku z tym dużą uwagę poświęca się kształceniu w ramach trzech specjalizacji. Są to specjalizacje: edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów, filologia dla mediów i dająca uprawnienia do nauczania języka polskiego w klasach IV-VIII szkoły podstawowej specjalizacja nauczycielska. Spośród tych trzech specjalizacji uruchamiane są dwie: obligatoryjnie nauczycielska oraz edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów lub filologia dla mediów. Studenci na początku drugiego semestru pierwszego roku wybierają jedną spośród nich. Programy specjalizacji realizowane są na drugim i trzecim roku studiów. Wiążą się z nimi także praktyki kierunkowe, które studenci powinni zrealizować na trzecim roku studiów.
Wszystkie zajęcia na studiach niestacjonarnych (zaocznych) odbywają się w soboty i niedziele na terenie Kampusu Głównego Uniwersytetu Warszawskiego (ul. Krakowskie Przedmieście 26/28), w gmachu Wydziału Polonistyki. Studenci mają w nim do dyspozycji w pełni wyposażone sale dydaktyczne, dwie biblioteki i czytelnie wydziałowe. Dostęp do literatury i niezbędnych narzędzi badawczych zapewnia też bliskość Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.
Absolwenci studiów pierwszego stopnia na kierunku filologia polska mają wiedzę ogólnohumanistyczną i szczegółową wiedzę z zakresu nauki o literaturze polskiej i nauki o języku polskim, pozwalającą im podjąć studia drugiego stopnia w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych. Przygotowani są także do prowadzenia podstawowych badań w dyscyplinach: literaturoznawstwo i językoznawstwo. Po ukończeniu studiów absolwenci umieją rozpoznawać, analizować i interpretować najważniejsze dzieła i zjawiska polskiej literatury (również w perspektywie komparatystycznej i z uwzględnieniem kontekstów kulturowych, filozoficznych czy religijnych), rozumieją istotę procesu historycznoliterackiego, rozróżniają i potrafią definiować historyczne style i poetyki, umieją pisać rozprawki naukowe, brać udział w debatach, a także wykorzystywać refleksję teoretyczną w badaniach historycznoliterackich i językoznawczych. Potrafią również zgłębiać najważniejsze procesy rozwojowe języka polskiego, dokonywać analizy gramatycznej, leksykalnej i stylistycznej tekstów należących do różnych odmian współczesnej i historycznej polszczyzny. Umieją samodzielnie oceniać wartość artystyczną, językową i poznawczą dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.
Ponadto absolwenci specjalizacji edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów są przygotowani do pracy w charakterze edytorów dzieł literackich i innych tekstów kultury, korektorów, adiustatorów i redaktorów w redakcjach czasopism, wydawnictwach książkowych oraz portalach internetowych.
Absolwenci specjalizacji filologia dla mediów są gotowi do podjęcia pracy na rynku medialnym, a zwłaszcza do wykonywania zadań związanych z public relations.
Absolwenci specjalizacji nauczycielskiej mogą pracować w szkołach podstawowych w klasach IV-VIII w charakterze nauczyciela języka polskiego, Dzięki realizacji programu studiów drugiego stopnia mogą zdobyć uprawnienia do nauczania w szkołach ponadpodstawowych.
Przyznawane kwalifikacje:
Licencjat na kierunku filologia polska
Licencjat na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo - językoznawcza
Dalsze studia:
studia drugiego stopnia
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i
wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) w kształtowaniu kultury - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu historii literatury polskiej, teorii literatury, poetyki i komparatystyki - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu historii literatury polskiej, poetyki, teorii literatury, komparatystyki - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - dokonać edycji naukowej i redakcji językowej tekstów pisanych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, studia I stopnia (stacjonarne i niestacjonarne), specjalizacja glottodydaktyczna
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) i językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury
zna podstawową terminologię literaturoznawczą (z zakresu historii literatury, teorii literatury, poetyki, komparatystyki) i językoznawczą (diachroniczną i synchroniczną) w języku polskim
zna tematy i idee pisarskie wybranych twórców literatury polskiej od średniowiecza po współczesność oraz orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego
ma świadomość kompleksowej natury języka polskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności znaczeń
wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa
samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych
ma podstawowe umiejętności z zakresu: a) prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej b) nauczania języka polskiego jako języka obcego
rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych
ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy
Wymiar studiów w punktach ECTS: 180, liczba semestrów: 6.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, wynosi 111 punktów ECTS, zaś dla studiów niestacjonarnych (zaocznych) pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza wynosi 112 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 31 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji zawodowej.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów stacjonarnych wynosi 61 ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów niestacjonarnych wynosi 59 ECTS.
Student studiów pierwszego stopnia stacjonarnych i niestacjonarnych zobowiązany jest do odbycia w trakcie studiów praktyki wynikającej ze standardów kształcenia lub z odrębnych przepisów dla poszczególnych uprawnień zawodowych w wymiarze nie krótszym niż: 4 tygodnie, tj. 40 godzin, za co otrzymuje 4 punkty ECTS i zaliczenie.
Praktyki dydaktyczne realizowane w ramach specjalizacji glottodydaktycznej:
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w szkołach podstawowych (II etap edukacyjny, klasy IV-VI) w wymiarze 120 godzin (4 ECST) oraz praktyki z zakresu przygotowania pedagogiczno-psychologicznego w wymiarze 40 godzin (4 ECTS) – realizowane w ramach praktyk kierunkowych. Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r. Praktyki glottodydaktyczne mają wymiar 40 godzin w ramach przedmiotu Metodyka języka polskiego jako obcego (wspólna liczba punktów 2 ECTS).
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu: a) prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej, b) nauczania języka polskiego jako języka obcego. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu kształtowania wizerunku publicznego, stosowania technik public relations, pisania i oceniania tekstów dla mediów. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, studia I stopnia (stacjonarne i niestacjonarne), specjalizacja nauczycielska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) i językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury
zna podstawową terminologię literaturoznawczą (z zakresu historii literatury, teorii literatury, poetyki, komparatystyki) i językoznawczą (diachroniczną i synchroniczną) w języku polskim
zna tematy i idee pisarskie wybranych twórców literatury polskiej od średniowiecza po współczesność oraz orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego
ma świadomość kompleksowej natury języka polskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności znaczeń
wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa
samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych
ma podstawowe umiejętności z zakresu prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej
rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych
ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy
Wymiar studiów w punktach ECTS: 180, liczba semestrów: 6.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, wynosi 111 punktów ECTS, zaś dla studiów niestacjonarnych (zaocznych) pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza wynosi 112 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 31 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji zawodowej.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów stacjonarych wynosi 61 ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów niestacjonarnych wynosi 59 ECTS.
Student studiów pierwszego stopnia stacjonarnych i niestacjonarnych zobowiązany jest do odbycia w trakcie studiów praktyki wynikającej ze standardów kształcenia lub z odrębnych przepisów dla poszczególnych uprawnień zawodowych w wymiarze nie krótszym niż: 4 tygodnie, tj. 40 godzin, za co otrzymuje 4 punkty ECTS i zaliczenie.
Praktyki dydaktyczne realizowane w ramach specjalizacji nauczycielskiej:
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w szkołach podstawowych (II etap edukacyjny, klasy IV-VI) w wymiarze 120 godzin (4 ECST) oraz praktyki z zakresu przygotowania pedagogiczno-psychologicznego w wymiarze 40 godzin (4 ECTS) – realizowane w ramach praktyk kierunkowych. Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu adiustacji, językowej redakcji tekstów pisanych. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji komparatystycznej i historycznoliterackiej w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu, historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki, w tym z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami oraz literaturą a innymi sztukami i mediami - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu komparatystyk, historii literatury polskiej i europejskiej oraz poetyki z elementami teorii literatury - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu komparatystyki, historii literatury polskiej i europejskiej i poetyki z elementami teorii literatury oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - konstruować, analizować i oceniać przekazy rynku medialnego (prasa, radio, telewizja, internet, branża reklamowa, branża filmowa, public relations)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiówi:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) w kształtowaniu kultury - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu historii literatury polskiej, teorii literatury, poetyki i komparatystyki - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu historii literatury polskiej, poetyki, teorii literatury, komparatystyki - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - planować i prowadzić lekcje języka polskiego w szkole podstawowej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach:
wyk - Wykład
ćw - Ćwiczenia
e - Egzamin
z - Zaliczenie
zo - Zaliczenie na ocenę
Pierwszy rok, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza