Gramatyka francuska dla nauczycieli 4100-2SGFDNO
Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie wiedzy o języku, ze szczególnym uwzględnieniem roli gramatyki języka francuskiego w realizowaniu jego funkcji komunikacyjnej.
Cele kursu
1. Funkcje dyskursywne poszczególnych form językowych na poziomie zdania oraz dyskursu w perspektywie glottodydaktycznej, z punktu widzenia nauczania/uczenia się języka obcego.
2. Metody nauczania języka, ze szczególnym uwzględnieniem metody indukcyjnej oraz podejścia zadaniowego.
3. Odniesienie metod nauczania do współczesnych teorii w zakresie akwizycji języka obcego.
4. Rozwijanie świadomości językowej studentów poprzez wykonywanie zadań o charakterze mediacyjnym, z wykorzystaniem różnych form pracy.
5. Wykorzystanie podejścia kontrastywnego w ramach glottodydaktyki zintegrowanej.
Tematyka zajęć:
1. Rzeczownik: typy rzeczowników, liczba, rodzaj.
2. Przymiotnik: liczba, rodzaj, stopniowanie.
3. Determinanty rzeczownika: rodzajniki nieokreślone, określone, ściągnięte, cząstkowe.
4. Zaimki przymiotne dzierżawcze.
5. Zaimki przymiotne wskazujące.
6. Zaimki osobowe. łączne, rozłączne, COD, COI
7. Zaimki en, y.
8. Liczebniki główne i porządkowe.
9. Tworzenie przysłówków i ich formy.
10. Odmiana czasowników posiłkowych, regularnych, nieregularnych, zwrotnych.
11.. Zdania oznajmujące.
12.. Zdania pytające.
13. Zdania rozkazujące.
14. .Zdania przeczące.
15. Czasy: teraźniejszy, przyszły i przeszły.
W cyklu 2023L:
j.w |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
S_W01
w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy, zjawiska z zakresu gramatyki języka francuskiego, właściwe dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym
S_W02
niezbędną terminologię z zakresu gramatyki języka francuskiego, właściwą dla nauczania języków obcych
S_W16
w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim i francuskim, ich prawidłowości i zakłócenia
Umiejętności: absolwent potrafi:
S_U01
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i francuskim
S_U09
dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
S_K01
uczenia się przez całe życie
S_K02
refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie:
1. obecności na zajęciach – limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 2,
2. przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach:
- student zna i stosuje formy językowe adekwatne do sytuacji komunikacyjnej (S_W01, S_W16, S_U02, S_K02)
- student rozpoznaje związki składniowe w zdaniu (S_W02)
- student tworzy wypowiedzi ustne i pisemne (S_U01)
- student przetwarza informacje w krótkich tekstach i materiałach ikonograficznych (S_U01) – 20% oceny końcowej.
3. terminowego i zgodnego z instrukcją wykonywania zadań na platformie Kampus UW lub zadań domowych (S_W01, S_W16, S_U02, S_K02, S_W02) – 20% oceny końcowej.
4. zaliczenia 3 testów na poziomie przynajmniej 60% (S_U09). – 60% oceny końcowej.
Kryteria oceny testów pisemnych:
90-100% - 5
85-89% - 4,5
75-84% - 4
70-74% - 3,5
60-69% - 3
0-59% - 2
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Grammaires
1. Delatour, Y., et alli. 2004, Nouvelle grammaire du français. Cours de civilisation française de la Sorbonne, Paris: Hachette
2. De Salins, G., 1996, Grammaire pour l’enseignement/apprentissage du FLE, Paris: Didier/Hatier
3. Poisson-Quinton S. Et all. 2002. Grammaire expliquée du français. Paris. Clé International.
4. Di Giura, M. et all. 2015. Grammaire contrastive for English speakers. A1/A2. Clé International.
5. Przestaszewski L., Rudawska J., Gramatyka francuska dla każdego, 2005
Exercices
1. Akyüz A., et alli, 2006, Les 500 exercices de grammaire, Paris : Hachette FLE
Niveaux : A1, A2, B1
2. Akyüz A., et alli, 2019, Exercices de grammaire. En contexte. Paris : Hachette FLE Niveaux : A1, A2, B1
3. Glaud L., Lannier M., Loiseau Y. 2015. Grammaire essentielle du français A1/A2. Paris. Didier.
4. Glaud L., Loiseau Y., Merlet E. 2015. Grammaire essentielle du français B1. Paris. Didier.
W cyklu 2023L:
j.w |
W cyklu 2024L:
Grammaires Exercices |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: