Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie europejskim II 3305-PNJPE2-11
Praca w oparciu o teksty nagrane, głównie dialogi, podstawowe konstrukcje w komunikacji językowej, jednoczesne wprowadzenie trzech różnych rejestrów językowych, dialogi nieformalne, dialogi formalne, teksty narracyjne i ćwiczenia gramatyczne. Rozumienie ze słuchu, powtarzanie, wytwarzanie nowych zdań w oparciu o słyszane konstrukcje, czytanie tekstów po ich usłyszeniu. Utrwalanie poznanych struktur gramatycznych i stopniowe wprowadzanie nowych: czasowniki kolejno pierwszej, drugiej i trzeciej koniugacji w czasie przeszłym dokonanym, użycie przyimków. Dalsze wzbogacanie słownictwa z życia codziennego, związanego z pracą, studiami, spędzaniem czasu wolnego, zainteresowaniami, życiem w mieście, zakupami, odwiedzinami, zwiedzaniem, podróżowaniem. Wprowadzanie nowych tekstów narracyjnych z uwzględnieniem podstawowych wiadomości o Portugalii, Brazylii i krajach portugalskojęzycznych, wielokulturowość języka portugalskiego, podstawowe różnice jego użycia w poszczególnych krajach. Wprowadzenie czasu przeszłego niedokonanego, formy i użycie, różnice między czasem teraźniejszym, przeszłym dokonanym i przeszłym niedokonanym, czas przeszły niedokonany jako wyrażenie przypuszczenia w odniesieniu do teraźniejszości, praca nad opisywaniem osób, przedmiotów i sytuacji w czasie teraźniejszym i przeszłym niedokonanym, rola przymiotników w opisie, ich pozycja w zdaniu. Zdania złożone, relacje między poszczególnymi częściami zdania. Rozwijanie zdań prostych i tworzenie na ich podstawie zdań złożonych. Tryby w języku portugalskim, oznajmujący, bezokolicznikowy, łączący, przypuszczający i rozkazujący, formy w poszczególnych czasach. Czasowniki nieregularne, ćwiczenia nad formami. Stosowanie mowy niezależnej i zależnej czasu teraźniejszego i przeszłego. Ćwiczenia nad dialogami, ich zamiana na mowę zależną, również ćwiczenia z tekstami ze słuchu, będącymi najlepszym przykładem na mowę zależną. Wyrażanie uczuć, emocji, życzeń, wątpliwości, przypuszczenia.
Praca nad sprawnością mówienia, początkowo odtwarzanie usłyszanych wyrażeń i zdań, stopniowo rozwijanie własnych konstrukcji myślowych, wypowiedzi wcześniej przygotowane i spontaniczne, praca w grupach, rozmowa na podane tematy, również proponowanie tematów przez studentów z zakresu rozmów o pogodzie, znajomych, o książkach, filmach i muzyce.
Redagowanie tekstów, początkowo streszczeń wysłuchanych nagrań, krótkich opisów nowo poznanych sytuacji, pisemne przedstawianie własnej opinii na podane tematy dotyczące aktualnych wydarzeń oraz komentarzy do opinii innych.
Rozwijanie poprawności gramatycznej w oparciu o teksty, wyjaśnianie użycia poszczególnych form językowych w danym kontekście.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza - student zna i rozumie
S2_W05 - zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka kierunkowego na poziomie zaawansowanym w normie portugalskiej oraz na poziomie podstawowym w normie brazylijskiej języka - ma podstawową wiedzę z zakresu gramatyki języka portugalskiego, ma podstawową wiedzę niezbędną w rozumieniu tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego
Umiejętności – student potrafi
S2_U07 - porozumiewać się w języku polskim i portugalskim w normie europejskiej z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek
S2_U08 - posługiwać się językiem portugalskim w normie europejskiej czynnie i biernie na poziomie zaawansowanym w rejestrze pisanym i mówionym (poziom B1), co umożliwia mu porozumiewanie się oraz przygotowanie prac (pisemnych i ustnych) w zakresie dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów
Kompetencje społeczne – student jest gotów do
S2_K01 - uczenia się przez całe życie
S2_K02 - podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego w normie europejskiej, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności
S2_K03 - komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich, przede wszystkim w społecznościach portugalskich
S2_K07 - aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu (Portugalia/Brazylia/Afryka portugalskojęzyczna) przy wykorzystaniu różnych mediów i form
S2_K08 - śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów, przede wszystkim w odniesieniu do Portugalii i Afryki Portugalskiej
Kryteria oceniania
- obecność (maksymalnie 5 nieobecności nieusprawiedliwionych w ciągu semestru)
- testy cząstkowe w semestrze i/lub test semestralny na koniec semestru;
- egzamin pisemny i ustny w semestrze letnim;
- prace pisemne;
- prace domowe;
- aktywność na zajęciach.
Literatura
Portugues XXI 1 (Ana Tavares)
Portugues XXI 2 (Ana Tavares)
Gramatica ativa 1 (Isabel Coimbra, Olga Mata Coimbra)
Gramatica ativa 2(Isabel Coimbra, Olga Mata Coimbra)
Portugues XXI 1/2 Caderno de exercícios (Ana Tavares)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: