MBiP-Psychologia rozwoju człowieka 2300-NZ1-MBiP-PRC-W
Cele:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
przedmiotu psychologii rozwojowej, strategiach i metodach badawczych,
pojęcia zmiany rozwojowej, periodyzacji rozwoju oraz kryzysów rozwojowych,
prawidłowościach rozwoju w zakresie: rozwoju intelektualnego, rozwoju mowy, rozwoju moralnego oraz społecznego.
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
rozpoznawania prawidłowości rozwojowych na poszczególnych etapach rozwoju,
dostosowywania metod pracy pedagogicznej do możliwości rozwojowych podopiecznych,
wspierania rozwoju własnego oraz podopiecznych.
Treści. Tematy zajęć:
1. Przedmiot psychologii rozwojowej. Strategie i metody badawcze.
2. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Kryteria podziałów, modele ilościowe i jakościowe.
3. Badania nad rozwojem: ujęcie poznawcze, teorie uczenia się, psychoanalityczne kierunki współczesne.
4. Periodyzacja rozwoju: stadialność rozwoju, tempo i rytm rozwoju.
5. Koncepcja kryzysów w rozwoju.
6. Przebieg rozwoju intelektualnego: koncepcja rozwoju J. Brunera, L. Wygotskiego i J. Piageta.
7. Przebieg rozwoju mowy: rozwój mowy w zależności od koncepcji, uwarunkowania rozwoju mowy: poznawcze, behawioralne oraz emocjonalne; komunikacja pisemna.
8. Przebieg rozwoju moralnego: koncepcja J. Piageta i L.Kohlberga.
9. Przebieg rozwoju społecznego: Eriksonowska koncepcja rozwoju psychospołecznego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I. W zakresie wiedzy - student:
1. Ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu psychologii rozwojowej, strategii i metod badawczych, zmiany rozwojowej, periodyzacji rozwoju i kryzysów w rozwoju.
2. Posiada podstawową wiedzę na temat prawidłowości dotyczących rozwoju: intelektualnego, mowy, moralnego, społecznego.
II. W zakresie umiejętności - student:
1. Potrafi wyjaśnić na czym polegają zmiany rozwojowe i czego dotyczą.
2. Rozumie dlaczego ważna jest umiejętność rozpoznania możliwości rozwojowych w danym zakresie i w określonym etapie rozwoju.
3. Potrafi zaplanować pracę dostosowując ją do prawidłowości rozwojowych.
III. W zakresie kompetencji społecznych – student:
1. Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę na temat prawidłowości rozwojowych człowieka.
2. Rozumie, że dobór metod pracy z podopiecznymi powinien być dostosowany do ich możliwości rozwojowych.
3. Ma świadomość, że pedagog może, przez odpowiedni dobór metod pracy pedagogicznej, wspierać rozwój dzieci i młodzieży.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z całej tematyki wykładu. Studenci odpowiadają na pięć pytań otwartych. Kryteria oceniania zaliczenia końcowego: a) zgodność odpowiedzi z treściami z wykładu; b) uporządkowanie wypowiedzi; c) poprawność w zakresie użycia terminologii w powiązaniu z treścią z wykładu; d) poprawność językowa.
Literatura
1. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.
2. Erikson E.H. (2011). Dopełniony cykl życia. Wyd. Helion.
3. Hawras-Napierała B, Trempała J. (2015): Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Tom 3, Warszawa: PWN
4. Hawras-Napierała B, Trempała J. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.
5. Piaget J. (2012). Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: PWN.
6. Przetacznik Gierowska M., Tyszkowa M. (2014). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Tom 1. Zagadnienia ogólne. Warszawa: PWN.
7. Schaffer D.R., Kipp K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Wyd. Harmonia.
8. Schaffer RH. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo UJ.
9. Schaffer RH. (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.
10. Trempała J. (red.). (2014). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: