MS2-Moduł specjalnościowy 2: Dziecko w rodzinie i środowisku 2300-NZ1-MS2-PSW
Moduł skupia uwagę na sytuacji dziecka w rodzinie i środowisku. Z tego powodu proponowany układ treści uwzględniający wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, polityki społecznej i profilaktyki, niezbędne przy dostrzeganiu, rozumieniu i rozwiązywaniu problemów pojawiających się w jego funkcjonowaniu.
- Zajęcia "Wiedza o rodzinie" przybliżają źródła i kierunki przemian rodziny z uwzględnieniem jej struktury i funkcji, zwracają uwagę na zmiany w realizacji funkcji prokreacyjnej, pokazują najważniejsze czynniki zagrażające funkcjonowaniu rodziny oraz ich konsekwencje (kryzysy, rozwody, nadużywanie alkoholu, przemoc itd.).
- Zajęcia "Profilaktyka problemowa" skupiają uwagę na zachowaniach ryzykownych dzieci i młodzieży pokazując, jakie strategie działania można planować i zastosować z zależności od występującego problemu.
- Zajęcia "Polityka społeczna" pokazują pojawiające się problemy społeczne w skali mikro jak i makro, kłądąc nacisk na przedstawienie możliwości ich rozwiazywania.
- Wykład "Podstawy pracy socjalnej" przedstawia podstawowe zagadnienia z zakresu pracy socjalnej, m.in. zagadnienia organizacyjne, metodyczne oraz przykłady dobrych praktyk.
- Przedmiot „Dzieci świata – badania i projekty pomocy” wprowadza studentów w zagadnienia oceny jakości życia i przestrzegania praw dziecka w perspektywie globalnej.
Ważnym uzupełnieniem proponowanych w tym module zajęć jest Indywidualna praktyka pedagogiczna, która umożliwia studentom poznawanie wybranych placówek/instytucji/organizacji nastawionych na pomoc dziecku w różnych obszarach funkcjonowania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. posiada podstawową wiedzę o dziecku i społeczno-kulturowych uwarunkowaniach dzieciństwa, także w kontekście prawidłowości rozwoju człowieka,
2. posiada podstawową wiedzę o rodzinie i jej przemianach, tym samym - wiedzę o prawidłowościach funkcjonowania jednostki w małej grupie, społeczeństwie i kulturze,
3. posiada podstawową wiedzę z zakresu pracy socjalnej.
3. zna podstawowe pojęcia z zakresu polityki społecznej, w tym kontekście rozumie zmiany cywilizacyjne i ich znaczenie dla procesów opieki, wychowania i kształcenia,
4. posiada wiedzę o programach wsparcia rodziny i dostępnych formach pomocy rodzinie w zależności od problemów w niej występujących. Rozumie prawne i etyczne uwarunkowania opieki, wychowania i kształcenia,
5. posiada podstawową wiedzę dotyczącą koncepcji wyjaśniających zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży,
6. rozumie interdyscyplinarną specyfikę pedagogiki, jej stosowany charakter oraz związki z innymi dyscyplinami nauki, np. psychologią czy socjologią.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. potrafi określić źródła przemian rodziny i zmiany zachodzące w jej strukturze i funkcjach,
2. potrafi wykorzystać wiedzę o dziecku i rodzinie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i działaniach pomocowych (konceptualizuje problemy pedagogiczne),
3. potrafi zastosować wiedzę dotyczącą polityki społecznej w planowaniu pomocy dziecku i rodzinie; wie jakie instrumenty polityki społecznej i pracy socjalnej można zastosować w pracy z dzieckiem i rodziną. W tym kontekście potrafi zaprojektować proste badanie stosowane i komunikować jego wyniki,
4. potrafi dostrzec i zinterpretować czynniki zagrożenia i sytuacje występujące w środowisku globalnym, lokalnym, szkole, rodzinie, grupie rówieśniczej i jednostce sprzyjające pojawianiu się zachowań ryzykownych,
5. potrafi wybrać odpowiednie działania i programy profilaktyczne w prewencji zachowań ryzykownych,
6. w kontekście pracy z dzieckiem i rodziną potrafi planować własne uczenie się i rozwój zawodowy.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. ma świadomość zakresu swojej wiedzy oraz jej znaczenia w pomocy dziecku i rodzinie; potrafi krytycznie oceniać i samodzielnie uzupełniać oraz pogłębiać wiedzę,
2. potrafi nawiązać współpracę z innymi specjalistami pracującymi z dzieckiem i rodziną; uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów społecznych,
3. posiada podstawowe kompetencje komunikacyjne, potrafi komunikować się z dziećmi i rodzinami potrzebującymi pomocy,
4. potrafi samodzielnie i w zespołach planować i przeprowadzać działania wspierające dziecko i rodzinę, w tym innowacyjne, oraz oceniać ich efekty,
5. jest przygotowany/a do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania profilaktyczne w środowisku,
6. stosuje zasady etyki zawodowej w pracy z dzieckiem i rodziną.
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do egzaminu modułowego jest zaliczenie wszystkich przedmiotów, wchodzących w skład modułu, zgodnie z kryteriami oceniania ustalonymi przez osoby prowadzące.
Ocena z egzaminu modułowego (przeprowadzanego w formie ustnej) uwzględnia dwa elementy:
1. Charakterystykę wybranego problemu społecznego (opis, konsekwencje dla funkcjonowania dziecka i rodziny, przykłady rozwiązań i działań profilaktycznych),
2. Odpowiedzi na pytania wylosowane z puli, która przekazana zostanie studentom przed egzaminem. Pytania przygotowane są przez prowadzących przedmioty wchodzące w skład modułu.
Praktyki zawodowe
Indywidualna praktyka pedagogiczna (30 godzin), która umożliwia studentom poznawanie wybranych placówek/instytucji/organizacji nastawionych na pomoc dziecku w różnych obszarach funkcjonowania.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Adamski F. (2002). Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków.
2. Badura-Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Katowice.
3. Dubois B., Miley K. (1996) Praca socjalna, zawód, który dodaje sił. Warszawa: Interart.
4. Golinowska S. (2018) Modele polityki społecznej na początku XXI wieku. Warszawa: Fundacja Batorego.
5. Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 rok.
6. Kwak A., red. (2008) Rodzicielstwo między domem, prawem, służbami społecznymi. Warszawa.
7. Ostaszewski K. (2010) Kompendium wiedzy o profilaktyce, w: J. Węgrzecka-Giluń (red.), Przewodnik metodyczny po programach promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki. Warszawa: Etoh.
8. Standing G. (2015) Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa.
9. Szymańska J. (2015) Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji,
10. UNICEF Office of Research (2016) Równe szanse dla dzieci: Nierówności w zakresie warunków i jakości życia dzieci w krajach bogatych, Innocenti Report Card 13. Florencja: UNICEF.
11. Wójcik S. (2022) Ubóstwo dzieci. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Dodatkowo: literatura wymagana przez prowadzących poszczególne przedmioty whodzące w skład modułu (proszę sprawdzić strony przedmiotów).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: