Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego 4100-5SDPIIEE
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego na II poziomie edukacyjnym szkoły podstawowej (klasy 4-8). Studenci poznają metody i techniki potrzebne do rozwijania oraz ewaluacji poszczególnych umiejętności językowych uczniów (mówienia, słuchania, czytania i pisania) oraz do nauczania gramatyki i słownictwa w języku angielskim. Zapoznają się z cechami rozwojowymi uczniów w wieku 10-14, podstawowymi zasadami funkcjonowania pamięci, sposobami wzbudzania zainteresowania i motywowania uczniów. Uczą się krytycznie oceniać, dobierać i tworzyć własne materiały dydaktyczne dopasowanie do wieku i poziomu uczniów na tym poziomie edukacyjnym. Ćwiczą praktyczne umiejętności nauczyciela, takie jak, min. planowanie poszczególnych etapów lekcji językowej, utrzymywanie dyscypliny w klasie, wydawanie poleceń, udzielanie informacji zwrotnej i poprawianie błędów językowych ucznia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie /
K_W01
w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, psychologia właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych drugim etapie edukacyjnym
K_W03
metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych związanych z nauczaniem języków obcych
K_W04
w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różne uwarunkowania tego procesu
K_W06
w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W08
różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
K_W09
różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
K_W10
w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
Umiejętności: absolwent potrafi /
K_U02
samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
K_U03
diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U05
obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
K_U06
wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U07
posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
K_U08
posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
K_U10
pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego
K_U12 porozumiewać się w języku polskim i angielskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i angielskim
K_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych
K_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
K_U23
animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do /
K_K05
współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K06
odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K07
prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
K_K09
podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
K_K10
dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Semestr I
• Zasady zaliczenia przedmiotu
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze) oraz terminowe wykonanie wszystkich zadań cząstkowych przewidzianych do realizacji zarówno podczas zajęć stacjonarnych jak i na platformie e-learningowej.
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie wyników uzyskanych w ramach przyjętych metod i kryteriów oceniania, zgodnie z podanymi wagami.
Korzystanie z narzędzi AI i technologii wspierających przetwarzanie języka jest dopuszczalne wyłącznie za zgodą prowadzącego i po wcześniejszym zatwierdzeniu zakresu ich zastosowania.
Stosowanie takich narzędzi bez zgody prowadzącego i wcześniejszego uzgodnienia będzie traktowane jako naruszenie zasad samodzielności — skutkujące uznaniem pracy za niesamodzielną i oceną niedostateczną.
• Metody oceniania
1) przygotowanie do zajęć (15%) – znajomość zagadnień poruszonych na poprzednich zajęciach, znajomość materiałów pozostawionych na platformie e-learningowej do samodzielnego zapoznania się (K_W01 K_W03 K_W04 K_W06 K_W08 K_W09 K_W10)
2) aktywne uczestnictwo w zajęciach (15%) – udział w dyskusji na forum grupy, zaangażowany udział w zadaniach wykonywanych w mniejszych grupach (symulacjach lub projektach ćwiczeń dydaktycznych) (K_U02 K_U03 K_U05 K_U06 K_U07 K_U08 K_U10 K_U12 K_U19 K_U20 K_U23 K_K05 K_K06 K_K07 K_K09 K_K10)
3) pisemny test (70%) – test sprawdzający wiedzę z dydaktyki nauczania języków obcych (K_W01 K_W03 K_W04 K_W06 K_W08 K_W09 K_W10)
Kryteria oceniania i ich waga
1) przygotowanie do zajęć (15 pkt)
- umiejętność stosunkowo szczegółowego przytoczenia informacji przekazywanych na wcześniejszych zajęciach i w materiałach do samodzielnego zapoznania się oraz ich syntezy / krytycznej analizy w formie pisemnej lub ustnej
2) aktywne uczestnictwo w zajęciach (15 pkt)
- częstotliwość i trafność wypowiedzi w dyskusjach na forum grupy
- trafność wykorzystania wiedzy teoretycznej w projektowaniu i wykonywaniu zadań dydaktycznych w grupach, kreatywność i zaangażowanie
3) pisemny test (70%)
– poprawność odpowiedzi odzwierciedlająca posiadaną wiedzę
Skala ocen
90 % - 100 % - 5
85 % - 89 % - 4,5
75 % - 84 % - 4
70 % - 74 % - 3,5
60 % - 69 % - 3
0 % - 59 % - 2
Literatura
Brown, P. C, Roediger, H. L., McDaniel M.A. 2014. Make it Stick: The science of successful learning , Harvard University Press
Harmer J., 2001. The Practice of English Language Teaching. Oxford: Pearson Education Limited.
Komorowska, H. 2000. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna
Petty, Geoff, Teaching Today. A practical guide. Cheltenham: Nelson Thornes.
Scrivener, J. Learning teaching. 2011. A guidebook for English Language Teachers. Macmillan
Szpotowicz, M., Szulc-Kurpaska M. 2012. Teaching English to Young Learners. Wydawnictwo Naukowe PWN
Thornbury, S. 1999. How to Teach Grammar, Pearson Education
Thornbury, S. 2002. How to Teach Vocabulary, Pearson Education
Ur, P. 1996. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP
Żylińska, M. 2013. Neurodydaktyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
|
W cyklu 2024Z:
Brown, P. C, Roediger, H. L., McDaniel M.A. 2014. Make it Stick: The science of successful learning , Harvard University Press |
W cyklu 2025Z:
Brown, P. C, Roediger, H. L., McDaniel M.A. 2014. Make it Stick: The science of successful learning , Harvard University Press |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: