Historia Portugalii I cz. 2 3305-HP2-11
W trakcie kursu studenci zapoznają się z dziejami Portugalii do roku 1822. Zajęcia mają charakter propedeutyczny i wspierający dyscyplinę wiodącą, tj. literaturoznawstwo.
W ramach kursu zostanie przybliżony wpływ wydarzeń i procesów historycznych na kształtowanie się kultury narodowej Portugalii. Omówione i przedstawione zostaną kluczowe teksty historiograficzne oraz inne źródła wiedzy o historii (teksty literackie z poszczególnych epok, powieści historyczne i inne teksty kultury, np. karykatury czy rysunki satyryczne). Ważną osią będzie także portugalski wkład w historię powszechną oraz kwestie tożsamościowe z uwzględnieniem rodzimej narracji historiograficznej i literackiej oraz mitologizacji kultury portugalskiej. Tematykę zajęć uporządkowano chronologicznie i ujęto w sposób problemowy.
W ramach zajęć planuje się także zapoznanie studentów z aparatem podstawowych pojęć właściwych dla poruszanych tematów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące dzieje Portugalii do roku 1822, tj. do roku uzyskania niepodległości przez Brazylię; podstawy metodologii badań właściwej dla przedmiotu; najważniejsze wydarzenia i zjawiska z zakresu historii Portugalii we wskazanym okresie oraz istotne aspekty kultury i literatury portugalskiej tego okresu, a także ich przełożenie na współczesne życie kulturalne krajów portugalskojęzycznych; rozumie kontekst imperium portugalskiego.
(K_W02; K_W03; K_W04; K_W06; K_W08; K_W09).
Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z historią i kulturą Portugalii; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z dziejami Portugalii, a także argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski; rozpoznawać różne rodzaje tekstów i właściwie klasyfikować źródła i opracowania historyczne; umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii; przygotować samodzielnie pracę i wystąpienie ustne w oparciu o stosowanie dobrane i opracowane lektury; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami
(K_U01; K_U03; K_U04; K_U05;K_U06).
Student rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju w duchu ‘lifelong learning’; współdziałania w grupie (także w społecznościach językowych portugalskich) oraz pracy indywidualnej, aktywnego uczestnictwa w kulturze portugalskiej za pośrednictwem różnorodnych form i mediów oraz śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących portugalskojęzycznym obszarze językowym w zakresie wiedzy o przeszłości, a także brania odpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe danego obszaru językowego.
(K_K01; K_K03; K_K06; K_K07; K_K08).
Kryteria oceniania
Obowiązuje ciągły system oceniania.
Bieżąca weryfikacja wiedzy:
obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności), udział studenta w dyskusji i realizacja zadań zleconych podczas zajęć i w ramach prac domowych, lektura tekstów (możliwe 'wejściówki' i/lub 'posttesty'), test z całości materiału.
Praca końcowa: realizacja projektu zaliczeniowego.
Wymagana jest systematyczność i terminowe realizowanie zadań.
Ocena końcowa zostaje wystawiona na podstawie następującej skali:
100%–ocena 5!
92%–99% – ocena 5;
85%–91% – ocena 4,5;
77%–84% – ocena 4;
71%–76% – ocena 3,5
60%–70 % – ocena 3;
Poniżej 60% – ocena 2.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Podstawowa bibliografia obejmuje następujące pozycje:
A.H. Oliveira de Marques, „Historia Portugalii”, przeł. J. Klave, Warszawa 1987.
J.H. Saraiva, „Krótka historia Portugalii”, przeł. E. Łukaszyk, Kraków 2000.
Wśród lektur omawianych na zajęciach/używanych podczas kursu znajdą się także następujące teksty (teksty źródłowe, opracowania):
P. Vaz de Caminha, „List o odkryciu Brazylii”, przeł. J. Perlin [w:] „Listy o odkryciu Ameryki”, wybór, wstęp i przypisy J. Kieniewicza, Gdańsk 1995.
D. de Góis, „Kronika Wielce Szczęśliwego Króla Dom Manuela (1495–1521)”, przeł. J. Klave, Warszawa 1989.
„Wiek XVI–XVII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów”. Oprac. M. Sobańska-Bondaruk i S.B. Lenard, Warszawa 1997.
P. Świtkowski, „Pamiętnik Polityczny i Historyczny Przypadków, Ustaw, Osób, Miejsc i Pism wiek nasz szczególniej interesujących". R.1783 T.1 (Luty), https://dbc.wroc.pl/dlibra/publication/2808/edition/2785/content.
A. Velho, „Relacja z wyprawy Vasco da Gamy do Indii”, przeł. E. Milewska, wstęp i redakcja naukowa J. Kieniewicz, Gdańsk 1996.
L. Freire Costa i in., „An economic history of Portugal, 1143-2010", London 2018.
P. Dobrowolski, „Nierównym krokiem. Globalizacja i Europa wielu prędkości (1500-1800)", Warszawa 2023.
B. Hatton, „Lizbona królowa mórz", Kraków 2022.
L. Laborie i A. Hessayon (red.), „Early modern prophecies in transnational, national and regional contexts." Vol. 2, The mediterraneam world. Leiden-Boston 2020.
M. Małowist, „Konkwistadorzy portugalscy”, Warszawa 1976.
J. Saramago, „Baltazar i Blimunda”, Rebis, Poznań 1999.
Z. Wójcik, "Historia powszechna XVI-XVII wieku", Warszawa 2001
Podczas zajęć wykorzystujemy także źródła ikonograficzne, mapy, tablice genealogiczne i inne materiały.
Szczegółowa rozpiska tematów wraz z listą lektur na poszczególne zajęcia jest rozdawana na początku semestru. Podczas zajęć korzystamy z Moodla.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: