Historia Portugalii II cz. 1 3305-HP1-21
- Wojna domowa (1829 - 1834). Porozumienie w Evora-Monte i koniec zwycięskiej kampanii liberałów. Problemy ideologiczno - partyjne w łonie liberałów. Początek rządów królowej MariiII (1834 - 1853). Formowanie się partii politycznych z dawnych ruchów ideologicznych. Rewolucja "Marii da Fonte" (1846r.) - reakcja na despotyzm Cabrala.
- "Odrodzenie Portugalii" J. de Saldanha (1851). Ostateczna adaptacja Portugalii do nowych warunków politycznych. Gospodarka kraju; rolnictwo (kwestia własności, w tym własności kościelnej), przemysł (Fontes - minister finansów i robót publicznych), handel i bankowość.
- Portugalskie kolonie w Afryce - wielkie wyprawy badawcze w drugiej połowie XIXw. (Hermenegildo Capelo, Roberto Ivens i Serpa Pinto). Penetracja terytoriów pomiędzy Angolą a Mozambikiem. System i trudności kolonizacji. Niewolnicy, wyzwoleńcy i słudzy.
- Regencja Ferdynanda II (1853-1855). Polityka wewnętrzna i zagraniczna Piotra V (1855- 1861) i Ludwika I (1861-1889). Iberyzm i próby jego realizacji. Kryzys Monarchii.
- Karol na tronie Portugalii (1889-1908). Tzw. "Różowa Mapa" i angielskie Ultimatum (1890). Kompromitacja Monarchii. Pierwsze republikańskie rewolty na północy kraju (1891). Premier Jo?o Franco i dalsze skandale związane z Monarchią. Udany zamach na życie króla. Panowanie Manuela II (1908-1910)
- Pierwsza Republika (1910-1926) i jej problemy; demograficzne i społeczne (rodzina, kwestia religijna), rolnictwo (własność ziemi), przemysł, transport i komunikacja. Kryzys ekonomiczno- finansowy i ideologiczny.
W cyklu 2023Z:
Konflikty wewnętrzne, kształtowanie się ideologii liberalnej i republikańskiej. Zmiany terytorialne i ekonomiczne na afrykańskich terytoriach zamorskich. Ostatni królowie - Piotr V (1855-1861), Ludwik I (1861-1889) i Manuel II (1908-1910). Próby obalenia monarchii; Republika (1910) - problemy społeczne, ekonomiczne i polityczne. |
W cyklu 2024Z:
Konflikty wewnętrzne, kształtowanie się ideologii liberalnej i republikańskiej. Zmiany terytorialne i ekonomiczne na afrykańskich terytoriach zamorskich. Ostatni królowie - Piotr V (1855-1861), Ludwik I (1861-1889) i Manuel II (1908-1910). Próby obalenia monarchii; Republika (1910) - problemy społeczne, ekonomiczne i polityczne. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Historia Portugalii I cz.1
Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie europejskim I
Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie europejskim II
Założenia (lista przedmiotów)
Historia Portugalii I cz.1
Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie europejskim I
Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie europejskim II
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Przedmiotem zajęć jest omówienie poszczególnych etapów składających się na dzieje Portugalii od początków XIX w., poprzez XX w. po początek XXI wieku. Zajęcia mają za zadanie ukazanie procesu historycznego od Inwazji Napoleońskich po czasy współczesne. Analizie poddane zostanie formowanie się struktur państwa po wojnach napoleońskich, przejście od monarchii absolutnej do konstytucyjnej i dalej do republiki, a także przejście od Nowego Państwa do demokracji.
Student zna i rozumie;
K_W02 podstawową terminologię nauk humanistycznych jej źródła oraz zastosowanie w odniesieniu do historii Portugalii
K_W03 metodologię badań nad historią Portugalii wieku XIX oraz XX (z elementami wieku XXI)
K_W04 miejsce studiów nad historią Portugalii w badaniach nad portugalskim obszarem językowym oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
K_W06 zjawiska z zakresu historii, historii literatury i kultury Portugalii w w.w. okresie
K_W08 wyznaczniki niezbędne do analizy procesów historycznych i kulturowych Portugalii w wyżej wymienionym okresie
K_W09 ma podstawową wiedzę o procesach i faktach z historii Półwyspu Iberyjskiego (Portugalia, Hiszpania) i Ameryki Łacińskiej (Brazylia) w nawiązaniu do historii światowej
Student potrafi;
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje w języku portugalskim korzystając z różnych źródeł
K_U03 stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych odpowiednich dla historii Portugalii, opracowanie i prezentację wyników w języku portugalskim
K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i pojęciami właściwymi dla historii i kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych używając języka portugalskiego
K_U05 potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury i historii oraz przeprowadzić w języku portugalskim ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U06 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania w języku portugalskim wniosków dotyczących zjawisk historyczno-kulturowych zachodzących w Portugali od XIX do XXI w.
Student jest gotów do;
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K03 komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich
K_K06 odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Portugalii i świata portugalskojęzycznego
K_K07 aktywnego uczestnictwa w kulturze Portugalii oraz krajów portugalskojęzycznych przy wykorzystaniu różnych mediów i form
K_K08 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Portugalii i krajów portugalskojęzycznych
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia semestru jest obecność oraz aktywny udział studenta w zajęciach, w dyskusjach na temat analizowanych tekstów historycznych i kulturowych (bez względu na tryb zajęć - w sali i/lub zdalny). A także przygotowanie projektu związanego z zakresem tematycznym przedmiotu.
W przypadku braku aktywności na zajęciach student zobowiązany jest do oddania pisemnych recenzji wskazanych artykułów o tematyce historyczno-kulturowej (od 1 do 5).
W przypadku zaliczenia jedynie w postaci recenzji pisemnych nie jest możliwa ocena bdb
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Oliveira Marques, A.H de: História de Portugal, Palas Editora, Lisboa 1976
2. Primeira República em; História contemporânea de Portugal t.III i IV, Lisboa 1986
3. Ramos, Rui: Historia de Portugal, A Esfera dos Livros, 2009
4. Estado Novo em; História contemporânea de Portugal t.V i VI, Lisboa 1986
Literatura uzupełniająca;
1. Araújo, Ana Cristina, Das Invas?es Francesas ao Vintismo, em; História, Nr.19, Novembro 1999, pp.50-58
2. Carvalho de, Sergio Luis: Historia de Portugal em 40 objetos, Planeta, Lisboa 2017 (wybrane rozdziały)
3. Magalh?es Godinho, Vitorino, A I Guerra mundial e a República Portuguesa, em; História, Nr.28, Setembro 2000, pp.10-21
4. . Page, Martin: A primeira aldeia global. Como Portugal mudou o mundo, Casa das Letras, Alfragide 2017 (wybrane rozdziały)
5. Santos Alipio, Elsa, Do 5 de Outubro à integração europeia (1910 – 1986), em; História, Nr.32, Janeiro 2001, pp.26 -30
6. Sardica, José Miguel, O curso político-militar, em; Historia, Nr.19, Novembro 1999, pp. 40-49
Materiały umieszczane na platformie Moodle
W cyklu 2023Z:
Literatura podstawowa: 1. Oliveira Marques, A.H de: História de Portugal, Palas Editora, Lisboa 1976 2. Primeira República em; História contemporânea de Portugal t.III i IV, Lisboa 1986 3. Ramos, Rui: Historia de Portugal, A Esfera dos Livros, 2009 Literatura uzupełniająca umieszczana na bieżąco na platformie Moodle |
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa: 1. Oliveira Marques, A.H de: História de Portugal, Palas Editora, Lisboa 1976 2. Primeira República em; História contemporânea de Portugal t.III i IV, Lisboa 1986 3. Ramos, Rui: Historia de Portugal, A Esfera dos Livros, 2009 Literatura uzupełniająca umieszczana na bieżąco na platformie Moodle |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność oraz aktywny udział studenta w zajęciach, w dyskusjach na temat analizowanych tekstów historycznych i kulturowych. A także przygotowanie projektu związanego z zakresem tematycznym przedmiotu. |
W cyklu 2024Z:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność oraz aktywny udział studenta w zajęciach, w dyskusjach na temat analizowanych tekstów historycznych i kulturowych. A także przygotowanie projektu związanego z zakresem tematycznym przedmiotu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: