Historia Portugalii I cz.1 3305-HP-11
W trakcie kursu studenci zapoznają się z dziejami Portugalii do początków ekspansji zamorskiej. Zajęcia mają charakter propedeutyczny i wspierający dyscyplinę wiodącą, tj. literaturoznawstwo.
W ramach kursu zostanie przybliżony wpływ wydarzeń i procesów historycznych na kształtowanie się Portugalii i jej kultury. Omówione zostaną ważne teksty źródłowe, w tym kluczowe roczniki i kroniki. Studenci zapoznają się także z tablicami genealogicznymi, mapami, etc. Ważną osią będzie również portugalski wkład w historię powszechną z uwzględnieniem perspektywy rodzimej historiografii. Przyjrzymy się także kwestiom tożsamościowym, imaginarium oraz pamięci historycznej.
Oddzielny blok zajęciowy zostanie poświęcony kwestiom metodologicznym i kontekstowi pisania akademickiego. Studenci poznają terminologię i frazeologię właściwą dla tego kontekstu.
Tematykę zajęć uporządkowano chronologicznie i ujęto w sposób problemowy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące dzieje Portugalii do początków odkryć geograficznych, zna podstawy metodologii badań właściwej dla przedmiotu; najważniejsze wydarzenia i zjawiska z zakresu historii Portugalii we wskazanym okresie oraz istotne aspekty kultury i literatury portugalskiej, a także ich przełożenie na współczesne życie kulturalne krajów portugalskojęzycznych; rozumie kontekst imperium portugalskiego.
(K_W02; K_W03; K_W04; K_W06; K_W08; K_W09).
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z historią i kulturą Portugalii; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z dziejami Portugalii, a także argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski; rozpoznawać różne rodzaje tekstów i właściwie klasyfikować źródła i opracowania historyczne z dziejów Portugalii; umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii; przygotować samodzielnie pracę i wystąpienie ustne w oparciu o stosownie dobrane i opracowane lektury; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami w przełożeniu na dzieje Portugalii.
(K_U01; K_U03; K_U04; K_U05;K_U06)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju w duchu ‘lifelong learning’; współdziałania w grupie (także w społecznościach językowych portugalskich) oraz pracy indywidualnej, aktywnego uczestnictwa w kulturze portugalskiej za pośrednictwem różnorodnych form i mediów oraz śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących portugalskojęzycznym obszarze językowym w zakresie wiedzy o przeszłości, a także brania odpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe danego obszaru językowego.
(K_K01; K_K03; K_K06; K_K07; K_K08).
Kryteria oceniania
Obowiązuje ciągły system oceniania.
Bieżąca weryfikacja wiedzy:
obecność na zajęciach (wymagane 60% obecności w semestrze), udział studenta w dyskusji i realizacja zadań zleconych podczas zajęć i w ramach prac domowych, lektura tekstów (możliwe 'wejściówki' i/lub 'posttesty'), test z całości materiału.
Praca końcowa: realizacja projektu zaliczeniowego.
Wymagana jest systematyczność i terminowe realizowanie zadań.
Ocena końcowa zostaje wystawiona na podstawie następującej skali:
100%–ocena 5!
92%–99% – ocena 5;
85%–91% – ocena 4,5;
77%–84% – ocena 4;
71%–76% – ocena 3,5
60%–70 % – ocena 3;
Poniżej 60% – ocena 2.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Podstawowa bibliografia obejmuje następujące pozycje:
A.H. Oliveira de Marques, „Historia Portugalii”, przeł. J. Klave, Warszawa 1987.
J.H. Saraiva, „Krótka historia Portugalii”, przeł. E. Łukaszyk, Kraków 2000.
Wśród publikacji wykorzystywanych i omawianych na zajęciach znajdą się także następujące teksty (źródła i opracowania):
J. Faraldo, „Niespełniona przeszłość”, „Polityka” 32/33(2007), s. 58–61;
J. Topolski, „Wprowadzenie do historii”, Poznań 2001.
F. Lopes, Kroniki królewskie: kronika portugalska, Warszawa 1983 (fragmenty);
Vademecum historyka mediewisty pod red. J. Nikodema i D.A. Sikorskiego, Warszawa 2012 (fragmenty)
bulla Manifestis Probatum
Arte de Trovar (fragmenty) i wybrane pieśni (cantigas) z dziedzictwa liryki galicyjsko-portugalskiej dostępne na cantigas.fcsh.unl.pt
Portugaliae Monumenta Historica... Scriptores. Volumen I. Fascisculos I i II, oprac. A. Herculano, Lisboa 1856 (fragmenty)
F. Lopes, Kroniki królewskie: kronika portugalska, Warszawa 1983 (fragmenty)
M. Małowist, Konkwistadorzy portugalscy, Warszawa 1976; tablice genealogiczne.
Á. Velho, Relacja z podróży Vasca da Gamy do Indii, Gdańsk 1996 (fragmenty).
Dodatkowo: tablice genealogiczne i chronologiczne, mapy, ikonografia, teksty źródłowe przetłumaczone przez prowadzącą (m.in. fragmenty bulli „Manifestis Probatum”, „Livros de Linhagens”, cantigas z dziedzictwa liryki galicyjsko-portugalskiej), teksty naukowe.
Wszystkie materiały są dostępne w bibliotekach uniwersyteckich i/lub w internecie. Materiały w języku portugalskim, niedostępne w oficjalnych tłumaczeniach, w opracowaniu i tłumaczeniu dr Anny Działak-Szubińskiej, są udostępione w Moodle.
Szczegółowy harmonogram rozdawany jest na pierwszych zajęciach
Podczas zajęć korzystamy z Moodla.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Podczas zajęć korzystamy z Moodla. |
W cyklu 2024Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: