Kultura krajów regionu w kontekście europejskim – Ukraina 3224-D5EURUKR
- https://classroom.google.com/c/Njc1NjU4NTYwMzE3 (w cyklu 2024Z)
Zajęcia zamykają blok poświęcony historii i współczesności Ukrainy. Ich celem jest wskazanie i analiza relacji między kulturą Ukrainy a kulturami krajów europejskich oraz usytuowanie kultury Ukrainy na mapie zjawisk i procesów kulturowych kształtujących współcześnie oblicza kultury europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów decydujących o podobieństwach i odmienności kultury Ukrainy i pozostałych kultur krajów regionu. Materiałem analizowanym w ramach zajęć są zarówno zjawiska i procesy związane z tożsamością i różnorodnością kulturową, formy więzi i działań społecznych oraz nurty ideowe i związane z nimi praktyki instytucjonalizacji, kontestacji i emancypacji (w tym sytuacja różnie definiowanych mniejszości, konflikty i wzajemne wpływy etniczne, religijne i społeczne, subkultury, feminizm), jak i reprezentacje literackie i artystyczne tych zjawisk i procesów. Poszczególne ujęcia łączy wykorzystanie teorii i kategorii antropologicznych.
01. Przypomnienie wiadomości z krytyki feministycznej, teorii gender oraz antropologii ciała
02. Ukraińskie ciało w obiektywie Charkowskiej Szkoły Fotografii
03. Wystawa „Ukraińskie ciało” i granice wolności ekspresji artystycznej
04. Performance artystyczny we współczesnej Ukrainie
05. Kultura protestu i sztuka czasu rewolucji
06. Dekomunizacja przestrzeni publicznej i recykling ukraińskiej kultury radzieckiej
07. Płeć kulturowa w czasie transformacji społeczno-ekonomicznej w Ukrainie
08. Nieheteronormatywność we współczesnych wytworach kultury ukraińskiej
09. Konkurs Eurowizji i jej znaczenie dla ukraińskiej sceny muzycznej
10. Młodzież i dorastanie we współczesnej kinematografii ukraińskiej
11. Ukraińskie gry komputerowe jako nośniki popularyzacji wiedzy o Ukrainie
12. Historia narodowa we współczesnym komiksie ukraińskim
13. Ukraińscy twórcy kontentu internetowego
14. Ukraińskie symbole narodowe we współczesnych wytworach kulturowych
15. Zajęcia podsumowujące
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1,5 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1,5 ECTS)
Założenia (lista przedmiotów)
Historia kultury krajów regionu po 1918 r. (II) - Ukraina
Nauka języków regionu - ukraiński A1
Nauka języków regionu - ukraiński A2
Nauka języków regionu - ukraiński B1/B2
Problemy kultury krajów regionu (I) - Ukraina
Problemy kultury krajów regionu (II) - Ukraina
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
- zna i rozumie w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii Ukrainy (K1_W03)
- zna i rozumie w podstawowym stopniu historię Ukrainy oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne wiążące ją z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04)
- w podstawowym stopniu kontekst europejski i globalny procesów kulturowych – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk lingwistycznych, a także politycznych, społecznych i gospodarczych Ukrainy, Białorusi i Polski na każdym etapie ich rozwoju (K1_W05)
- zna i rozumie w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości (K1_W07)
[Umiejętności:]
- wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01)
- formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia badawcze, oraz prowadzić pod kierunkiem opiekuna naukowego proste badania z zakresu kulturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych, dotyczących Ukrainy (K1_U02)
- rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03)
- przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Ukrainy; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury Ukrainy, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05)
- samodzielnie przygotować wypowiedź pisemną i ustną, w języku polskim i obcym, na wybrane tematy z zakresu teorii kultury oraz problematyki Ukrainy, prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (K1_U08)
[Kompetencje społeczne:]
Absolwent jest gotów:
-- do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01)
- efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02)
Kryteria oceniania
1. Organizacja zajęć
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach. W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze.
Zajęcia prowadzone będą w formie konwersatorium i dyskusji (dyskusja otwarta i w grupach) na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego.
Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Do każdego tematu prowadzący przedmiot proponuje studentom lekturę w formie tekstowej lub (i) wizualnej. Lektury są zapewniane studentom przez prowadzącego zajęcia.
Struktura zajęć: - wprowadzenie prowadzącej (informacyjne, problemowe) - analiza tekstów i / lub nagrań filmowych (wspólnie z grupą pod kierunkiem prowadzącego z elementami np. burzy mózgów) - otwarta dyskusja w ramach grupy zajęciowej i podsumowanie.
2. Metody oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę w formie ustnej (losowane pytania), sprawdzającym znajomość lektur oraz wiadomości przedstawiane w toku zajęć. Przewidziana jest także prezentacja (lub inna wypowiedź ustna) na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin prezentacji stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia. Bieżące rejestrowanie aktywnego i merytorycznego udziału w zajęciach.
3. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się:
zaliczenie ustne (60 %),
prezentacja (20%)
aktywny i merytoryczny udział (20 %) - Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
4. Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
01.1. Burzyńska A., Gender i queer, [w:] Burzyńska A., Markowski M. P. (red.), Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009, s. 441-473.
02.1. Osadcha O., Kovalchuk N., The Strategies of visual representation of „Homo Sovieticus”, „Sztuka Europy Wschodniej”, 2019, t. 7, s. 199-205.
03.1. Cherepanyn V., Ukrainian body: interaction of art, knowledge and politics [w:] Klymko S., Kulchynska L., Cherepanyn V., Ukrainian body, Visual Culture Research Cente Kyiv 2012, s. 68-83.
04.1. Zambrzycka M., Grupa REP – energia młodych w ukraińskiej sztuce współczesnej [w:] Waligórska-Olejniczak B., Królikiewicz N., Kropaczewski K. (red.), Zjawisko energii w nauce, sztuce i kulturze. Tom poświęcony prof. dr. hab. Halinie Chałacińskiej, Wydawnictwo UAM, Poznań 2016, s. 227-232.
05.1. Sułek E., Estetyka rewolucyjna czy nowa forma nacjonalizmu? Sztuka ulicy w Kijowie w latach 2013–2016, „Studia de Arte et Educatione”, nr 12 (2017), s. 68-78.
06.1. Sułek E., Wymazywanie. Wpływ polityki pamięci na przestrzeń kulturową Ukrainy po roku 2014, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Politologica”, 2019, t. 22, nr 297, s. 171-184.
07.1. Crescente J.J., Performing Post-Sovietness: Verka Serduchka and the Hybridization of Post-Soviet Identity in Ukraine, „Ab Imperio”, 2007,
nr 2, s. 405-430.
08.1. Martsenyuk T., Ukrainian Societal Attitudes towards the Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender Communities [w:] Hankivsky O., Salnykova A. (red.), Gender, Politics, and Society in Ukraine, University of Toronto Press, Toronto Buffalo London 2012, s. 385-410.
09.1. Pałuba D., Konkurs Piosenki Eurowizji jako przedmiot badania socjologicznego, „Studia Socjologiczno-Polityczne. Seria Nowa”, 2020, t. 12, nr 1, s. 147-159.
10.1. Росінська О. А., Молодіжний фільм «Стоп-Земля»: рецензії та глядацькі рецепції, „Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика”, 2022, t. 33 (72), nr 5, cz. 2, s. 233-238.
11.1. Zabirko O., The Affective Landscapes of S.T.A.L.K.E.R. Domesticating Nuclear Disaster in a Video Game, [w:] Schwartz M., Weller N., (red.), Appropriating History. The Soviet Past in Belarusian, Russian and Ukrainian Popular Culture, transcript Verlag, Bielefeld 2024, s. 241-263.
12.1. Pidoprygora S., Drawn History. Ukrainian Graphic Fiction about National History [w:] Schwartz M., Weller N., (red.), Appropriating History. The Soviet Past in Belarusian, Russian and Ukrainian Popular Culture, transcript Verlag, Bielefeld 2024, s. 45-68.
13.1. Piechota G., Rajczyk R., Media społecznościowe w protestach politycznych na przykładzie ukraińskiej Rewolucji Godności, [w:] Piontek D., Ossowski S. (red.), Komunikowanie społeczne w dobie nowych technologii, Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, Poznań 2017, s. 21-34.
14.1. Barwa H., Lachowicz M., Trwałość symboli Białorusi i Ukrainy w dziełach sztuki w kontekście wojny (2014-2022) [w:] tychże, Kultura i sztuka alternatywna Białorusi i Ukrainy XX-XXI wieku. Obraz społeczeństwa, FNCE Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2024, s. 296-343.
Pozostałe materiały dydaktyczne (zwłaszcza audiowizualne) będą udostępniane na platformie Google Classroom.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Literatura będzie dostępna na platformie e-learningowej Google Classroom. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: