Nauka języka francuskiego - komunikacja akademicka 4100-5SNJFKA
Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu:
1. rozwijanie umiejętności odbioru różnorodnych materiałów audio – materiały audio towarzyszące podręcznikom FLE na poziomie A2+/B1 oraz materiały autentyczne: reklamy, prognozy pogody, piosenki, nagrania o charakterze informacyjnym i argumentacyjnym (czas trwania ok 3- 4 minuty)
2. ćwiczenie umiejętności określania: kontekstu sytuacyjnego (miejsca, czasu, warunków, uczestników), głównej myśli tekstu, głównych myśli poszczególnych części tekstu, intencji nadawcy tekstu
3. ćwiczenie umiejętności: stwierdzania czy tekst zawiera określone informacje oraz wyselekcjonowania informacji
Cele zajęć w zakresie czytania ze zrozumieniem :
1. zapoznanie studentów z różnymi typami tekstów i ich strukturą w oparciu o konkretne przykłady tekstów
2. rozwijanie zdolności czytania ze zrozumieniem różnych typów tekstów : relacjonujących, opisujących, informujących, instruujących, argumentujących
3. rozwijanie umiejętności rozumienia tekstów autentycznych poprzez zapoznanie studentów ze strategiami czytania (czytanie globalne – zrozumienie ogólnego sensu, czytanie selektywne – wyszukiwanie konkretnych informacji, czytanie intensywne)
4. rozwijanie sprawności czytania z uwzględnieniem wszystkich typów: czytanie głośne (zwrócenie uwagi na prawidłową artykulację dźwięków, na elementy prozodyczne: akcent, intonacja, łączenia międzywyrazowe), czytanie ciche, czytanie ekspresywne (ćwiczenie umiejętności wyrażania różnych emocji, podkreślania ważnych fragmentów tekstu, uwydatniania struktury tekstu)
5. zapoznanie studentów z etapami i zasadami analizy tekstu: formułowanie hipotez dotyczących treści tekstu w oparciu o tytuł, autora, miejsce publikacji; ćwiczenie umiejętności formułowania głównej myśli tekstu w oparciu o ciąg pytań: kto? gdzie? kiedy? co? dlaczego?; ćwiczenie umiejętności formułowania głównej myśli tekstu na podstawie słów kluczowych; ćwiczenie umiejętności rozpoznawania związków między różnymi częściami tekstu (paragrafami) na podstawie analizy artykulatorów logicznych
6. rozwijanie u studentów kompetencji warunkujących czytanie ze zrozumieniem: kompetencji leksykalnej (rozwijanie słownika – rozpoznawanie i rozumienie słów), gramatycznej (rozpoznawanie i rozumienie związków wyrazowych oraz konstrukcji zdaniowych) i pragmatycznej (rozpoznawanie i rozumienie funkcji stylistycznej i tekstowej; rozwijanie umiejętności wyrażania myśli tekstu w formie planu
Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia:
1. ćwiczenie umiejętności formułowania pytań oraz udzielania precyzyjnych i poprawnych gramatycznie odpowiedzi podczas prowadzenia rozmowy i wyrażania własnej opinii na tematy poruszane w tekstach prezentowanych na zajęciach
2. rozwijanie umiejętności studentów w zakresie ustnego prezentowania przeczytanego tekstu z przedstawieniem głównych jego myśli
3. ćwiczenie umiejętności argumentowania swojego punktu widzenia
4. Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności pisania
1. zapoznanie studentów z różnymi typami tekstów pisanych: list prywatny, prosty list formalny, ogłoszenie, życiorys, recenzja, opowiadanie, rozprawka oraz analiza ich konstrukcji w celu opanowania ich pisania
2. ćwiczenie umiejętności pisania planu tekstu (czytanego lub wysłuchanego)
3. rozwijanie umiejętności stosowania poprawnych struktur języka poprzez wykonywanie ćwiczeń dotyczących konstrukcji składniowych, synonimów, artykulatorów logicznych
4. pisanie dłuższych tekstów argumentacyjnych, sprawozdań i streszczeń.
|
W cyklu 2024Z:
Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu: Cele zajęć w zakresie czytania ze zrozumieniem : Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia: 4. Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności pisania |
W cyklu 2025Z:
Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu: Cele zajęć w zakresie czytania ze zrozumieniem : Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia: 4. Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności pisania |
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia się student:
Umiejętności
Student potrafi
- S_U11 argumentować merytorycznie w języku francuskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski na poziomie biegłości B1 wg ESOKJ
- S_ U13 przygotować prace pisemne w języku francuskim , właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł na poziomie biegłości B1 wg ESOKJ
- S_ U14 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku francuskim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł na poziomie biegłości B1 wg ESOKJ
- S_ U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku francuskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów na poziomie biegłości B1 wg ESOKJ
- S_ U16 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku francuskim popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów na poziomie biegłości B1 wg ESOKJ
S_U_17 posługiwać się językiem francuskim na poziomie B1 ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej
*Studenci, którzy wybrali drugą specjalność językową (nauczanie języka francuskiego lub niemieckiego) zobowiązani są do zdania egzaminu na poziomie B1 organizowanego przez CKNJOiEE i nie są zobowiązani do zdawania egzaminu certyfikacyjnego.
S_ U_22 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK)
S_ U_24 zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami
S_ U_22 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku polskim i obcym
Wiedza:
absolwent zna i rozumie
-S_W10_ w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
- S_ W16 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku francuskim, ich prawidłowości i zakłócenia
- S_ W_8 elementarne zasady i normy etyczne
Kompetencje społeczne:
absolwent jest gotów do
- S_K01 uczenia się przez całe życie
- S_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
- S_ K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
- S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
- S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
1. Zasady zaliczenia przedmiotu
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach
(dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze); po
przekroczeniu tego progu student powtarza przedmiot.
Dodatkowym warunkiem jest terminowe wykonanie wszystkich zadań cząstkowych pisemnych i ustnych na poziomie B1 zgodnie z ESKIOJ, przewidzianych do realizacji podczas zajęć stacjonarnych i w ramach pracy własnej.
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie wyników uzyskanych w ramach
przyjętych metod i kryteriów oceniania, zgodnie z podanymi wagami .
W ramach przedmiotu NJF organizowane są także zajęcia uzupełniające (self access), które mają charakter zajęć wspierających. Zajęcia obejmują 30 godzin w semestrze w formie zajęć zdalnych z udziałem wykładowcy. Każdy student jest zobowiązany uzyskać 80% obecności w semestrze, aby zostać dopuszczonym do zaliczenia całości zajęć z bloku NJF.
2. Metody oceniania
a/ Wypowiedź ustna na koniec semestru - krótkie teksty do opracowania w domu; ESOKJ A2 (S_W16, S_U01; S_U11; S_U12; S_U14; S_U15; K01; S_K02):
- student przedstawia główne punkty jednego z przygotowanych tekstów i rozwija w formie komentarza opinii. –(S_W16, S_U01; S_U11; S_U12; S_U14; S_U15; K01; S_K02)
b/ Testy semestralne (3x) ; obejmują gramatykę, słownictwo, słuchanie, czytanie, pisanie.
Kryteria oceniania swobodnej wypowiedzi pisemnej - wypowiedź pisemna na poziomie B1 zgodnie z ESKIOJ, (S_U01; S_U11; S_U12; S_U13; S_U15; K01; S_K02)
- wypowiedzi w formie tekstu argumentacyjnego. relacja z wydarzeń, opowiadanie na znane tematy, w odniesieniu do konkretnych etapów podręcznika wiodącego z użyciem czasów gramatycznych présent, passé composé, imparfait, futur proche, futur simple, zdań warunkowych oraz struktur gramatycznych na poziomie B1 zgodnie z
c) Zadania domowe – odnotowywane i sprawdzane ustnie na początku każdych zajęć; komplet zadań podnosi ocenę o 10% przy ocenie końcowej, systematyczne wywiązywanie się z zadań domowych odnotowywane i sprawdzane ustnie na początku każdych zajęć (S_U09; S_U13; K01; S_K02).
Kryteria oceniania i ich waga punktowa
- Wypowiedź ustna (20 pkt): treść – 3 pkt; poprawność gramatyczna – 5 pkt;
bogactwo słownictwa – 5 pkt; poprawność fonetyczna – 4 pkt; struktura i spójność –3 pkt. Zaliczenie od 12 pkt (60%). Waga: 30% oceny końcowej.
- Wypowiedź pisemna w testach (20 pkt)
treść – 3 punkty, poprawność gramatyczna – 8 punktów, bogactwo słownictwa – 6 punktów,; struktura wypowiedzi, spójność - 3 punkty; - zalicza 60% punktów za całość testu. Ostatni, trzeci test obejmuje całość przerabianego w semestrze materiału. Oceny za testy stanowią 60% oceny końcowej. (S_U01; S_U11; S_U12; S_U13; S_U15; K01; S_K02).
- Testy (łącznie): trzy testy, w tym trzeci całościowy, zaliczenie od 60 % punktów za całość testu.
Waga: 60 % oceny końcowej.
- Zadania domowe: komplet zadań = +10 % do oceny końcowej.
Student może poprawić niezaliczony ostatni test i/lub wypowiedź ustną dodatkowo raz w ostatnim tygodniu zajęć w semestrze.
Skala ocen (z progiem zaliczenia) :
60% -68%- ocena dostateczna
69%-76%- ocena dostateczny plus
77%-84%- ocena dobra
85%-92% - dobry plus
93%- 100%- bardzo dobry
Punkty ECTS 4
Literatura
1. Sowa M., Deckert M., Piotrowska-Skrzypek M., C'est parti! 3, Wydawnictwo Draco, Kraków 2020.
2. Leroy-Miquel, C., Goliot-Lété, A., Vocabulaire progressif du français, Clé internetional, Paris 2005.
3. Akyuz A. et all., Exercices de vocabulaire en contexte. Niveau intermédiaire, Hachette, Paris, 2000
4. Heu E., Mabilat J.-J. Edito. Méthode français. Niveau B1 du CECR, ,Didier, Paris, 206
2006
5. Pécheur J., Constanzo E., Molinié M., Campus 3. Méthode de français, CLE International, Paris, 2003
6. Dupleix D., Mègre B., Production écrite, niveau B1/ B2 du CECR, atelier FLE, didier, Paris, 2007,
7. DELF B1, 100& réussite,
8. Clés du nouveau DELF B1, PUG,
9. Artykuły z prasy francuskojęzycznej, ćwiczenia opracowane przez prowadzących zajęcia.
10. Nagrania radiowe, materiały audio do Le Français dans le Monde.
11. Artykuły z prasy francuskojęzycznej znalezione przez studentów.
12. Dostępne słowniki francusko-francuskie.
|
W cyklu 2024Z:
1. Sowa M., Deckert M., Piotrowska-Skrzypek M., C'est parti! 3, Wydawnictwo Draco, Kraków 2020. |
W cyklu 2025Z:
1. Sowa M., Deckert M., Piotrowska-Skrzypek M., C'est parti! 3, Wydawnictwo Draco, Kraków 2020. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: