Pedagogika, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia (NZ1-PED) | |
Pierwszego stopnia Niestacjonarne (zaoczne), 3-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyDziedzina: nauki społeczne Dyscyplina: Pedagogika Język wykładowy: język polski Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: licencjat Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Pedagogicznym, przy ulicy Mokotowskiej 16/20 Czas: zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-19.00 Na Wydziale Pedagogicznym UW zdobędziesz wiedzę o:
Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje Tak, kierunek Pedagogika na studiach licencjackich oferuje dwie specjalności – jedną związaną z pracą z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, a drugą z dorosłymi. Program studiów ma budowę modułową. Dzięki takiemu łatwiej jest łączyć różne dziedziny wiedzy i podnosić jakość nauczania. Ułatwia to też dopasowanie programu do zainteresowań studentów i wymagań rynku pracy. Preferowaną specjalność wskazujesz przy składaniu dokumentów – wystarczy zaznaczyć ją w deklaracji. Specjalność będzie utworzona, jeśli zgłosi się wystarczająca liczba chętnych. Specjalność Andragogika-Organizacja edukacji dorosłych Absolwent w trakcie studiów zdobywa wiedzę o człowieku, szczególnie dorosłym – jego życiu społecznym oraz rozwoju zawodowym i osobistym. Zna proces uczenia się dorosłych i czynniki, które na niego wpływają. Ma także wiedzę o systemie edukacji dorosłych – formalnej, pozaformalnej i nieformalnej – oraz o tym, jak działają firmy i organizacje, jaka jest ich struktura, kultura pracy i środowisko edukacyjne. Potrafi planować i organizować działania edukacyjne dostosowane do potrzeb dorosłych. Umie także współpracować z różnymi grupami i instytucjami wspierającymi rozwój i uczenie się przez całe życie. Jako specjalista ds. edukacji dorosłych, absolwent może pracować w działach szkoleń w firmach, w firmach szkoleniowych, redakcjach portali edukacyjnych, agencjach zatrudnienia, działach HR, marketingu i reklamy, a także w organizacjach pozarządowych zajmujących się edukacją dorosłych i wspieraniem zatrudnienia. Specjalność Pomoc społeczno-wychowawcza dziecku i rodzinie Na tych studiach zdobędziesz poszerzoną wiedzę o pedagogice, polityce społecznej, prawie, pracy socjalnej i poradnictwie. Nauczysz się, jak pomagać dzieciom, młodzieży i ich rodzinom. Dowiesz się, jak przeciwdziałać przemocy, wspierać dzieci krzywdzone, pomagać osobom uzależnionym i działać na rzecz osób z trudnych środowisk. Po studiach będziesz umieć rozpoznać problemy innych i dobrać skuteczne formy pomocy. Nauczysz się planować i prowadzić działania wychowawcze i wspierające, we współpracy z różnymi instytucjami i podmiotami. Absolwent może pracować jako pedagog, wychowawca, asystent rodziny, pedagog uliczny, animator czy osoba tworząca projekty społeczne. Czego będziesz się uczyć na studiach Nauczysz się u nas jak:
Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki TAK, minimum 150 godzin praktyk pedagogicznych w instytucjach odpowiadających charakterowi danej specjalności. Na specjalności Andragogika-organizacja edukacji dorosłych są to np.: centra szkoleniowe, działy HR w firmach komercyjnych i w sektorze pozarządowym, placówki kształcenia dorosłych. Na sepcjalności pomoc społeczno-wychowawcza dziecku i rodzinie są to: domy dziecka, OPS-y, WCPR, placówki wsparcia dziennego, instytucje związane z takimi zawodami jak: pracownik socjalny, asystent rodziny, koordynator pieczy rodzinnej, pedagog w placówce opiekuńczo-wychowawczych, opiekun usamodzielnienia, pedagog w interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym. Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni TAK; oferujemy program MOST oraz Erasmus Gdzie znajdziesz więcej informacji o programie studiów |
Koordynatorzy ECTS:
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
1. Efekty uczenia się dla programu:
Absolwent:
• Zna i rozumie historię pedagogiki jako dyscypliny naukowej, kluczowe paradygmaty i jej podstawową terminologię.
• Zna i rozumie interdyscyplinarną specyfikę pedagogiki, jej stosowany charakter oraz podział na subdyscypliny i związki z innymi dyscyplinami nauki: filozofią, psychologią, socjologią i medycyną.
• Zna i rozumie logikę postępowania badawczego w pedagogice, metody prowadzenia badań specyficzne dla pedagogiki i zapożyczane z innych dyscyplin nauk społecznych i humanistycznych, zasady prezentowania i krytycznej analizy wyników badań.
• Zna i rozumie prawidłowości rozwoju biologicznego i psychicznego człowieka i sformułowane na tej podstawie metody wspierania tego rozwoju.
• Zna i rozumie historię, strukturę, funkcje i zasady działania instytucji opieki, wychowania i kształcenia i sformułowane na tej podstawie metody ich projektowania, reformowania i ewaluacji.
• Potrafi konceptualizować problemy pedagogiczne wykorzystując poznane teorie z zakresu nauk społecznych i humanistycznych.
• Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej, przedstawiać różne stanowiska i krytycznie je porównywać.
• Potrafi zaprojektować i przeprowadzić proste badanie stosowane (diagnostyczne, ewaluacyjne lub action research) i komunikatywnie przedstawić jego wyniki z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych.
• Potrafi planować i organizować pracę zespołową, przyjmować różne role i współdziałać z innymi przy realizacji działań pedagogicznych, skutecznie komunikować się z różnymi podmiotami działań pedagogicznych.
• przypadkach problemowych związanych z bezpieczeństwem, naruszaniem praw innych, nieprzestrzeganiem ustalonych zasad.
• analizę i interpretację zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń mających miejsce podczas procesu diagnozy, terapii, wychowania i dydaktyki, a w szczególności konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką i omawianie zgromadzonych doświadczeń.
W ramach praktyk studenci kształtują kompetencje dydaktyczne poprzez poznanie specyfiki instytucji (organizacji, rodziny, środowiska). Oznacza to, że w szczególności kształtuje kompetencje poprzez poznanie:
- podstaw prawnych i organizacyjnych (miejsce w systemie opieki nad dziećmi, pomocy społecznej, edukacji), sposobów finansowania;
- celów, funkcji i zadań, programu pracy pedagogicznej i socjalnej;
- struktury i specyfiki zatrudnienia w instytucji, zadań poszczególnych pracowników, komunikacji i współdziałania w zespole;
- zasad współpracy z innymi instytucjami i organizacjami w środowisku;
- charakterystyki osób, dla których działa instytucja, z uwzględnieniem: specyfiki ich potrzeb, sposobów „rekrutacji”, (w jaki sposób dzieci/rodziny trafiają w pole działania instytucji), ich praw i obowiązków;
- form pracy instytucji, realizowanych programów, sposobów zaspokajania potrzeb i realizacji praw osób, dla których powołana jest instytucja, zasadność i efektywność podejmowanych działań;
- opinii pracowników, osób zarządzających i osób korzystających z programów instytucji.
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia egz - Egzamin kon - Konwersatorium kint - Kurs internetowy pr_ped - Praktyki pedagogiczne sem - Seminarium war - Warsztaty | e - Egzamin z - Zaliczenie |