Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie europejskim I 3305-PNJPE1-11
Nauczanie od podstaw, praca w oparciu o teksty nagrane, głównie dialogi, podstawowe konstrukcje w komunikacji językowej, jednoczesne wprowadzenie trzech różnych rejestrów językowych, dialogi nieformalne, dialogi formalne, teksty narracyjne i ćwiczenia gramatyczne. Rozumienie ze słuchu, powtarzanie, wytwarzanie nowych zdań w oparciu o słyszane konstrukcje, czytanie tekstów po ich usłyszeniu. Stopniowe wprowadzanie struktur gramatycznych, rodzajnik określony i nieokreślony, zasady użycia, ćwiczenia z rzeczownikiem, liczba pojedyncza i mnoga, czasownik być, jego trzy odpowiedniki w języku portugalskim, stosowanie w zależności od znaczenia, czasowniki kolejno pierwszej, drugiej i trzeciej koniugacji czasu teraźniejszego, następnie przeszłego dokonanego, użycie przyimków, najpierw do (w kierunku) i w (znajdować się w jakimś miejscu), odpowiednio z czasownikami iść i być. Wzbogacanie słownictwa z życia codziennego, związanego z pracą, studiami, spędzaniem czasu wolnego, zainteresowaniami, życiem w mieście, zakupami, odwiedzinami, zwiedzaniem, podróżowaniem. Wprowadzanie nowych tekstów narracyjnych z uwzględnieniem podstawowych wiadomości o Portugalii, Brazylii i krajach portugalskojęzycznych, wielokulturowość języka portugalskiego, podstawowe różnice jego użycia w poszczególnych krajach. Zdania złożone, relacje między poszczególnymi częściami zdania. Rozwijanie zdań prostych i tworzenie na ich podstawie zdań złożonych. Tryby w języku portugalskim, oznajmujący, bezokolicznikowy, łączący i rozkazujący, formy w poszczególnych czasach. Czasowniki nieregularne, ćwiczenia nad formami. Stosowanie mowy niezależnej i zależnej czasu teraźniejszego i przeszłego. Ćwiczenia nad dialogami, ich zamiana na mowę zależną, również ćwiczenia z tekstami ze słuchu, będącymi najlepszym przykładem na mowę zależną. Wyrażanie uczuć, emocji, życzeń, wątpliwości, przypuszczenia.
Praca nad sprawnością mówienia, początkowo odtwarzanie usłyszanych wyrażeń i zdań, stopniowo rozwijanie własnych konstrukcji myślowych, wypowiedzi wcześniej przygotowane i spontaniczne, praca w grupach, rozmowa na podane tematy, również proponowanie tematów przez studentów z zakresu rozmów o pogodzie, znajomych, o książkach, filmach i muzyce.
Redagowanie tekstów, początkowo streszczeń wysłuchanych nagrań, krótkich opisów nowo poznanych sytuacji, pisemne przedstawianie własnej opinii na podane tematy dotyczące aktualnych wydarzeń oraz komentarzy do opinii innych.
Rozwijanie poprawności gramatycznej w oparciu o teksty, wyjaśnianie użycia poszczególnych form językowych w danym kontekście.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Podstawowym celem przedmiotu jest nabycie, aktywne rozwijanie i ugruntowanie kompleksowych sprawności językowych (wypowiedź ustna i pisemna, rozumienie przekazu ustnego i pisemnego) z zakresu języka portugalskiego w wariancie europejskim, które to sprawności umożliwią lekturę tekstów literackich, a w dalszej perspektywie zrozumienie kontekstu kulturowo-historycznego języka portugalskiego w wariancie europejskim.
Student zna i rozumie:
K_W02 podstawową terminologię z zakresu nauki o języku , jej źródła teoretyczne i główne możliwości wykorzystania w polu zawodowym;
K_W05 zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego
Student potrafi:
K_U07 - posługiwać się standardową normą języka portugalskiego w celu porozumiewania się w kontekstach zawodowych związanych ze studiowaniem literatury i książką oraz w niektórych kontekstach społecznych
K_U08 - posługiwać się językiem portugalskim w sposób czynny i bierny, na poziomie B1, zarówno w mowie, jak i w piśmie, w celu wykonania różnych zadań językowych związanych z literaturoznawstwem, m.in. arkusza czytania, wpisu, krótkiego eseju z analizy tekstu, prezentacji ustnej, wywiadu oraz krótkich tekstów twórczych
Student jest gotowy do;
K_K01- uczenia się przez całe życie
K_K02 - podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego poprzez ustawiczne kształcenie zawodowe i rozwój osobisty, samoocenę własnych umiejętności i doskonalenie innych umiejętności
K_K03 - komunikowania się i współdziałania w języku portugalskim z kolegami z krajów portugalskojęzycznych, na forach dyskusyjnych podczas konferencji oraz w innych sytuacjach osobistych i zawodowych
K_K07 - aktywnego uczestnictwa o najnowszych osiągnięciach w zakresie języka portugalskiego i jego kultur, w Portugalii i innych krajach portugalskojęzycznych, korzystając m.in. z gazet, czasopism, kanałów telewizyjnych i radiowych, podcastów, blogów
K_K08 - śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w obszarze literaturoznawstwa portugalskojęzycznego
Kryteria oceniania
- obecność (maksymalnie 5 nieobecności nieusprawiedliwionych w ciągu semestru)
- testy cząstkowe w semestrze i/lub test semestralny na koniec semestru - test końcowy na ocenę;
- prace pisemne;
- prace domowe;
- aktywność na zajęciach.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć
Liczba dopuszczalnych nieobecności nieusprawiedliwionych w semestrze - 5 (pięć)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Português XXI 1 (Ana Tavares)
Português XXI 2 (Ana Tavares)
Gramática ativa 1 (Isabel Coimbra, Olga Mata Coimbra)
Gramática ativa 2(Isabel Coimbra, Olga Mata Coimbra)
Português XXI 1/2 Caderno de exercícios (Ana Tavares)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: