Fonetyka języka francuskiego 4100-1SFJF
Rozróżnianie i wymowa francuskich samogłosek ustnych jednobrzmieniowych.
Rozróżnianie i wymowa francuskich samogłosek ustnych wielobrzmieniowcyh. Rozróżnianie i wymowa francuskich samogłosek nosowych.
Rozróżnianie i wymowa półsamogłosek francuskich.
Rozróżnianie dźwięczności i bezdźwięczności w opozycjach spółgłoskowych. Wymowa dźwięczności i bezdźwięczności w opozycjach spółgłoskowych. Wymowa francuskiego [R].
Rozróżnianie i stosowanie różnych akcentów.
Rozróżnianie i interpretacja różnych schematów intonacyjnych.
Stosowanie różnych schematów intonacyjnych.
Percepcja i realizacja rytmu wypowiedzeń w języku francuskim.
Poznanie zasad transkrypcji fonetycznej.
Poznanie wybranych relacji fonogramicznych.
Poznanie wybranych zjawisk fonetycznych typowych dla języka francuskiego: elizja, łączenie międzywyrazowe, h nieme i h przydechowe.
|
W cyklu 2025Z:
Alfabet francuski graficzny i fonetyczny. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w programie studiów: K_W03, S1_U01, S1_U02, S1_K01, K_K02
W zakresie wiedzy:
Student/ka zna i rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska fonetyki i fonologii języka francuskiego, w tym zasady transkrypcji fonetycznej w alfabecie API (K_W03).
Student/ka zna różnice między systemem fonetycznym języka francuskiego a polskiego i rozumie ich znaczenie dla poprawnej wymowy (K_W03).
W zakresie umiejętności:
- Student/ka potrafi rozpoznać, sklasyfikować i artykułować podstawowe segmenty fonetyczne języka francuskiego : samogłoski ustne i nosowe, półsamogłoski) (S1_U01, S1_U02)
- Student/ka potrafi wykorzystać wiedzę fonetyczno-fonologiczną do analizy i eliminacji typowych błędów artykulacyjnych wynikających z interferencji języka ojczystego (S1_U01, S1_U02).
- Student/ka potrafi doskonalić własną wymowę, stosując świadome strategie artykulacyjne i percepcyjne (S1_U02).
W zakresie kompetencji społecznych:
- Student/ka jest gotów(a) do krytycznej oceny własnych postępów w zakresie wymowy oraz do konstruktywnego przyjmowania i udzielania informacji zwrotnej (S1_K01).
- Student/ka respektuje zasady rzetelności akademickiej i etyki pracy dydaktycznej w procesie doskonalenia wymowy własnej i innych osób uczących się języka francuskiego (K_K02).
Kryteria oceniania
Ewaluacja bieżąca na podstawie poprawności wykonywanych ćwiczeń dyskryminacyjnych oraz artykulacyjnych. (S1_U01, S1_U02)
Metoda oceny okresowej w formie kolokwiów ustnych oraz pisemnych. (K_W03), (S1_U01, S1_U02)
Ocenie podlegają:
- poprawność percepcji poszczególnych samogłosek
- umiejętność poprawnej artykulacji poszczególnych samogłosek francuskich
- znajomość relacji fonogramicznych w obrębie wokalizmu francuskiego
- praktyczne opanowanie podstaw transkrypcji fonetycznej
Ewaluacja postępów uczenia się jest dokonywana w sposób ciągły i systematyczny podczas wykonywania ćwiczeń dyskryminacyjno-artykulacyjnych.
Na koniec semestru student powinien osiągnąć poziom A1/A2 w zakresie kompetencji fonologicznej.
Literatura
Gajos M. Podsystemy języka w praktyce glottodydaktyvcznej. Fonetyka , Wyd. UŁ, 2010.
Gajos M. Fonetyka i ortografia dźwięku języka francuskiego, Wyd. UŁ, 2020.
Abry D. Chalaron M.-L. Les 500 exercices de phonetique, Hachette, Paris 2009.
Leon P., Phonetisme et prononciation du francais. Avec des travaux pratiques et d'application et leurs corriges. Nathan Universite, Paris 1992.
Charliac L., Motron A.Cl. Phonetique progressive du francais. CLE inetern. Paris, 1998.
Piotrowska-Skrzypek M., Gajos M., Deckert M., Biele D.,
C’est parti 1, Draco 2019.
|
W cyklu 2025Z:
Gajos M. Podsystemy języka w praktyce glottodydaktyvcznej. Fonetyka , Wyd. UŁ, 2010. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: