Chemistry, full time 3 year programme leading to Bachelor's Degree (S1-CH)(in Polish: Chemia, stacjonarne, pierwszego stopnia) | |
first cycle programme full-time, 3-year studies Language: Polish | Jump to: Opis ogólnyDziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze Dyscyplina: nauki chemiczne Język wykładowy: polski Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: licencjat Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia Miejsce: Kampus Ochota, Wydział Chemii UW, ul. Pasteura 1 Czas: Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00. Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na kierunku chemia? Na chemii zdobędziesz wiedzę w zakresie:
Nauczysz się:
Będziesz posiadać kompetencje do pracy w zespołach interdyscyplinarnych oraz umiejętność rozwiązywania problemów zawodowych. Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów Absolwenci kierunku chemia pracują w: laboratoriach przemysłowych i badawczych (R&D), w firmach farmaceutycznych, kosmetycznych, spożywczych, w prowadzących badania kliniczne, w szkołach (głównie liceach, przygotowują uczniów do konkursów chemicznych oraz matury). Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje Na kierunku nie ma specjalności, ale po drugim roku wybierzesz Zakład dydaktyczny, w którym będziesz przygotowywać eksperymentalną pracę inżynierską pod okiem naukowców. Możliwy jest wybór pomiędzy Zakładami: Chemii Organicznej i Technologii Chemicznej, Chemii Nieorganicznej i Analitycznej, Chemii Fizycznej i Radiochemii oraz Zakład Chemii Teoretycznej i Strukturalnej. Czego będziesz się uczyć na studiach Zajęcia na odbywają się w formie: wykładów, proseminariów, ćwiczeń rachunkowych oraz laboratoriów. W ramach zajęć będziesz zdobywać zarówno wiedzę jak i umiejętności praktyczne i manualne. Wszystkie zajęcia są obowiązkowe. Podstawowe przedmioty: matematyka, fizyka, przedmioty chemiczne takie jak: chemia ogólna, podstawy chemii analitycznej, wprowadzenie do chemii organicznej, podstawy chemii teoretycznej, elementy biochemii, technologia chemiczna. Część z przedmiotów proponowana jest na dwóch poziomach – łatwiejszym (A) oraz zaawansowanym (B). Decydujesz na jakim poziomie chcesz realizować te przedmioty: chemia analityczna, chemia fizyczna chemia organiczna, spektroskopia, analiza instrumentalna, krystalografia, chemia nieorganiczna, metody identyfikacji związków organicznych. W ramach programu studiów będziesz również brać udział w zajęciach językowych oraz zajęciach wychowania fizycznego i przedmiotach ogólnouniwersyteckich związanych z zainteresowaniami innymi niż chemia. Studia pierwszego stopnia kończą się projektem licencjackim, gdzie pod okiem promotora/ opiekuna wykonasz badania naukowe oraz przeprowadzisz ich interpretację a następnie zaprezentujesz wyniki swoich badań na seminariach. Kierunek wyróżnia się na tle innych elastycznym planem zajęć, pracą w małych grupach, wysokim stopniem samodzielności studentów i indywidualizacją tematów badawczych. Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki W trakcie studiów możesz wziąć udział w praktykach zawodowych. Celem praktyk jest weryfikacja wiedzy teoretycznej i praktycznej zdobytej w czasie studiów oraz zapoznanie studentów z praktycznym zastosowaniem nabytych umiejętności. Instytucję można wybrać samemu lub skorzystać z bazy Wydziału Chemii. Praktyki realizowane są w wymiarze nie krótszym niż 3 tygodnie (120 h). Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni Tak, możesz skorzystać z programów MOST lub ERASMUS+. Gdzie znajdziesz więcej informacji i programie studiów: https://www.chem.uw.edu.pl/studenci/studia-i-stopnia-licencjackie/chemia-i-stopnia |
ECTS Coordinators:
Qualification awarded:
Access to further studies:
Learning outcomes
The graduate has achieved the learning outcomes defined for the Chemistry bachelor’s degree program.
The graduate has extensive knowledge and skills in the field of chemistry, physics and mathematics, allowing to use this knowledge to formulate and solve problems specific to a given field of chemistry.
Has the knowledge and skills to analyse chemistry issues and evaluate this knowledge using professional literature, databases and other sources of information, and can assess the reliability of the information obtained.
Knowledge, the graduate knows and understands:
- the role and place of chemistry in sciences and its contribution to the development of our civilization. He knows the basic concepts and laws of chemistry, knows the symbolism, nomenclature and chemical notation, knows and understands the notation of chemical reactions;
- basics of classical mechanics of material points and a rigid body, basics of fluid mechanics, laws of classical electrodynamics (including electric and magnetic fields, charged particles and electromagnetic waves), and the basics of geometric and wave optics;
- basic mathematical concepts and understands the importance of mathematics as the foundation of science. Knows and understands: basics and methods of linear algebra, basics and methods of differential and integral calculus, as well as basics and applications of probability and mathematical statistics;
- basics of analytical chemistry in the field of qualitative and quantitative analysis methods. He knows the methods and techniques of instrumental analysis. Understand signal dependence on content. Knows and understands issues related to systematic and random errors. Knows the methods of statistical interpretation of the obtained results;
- basics of physical chemistry (in terms of: thermodynamics and thermochemistry, issues related to the state of chemical equilibrium, electrochemistry, interfacial phenomena, transport processes and the theory of chemical kinetics, including catalysis phenomena) with an appropriate mathematical apparatus;
- basics of inorganic chemistry, including the properties of chemical elements and their compounds (including the chemistry of complex compounds);
- basics of organic chemistry and biochemistry (nomenclature, structure of organic compounds, chemical reactions, reaction mechanisms, synthetic methods, occurrence and application). Understands the importance of chemical phenomena in the processes taking place in nature;
- knows the basic aspects of the construction and operation of modern measuring equipment supporting scientific research in chemistry;
- theoretical basis of various molecular spectroscopy. Knows the application of various molecular spectroscopy;
- basics of crystallography in the field of the description of symmetry and structure of crystal lattices, and in the field of X-ray studies of crystals and X-ray determination of the geometric structure of molecules.
Skills, the graduate can:
- apply the known laws of chemistry in the analysis of selected chemical problems;
- use and apply the learned laws of physics in the analysis of selected chemical and physical problems; perform a qualitative and quantitative analysis of inorganic substances, as well as use selected techniques of instrumental analysis to carry out the analysis of inorganic substances;
- solve theoretical problems, as well as plan and perform simple experimental studies in the field of chemical thermodynamics, thermochemistry, chemical kinetics and catalysis as well as electrochemistry, phenomena at phase boundaries and transport processes.
- analyse problems in the field of inorganic chemistry, including the problems of the geometrical and electronic structure of molecules. Can describe and explain the basic types of chemical reactions and their mechanisms;
- analyse problems in the field of organic chemistry, including investigating the mechanisms of organic reactions. He can synthesize selected organic compounds. Can separate mixtures of selected organic compounds and purify the obtained ingredients;
- identify selected organic compounds using chemical, chromatographic and spectroscopic techniques;
- use the methods of molecular spectroscopy to analyse the structure and properties of molecules in the gas and liquid phase;
- use X-ray methods to analyse the structure of crystals and molecules in the crystalline phase.
Social competencies, the graduate is ready to:
- determine the scope of their knowledge, skills and to improve their professional and personal competencies;
- independent undertaking and initiating simple research activities and in the event of difficulties with an independent solution of the problem of consulting experts;
- thinking and acting in an entrepreneurial way;
- fulfilling social obligations and acting in favour of the public interest due to the acquired knowledge and skills;
- responsible performance of professional roles, including observing the rules of professional ethics and demanding it from others, as well as caring for the achievements and traditions of the profession.
Course structure diagram:
Abbreviations used in tables: | |
lect - Lecture cl - Classes lab - Lab psem - Proseminar war - Workshops | c - Pass/fail e - Examination g - Grading |
First semester of first year in chemistry | ECTS | lect | cl | lab | psem | war | exam |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mathematics A1 | 9 | 30 | 60 | e | |||
Health and safety at Chemistry Department | 0.5 | 4 | g | ||||
Library Training | 4 | c | |||||
Seminar in General Chemistry2 | 4.5 | 45 | g | ||||
General Chemistry3 | 6 | 60 | e | ||||
Physics A4 | 6.5 | 30 | 40 | e | |||
Intellectual property rights- basic course | 0.5 | 4 | c | ||||
Total: | 27 | 128 | 100 | 45 | 4 |
Second semester of first year in chemistry | ECTS | lect | cl | lab | psem | war | exam |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mathematics A1 | 9 | 30 | 60 | e | |||
Physics A2 | 6.5 | 30 | 40 | e | |||
Physics Laboratory | 2 | 30 | g | ||||
Fundamentals of Analytical Chemistry Tutorials | 3 | 30 | g | ||||
Fundamentals of Analytical Chemistry Laboratory | 4 | 60 | g | ||||
Fundamentals of Analytical Chemistry | 1.5 | 15 | e | ||||
Computers in Chemical Laboratory - Laboratory | g | ||||||
Total: | 26 | 75 | 130 | 90 |
1 - or Mathematics B
Third semester of second year in chemistry | ECTS | lect | cl | lab | psem | war | exam |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Analytical Chemistry A Laboratory1 | 4 | 45 | g | ||||
Analytical Chemistry A2 | 1.5 | 15 | e | ||||
Analytical Chemistry Tutorials | 2 | 30 | g | ||||
Physical Chemistry Laboratory IA - 30h3 | g | ||||||
Physical Chemistry Tutorials I | 2 | 30 | g | ||||
Physical Chemistry I | 3 | 30 | e | ||||
Quantum Chemistry Laboratory A4 | g | ||||||
Quantum Chemistry A5 | e | ||||||
Organic Chemistry IA6 | 5.5 | 30 | 30 | e | |||
Total: | 18 | 75 | 60 | 45 | 30 |
1 - or Analytical Chemistry B Laboratory
2 - or Analytical Chemistry B
3 - or Physical Chemistry Laboratory IB - 60h
4 - or Quantum Chemistry Laboratory B
5 - or Quantum Chemistry B
6 - or Organic Chemistry IB
Fourth semester of second year in chemistry | ECTS | lect | cl | lab | psem | war | exam |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Instrumental Analysis Laboratory A1 | 2 | 30 | g | ||||
Instrumental Analysis A2 | e | ||||||
Physical Chemistry Laboratory IIA3 | 3.5 | 36 | g | ||||
Physical Chemistry Tutorials II | 2 | 30 | g | ||||
Physical Chemistry II | 1.5 | 15 | e | ||||
Organic Chemistry II | 1.5 | 15 | e | ||||
Basic Biochemistry | 1.5 | 15 | e | ||||
Spectroscopy Tutorials A4 | 1.5 | 15 | g | ||||
Spectroscopy Laboratory A5 | 2 | 35 | g | ||||
Spectroscopy A6 | 3 | 30 | e | ||||
Total: | 18.5 | 75 | 45 | 101 |
1 - or Instrumental Analysis Laboratory B
2 - or Instrumental Analysis B
3 - or Physical Chemistry Laboratory IIB
4 - or Spectroscopy Tutorials B
5 - or Spectroscopy Laboratory B
6 - or Spectroscopy B
Fifth semester of third year in chemistry | ECTS | lect | cl | lab | psem | war | exam |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inorganic Chemistry Laboratory IA1 | 4.5 | 60 | g | ||||
Inorganic Chemistry I | 3 | 30 | e | ||||
Crystallography Tutorials A2 | 3 | 30 | g | ||||
Crystallography Laboratory A3 | 1 | 15 | g | ||||
Crystallography A4 | 1.5 | 15 | e | ||||
Introduction to entrepreneurship | 1 | 15 | g | ||||
Chemical Technology Laboratory5 | 3 | 45 | g | ||||
Chemical Technology6 | 3 | 30 | e | ||||
Total: | 20 | 75 | 45 | 120 |
1 - or Inorganic Chemistry Laboratory IB
2 - or Crystallography Tutorials B
3 - or Crystallography Laboratory B
4 - or Crystallography B
5 - or Basic Biotechnology Laboratory
6 - or Basic Biotechnology