Gramatyka francuska dla nauczycieli 4100-3SGFDNO
Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie wiedzy o języku, ze szczególnym uwzględnieniem roli gramatyki języka francuskiego w realizowaniu jego funkcji komunikacyjnej.
Cele kursu
1. Funkcje dyskursywne poszczególnych form językowych na poziomie zdania oraz dyskursu w perspektywie glottodydaktycznej, z punktu widzenia nauczania/uczenia się języka obcego.
2. Metody nauczania języka, ze szczególnym uwzględnieniem metody indukcyjnej oraz podejścia zadaniowego.
3. Odniesienie metod nauczania do współczesnych teorii w zakresie akwizycji języka obcego.
4. Rozwijanie świadomości językowej studentów poprzez wykonywanie zadań o charakterze mediacyjnym, z wykorzystaniem różnych form pracy.
5. Wykorzystanie podejścia kontrastywnego w ramach glottodydaktyki zintegrowanej.
Zakres tematów:
1. Strona bierna czasowników.
2. Konstrukcje emfatyczne i bezosobowe.
3. Czas plus-que-parfait vs passé composé i imparfait.
4. Tryb subjonctif.
5. Tryb conditionnel présent i conditionnel passé.
6. Zdania współrzędnie złożone bezspójnikowe i spójnikowe. Zdania wtrącone.
7. Zdania podrzędne dopełnieniowe.
8. Zdania podrzędne okolicznikowe czasu.
9. Zdania bezokolicznikowe (l’infinitif présent i passé).
10. Zdania podrzędne okolicznikowe przyczyny.
11. Gérondif et adjectif verbale.
12. Zdania podrzędne okolicznikowe celu.
13. Zdania podrzędne okolicznikowe przyzwolenia.
14. Zdania podrzędne okolicznikowe warunku.
15. Mowa zależna i niezależna.
W cyklu 2023Z:
jak wyżej |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe | W cyklu 2024Z: obowiązkowe języki obce | W cyklu 2023Z: obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
S_W01
w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy, zjawiska z zakresu gramatyki języka francuskiego, właściwe dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym
S_W02
niezbędną terminologię z zakresu gramatyki języka francuskiego, właściwą dla nauczania języków obcych
S_W16
w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim i francuskim, ich prawidłowości i zakłócenia
Umiejętności: absolwent potrafi:
S_U01
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i francuskim
S-U02
samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
S_U03
diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U09
dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu
S_U19
wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
S_K01
uczenia się przez całe życie
S_K02
refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć jest:
a) obecność na zajęciach. Student ma prawo do 2 nieobecności nieusprawiedliwionych.
b) aktywny udział w zajęciach.
c) praca własna studenta (prace domowe).
d) testy cząstkowe z określonych partii materiału (60% min.).
e) test zaliczeniowy z całości materiału (min. 60%).
Jednodniowe zwolnienia lekarskie nie będą uznawane jako usprawiedliwienie nieobecności na zaliczeniach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Grammaires
1. Delatour, Y., et alli. 2004, Nouvelle grammaire du français. Cours de civilisation française de la Sorbonne, Paris: Hachette
2. De Salins, G., 1996, Grammaire pour l’enseignement/apprentissage du FLE, Paris: Didier/Hatier
3. Poisson-Quinton S. Et all. 2002. Grammaire expliquée du français. Paris. Clé International.
4. Di Giura, M. et all. 2015. Grammaire contrastive for English speakers. A1/A2. Clé International.
5. Przestaszewski L., Rudawska J., Gramatyka francuska dla każdego, 2005
Exercices
1. Akyüz A., et alli, 2006, Les 500 exercices de grammaire, Paris : Hachette FLE
Niveaux : A1, A2, B1
2. Akyüz A., et alli, 2019, Exercices de grammaire. En contexte. Paris : Hachette FLE Niveaux : A1, A2, B1
3. Glaud L., Lannier M., Loiseau Y. 2015. Grammaire essentielle du français A1/A2. Paris. Didier.
4. Glaud L., Loiseau Y., Merlet E. 2015. Grammaire essentielle du français B1. Paris. Didier.
W cyklu 2023Z:
jak wyżej |
W cyklu 2024Z:
Grammaires Exercices |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: