Historia kultury krajów regionu po 1918 r. (II) - Ukraina 3224-D2HISTU
- https://classroom.google.com/c/NjQ4ODc3OTU2NTk0 (w cyklu 2023L)
- https://classroom.google.com/c/NjQ4ODc3OTU2NTk0 (w cyklu 2024L)
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami historii kultury Ukrainy na tle dziejów politycznych i społecznych od 1918 po czasy współczesne. Uwzględnione zostaną takie problemy, jak wzajemne oddziaływanie kultur, ideologie narodowe i państwowe, ruchy społeczne, zmiany w mentalności, umysłowość, przemiany kulturowe i dyskusja nad sensem dziejów narodowych.
1. Odrodzenie kultury narodowej w Ukraińskiej Republice Ludowej
2. Kultura ukraińska lat 20. XX w.
3. Kultura ukraińska lat 30. XX w.
4. Awangarda w malarstwie i architekturze ukraińskiej
5. Emigracyjne ośrodki kultury ukraińskiej lat 1920-1940
6. Kultura ukraińska w międzywojennej Polsce
7. Kultura ukraińska lat. 40 i 50.
8. Ukraińskie malarstwo socrealistyczne i naiwne
9. Kultura ukraińska lat 60. XX w.
10. Kultura muzyczna drugiej połowy XX w. Folklorystyczny nurt w muzyce popularnej
11. Rola emigracji ukraińskiej w procesach kulturotwórczych w latach 50.-90. XX w.
12. Ukraińskie kino poetyckie w lat 60.-90 XX w.
13. Kultura ukraińska w czasie perebudowy.
14. Odrodzenie kultury ukraińskiej mniejszości narodowej w Polsce
15. Kultura ukraińska w pierwszych latach transformacji
Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do egzaminu – 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna i rozumie w podstawowym stopniu historię Ukrainy do 1918 r. oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne wiążące ją z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
2) zna i rozumie w podstawowym stopniu kontekst europejski i globalny procesów kulturowych –potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk lingwistycznych, a także politycznych, społecznych i gospodarczych krajów regionu na każdym etapie ich rozwoju (K1_W05; odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
3) zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych na Ukrainie do 1918 r. (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
4) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
5) potrafi przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju dwóch wybranych krajów Europy Środkowo-Wschodniej; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury krajów Europy Środkowo-Wschodniej, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05; odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
7) K1_K02 efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy(K1_K02; odniesienie do P6S_KK)
8) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.)
W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach. Kolizje terminów zajęć nie stanowią podstawy do uznania nieobecności za usprawiedliwioną.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Harmonogram prezentacji będzie przedstawiony przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Zaliczenie obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie jedno pytanie losowane z materiału omawianego na zajęciach oraz jedno z wybranej lektury. Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (20%).
Prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie ustne (60%).
(wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 30%, częściowa = 15%)
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
01. Kornijenko A., Krótka historia ukraińskiego modernizmu, „Krasnogruda”, nr 10 (2000), s. 112-121.
02.1. Korzeniowska-Bihun A., Łeś Kurbas, czyli teatr Rozstrzelanego Odrodzenia, Prolog z błaznem, Rozumny arlekin „Teatr”, nr 7-8, 2008, s. 79-88.
02.2. Nowacki A., Rozdział 1. Ukraińskie środowisko literackie w latach 20. XX wieku [w:] tegoż, „Myśli pod prąd”. Twórczość Mykoły Chwylowego w kontekście ukraińskiej dyskusji literackiej 1925-1928, Lublin 2013, s. 21-69.
03. Amengual B., Ziemia: najpiękniejszy film świata, „Film na świecie”, nr 7, 1982, s. 40-50.
04. Cherkes B., Architektura "kierowanej niepodległości". W poszukiwaniu placu Centralnego Ukrainy Radzieckiej w okresie międzywojennym [w:] Link-Lenczowska M. (red.), Architektura niepodległości w Europie Środkowej, s. 160-187.
05. Zavorotna N., Scholars in exile. The Ukrainian Intellectual World in Interwar Czechoslovakia, University of Toronto Press, Toronto – Buffalo – London 2020, s. 11-28.
06. Stec A., Problemy kultury ukraińskiej na łamach prasy polskiej w okresie miedzywojennym, „Warszawskie Zeszyty Ukrainoznawcze”, Warszawa 2005, s. 265-273.
07. Łytwyneć J., Specfond w Narodowym Muzeum Sztuki Ukrainy, „Herito”, 2015, nr 4 (21), s. 138-147.
08. Kal E., Awangarda, totalitaryzm, globalizacja: wspólne doświadczenie? Wybrane zagadnienia sztuki XX wieku na Ukrainie w i Polsce, „Ars Inter Cultura”, 2018, t. 7, s. 145-188.
09. Berdychowska B., Szestydesiatnycy – bunt pokolenia, [w:] Berdychowska B., Hnatiuk O., Ukraina: ludzie i książki, Wrocław 2006, s. 9-26.
10. Wanner C., Nationalism on the Stage: Music and Change in Soviet Ukraine, [w:] Slobin M. (red.), Retuning culture : musical changes in Central and Eastern Europe, Duke University Press, Durham (NC) 1996, s. 136-155.
11.1. Kerski B., Kowalczyk A., Powojenne losy ukraińskich emigrantów w Europie, [w:] Polska i Ukraina. Rozmowy z Bohdanem Osadczukiem, Wrocław 2008, s. 123-148.
11.2. Berdychowska B., Rola „Suczasnosti” i „Kultury” (paryskiej) w dialogu polsko-ukraińskim, Warszawa 2008, s. 136-144.
12. Bakuła B., Kino ukraińskie lat 60. i 70. a totalitaryzm. „Cienie zapomnianych przodków” Siergieja Paradżanowa, [w:] tegoż, Skrzydło Dedala. Szkice, rozmowy o poezji i kulturze ukraińskiej lat 50.-90. XX wieku, Wydawnictwo WiS, Poznań 1999, s. 66-82.
13. Hnatiuk O., Pożegnanie z imperium. Ukraińskie dyskusje o tożsamości, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2003, s. 63-103.
14. Babiński G. Ukraińcy w Polsce współczesnej i ich wizja własnej kultury oraz polskiej kultury dominującej, [w:], Mucha J. (red.), Kultura dominująca jako kultura obca. Mniejszości kulturowe a grupa dominująca w Polsce, Oficyna Naukowa, Warszawa 1999, s. 91-121.
15. Riabczuk M., Ukraińska kultura po komunizmie: między postkolonialnym wyzwoleniem a neokolonialnym zniewoleniem, tłum. Kotyńska K., [w:] Laufer P., Riabczuk M., Saweneć A. (red.), Raport o stanie kultury i NGO w Ukrainie, Lublin 2012, s. 12-24.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: