Nauka języka francuskiego 4100-2SNJFO
Celem kursu jest stopniowe rozwijanie kompetencji językowej studentek i studentów w zakresie języka francuskiego – od poziomu zerowego (A0) do poziomu samodzielności językowej (B2), zgodnie z Europejskim
Systemem Opisu Kształcenia Językowego (CEFR). Zajęcia obejmują zintegrowany rozwój wszystkich sprawności językowych: rozumienia tekstów pisanych i słuchanych, mówienia, pisania, interakcji oraz mediacji językowej i kulturowej. W toku nauki studentki i studenci doskonalą poprawność językową na różnych poziomach – gramatycznym, leksykalnym, fonetycznym i stylistycznym – oraz rozwijają umiejętności niezbędne do skutecznej komunikacji w zróżnicowanych sytuacjach życia codziennego, akademickiego i
zawodowego. Kurs obejmuje także pracę z materiałami autentycznymi, kształtowanie kompetencji międzykulturowej, rozwijanie samodzielności językowej oraz przygotowanie do egzaminów potwierdzających
osiągnięcie poziomów A2, B1 i B2.
W drugim semestrze zajęcia mają na celu dalszy rozwój kompetencji językowej studentek i studentów w zakresie języka francuskiego – od poziomu A1 do A2 zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (CEFR). Kontynuując naukę języka francuskiego, studentki i studenci pogłębiają znajomość struktur gramatycznych i leksykalnych oraz doskonalą wszystkie sprawności językowe: rozumienie tekstów pisanych i słuchanych, mówienie, pisanie oraz interakcję. Zajęcia koncentrują się na rozwijaniu skutecznej
komunikacji w typowych sytuacjach życia codziennego, akademickiego i zawodowego, z uwzględnieniem kontekstów kulturowych i edukacyjnych oraz wzmacnianiem samodzielności językowej. W toku zajęć studentki i studenci rozwijają umiejętności niezbędne do: rozszerzenie zasobu leksykalnego i gramatycznego umożliwiającego swobodne funkcjonowanie w znanych kontekstach społecznych i edukacyjnych (np. życie rodzinne, podróże, zakupy, obowiązki studenckie); ćwiczenia doskonalące rozumienie prostych tekstów
użytkowych i narracyjnych oraz nagrań o nieco większym stopniu złożoności (np. relacje, ogłoszenia, instrukcje, wypowiedzi dialogowe); tworzenie spójnych i zrozumiałych wypowiedzi pisemnych (np. opis wydarzenia, list, wiadomość e-mail) oraz ustnych (np. krótka prezentacja, opowiadanie) oraz ćwiczenia
rozwijające interakcję językową w sytuacjach wymagających wymiany informacji, wyrażania opinii i reagowania na potrzeby rozmówcy. Ponadto zajęcia przygotowują do testu końcowego sprawdzającego
wszystkie sprawności językowe zgodnie z wymaganiami poziomu A2.
|
W cyklu 2024L:
Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu: Cele zajęć w zakresie czytania ze zrozumieniem : Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia: Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności pisania |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Ogólnie: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student
S2_U04 – potrafi posługiwać się językiem drugiej specjalności - francuskiej -na poziomie A2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego:
- rozumie krótkie, spójne wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące życia codziennego
(podróże, spędzania wolnego czasu, praca, studia, zdrowie, plany, wydarzenia)
- komunikuje się w prostych sytuacjach dnia codziennego
(prosi o informację, radzi sobie w sklepie, restauracji, hotelu)
- pisze krótkie teksty użytkowe (np. zaproszenie, opis wydarzenia, prosty e-mail)
- wykazuje rozwijającą się znajomość gramatyki i słownictwa A2, w tym czasu przeszłego passé composé
- reaguje na treści z obszaru kultury francuskojęzycznej,
rozumie różnice międzykulturowe i potrafi ich unikać w komunikacji
K_U11 - potrafi brać udział w prostych interakcjach językowych:
- utrzymuje prostą rozmowę w typowych sytuacjach
(wyraża plany, prosi o doprecyzowanie, opisuje potrzeby, opisuje zdarzenia z przeszłości)
- wyraża opinie i preferencje, reaguje na opinie innych w sposób zrozumiały
- zadaje pytania dla podtrzymania rozmowy i zdobycia informacji
(np. o hobby, zdrowie, podróż, czas wolny)
K_U12 - planuje i organizuje pracę indywidualną w zespole i współdziała z innymi osobami w ramach prac zespołowych:
- bierze udział w dialogach, scenkach sytuacyjnych oraz krótkich prezentacjach
(np. o sobie, miejscu zamieszkania, wydarzeniu z przeszłości)
- współpracuje podczas realizacji zadań językowych
(planowanie dialogu, praca projektowa, podział zadań)
- przygotowuje materiały językowe do pracy grupowej
(notatki, słowniczki tematyczne, krótkie wypowiedzi pisemne)
K_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w ramach przedmiotu szkolnego język francuski na II etapie edukacyjnym:
- analizuje własne postępy w rozwoju komunikacji na poziomie A2
- identyfikuje problemy i błędy językowe oraz podejmuje próbę ich poprawy
(np. korekta wymowy, słownictwa, konstrukcji gramatycznych)
- jest gotów poszerzać wiedzę o kulturze krajów francuskojęzycznych
i dostosowywać sposób komunikacji do kontekstu.
Kryteria oceniania
1. Zasady zaliczenia przedmiotu
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są cztery nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze); po przekroczeniu tego progu student powtarza przedmiot.
Dodatkowym warunkiem jest terminowe wykonanie wszystkich zadań cząstkowych przewidzianych do realizacji podczas zajęć stacjonarnych i w ramach pracy własnej.
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie wyników uzyskanych w ramach przyjętych metod i kryteriów oceniania, zgodnie z podanymi wagami (punkt 2).
2. Metody oceniania
1. Wypowiedź ustna na koniec semestru (30% oceny końcowej; przygotowane tematy do opracowania w domu; ESOKJ A2; (S2_U04, K_U11, K_U12).
Treści oparte na rozdziałach dotyczących:
życie codzienne, praca i czas wolny, miasto i podróże, zdrowie i samopoczucie.
• krótka samodzielna wypowiedź, prezentacja tematyczna -1–2 minuty (np. opowiedzieć o sobie i o swoim życiu codziennym, o podróży lub wakacjach - czas przeszły passé composé, plan dnia, hobby, zainteresowania,, styl życia, plany na weekend, życie rodzinne, podróże, zakupy, obowiązki studenckie)
• opis wyglądu i cech charakteru, miejsc (np. rodzina, przyjaciele, relacje społeczne, podróże, miejsca zamieszkania)
• wyrażanie opinii, preferencji i emocji („lubię/nie lubię”, „uważam, że…)
• dialog sytuacyjny (np. w sklepie, na dworcu, u lekarza, pytanie o drogę, w restauracji, w hotelu, prosić o radę...)
• reagowanie krótkimi wypowiedziami na opinie innych („Tak, zgadzam się”, „Nie, nie lubię tego”)
2. Testy semestralne (3x) (60% oceny końcowej; obejmują gramatykę, słownictwo, słuchanie, czytanie, pisanie; ESOKJ A2; (S2_U04, K_U11, K_U12).
• Zadania domowe – odnotowywane i sprawdzane ustnie na początku każdych zajęć; komplet zadań podnosi ocenę o 10% przy ocenie końcowej (S2_U04, K_U12, K_K01).
3. Kryteria oceniania i ich waga punktowa
• Wypowiedź ustna (20 pkt): treść – 3 pkt; poprawność gramatyczna – 5 pkt; bogactwo słownictwa – 5 pkt; poprawność fonetyczna – 4 pkt; struktura i spójność – 3 pkt. Zaliczenie od 12 pkt (60%). Waga: 30% oceny końcowej.
• Wypowiedź pisemna w testach (20 pkt): treść – 3 pkt; poprawność gramatyczna – 8 pkt; bogactwo słownictwa – 6 pkt; struktura i spójność – 3 pkt. Zaliczenie od 60% punktów w teście.
• Testy (łącznie): trzy testy, w tym trzeci całościowy; zaliczenie od 60% punktów za całość testu. Waga: 60% oceny końcowej.
• Zadania domowe: komplet zadań = +10% do oceny końcowej.
Skala ocen (z progiem zaliczenia)
60%–68% – dostateczny
69%–76% – dostateczny plus
77%–84% – dobry
85%–92% – dobry plus
93%–100% – bardzo dobry
4 ECTS
1 ECTS = 25 godzin lekcyjnych
Praca w ramach zajęć obejmuje
• 75 godzin lekcyjnych w klasie - ćwiczenia
• 25 godzin pracy własnej studenta
Formy pracy własnej studenta obejmują:
• przygotowanie do zajęć i utrwalanie materiału (ok. 15 godzin),
• przygotowanie krótkich wypowiedzi ustnych i pisemnych (ok. 4 godziny),
• przygotowanie do testów (2 cząstkowych i 3 całościowego), wypowiedzi ustnej na koniec semestru (ok. 6 godzin).
Łącznie: 25 godzin.
Literatura
1. Himber C., Hugot C., Waendendries M. " Mon alter ego A1", Hachette FLE 2023.
2.Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Kalinowska E., Sowa M. „C’est partii ! 2”, Draco, 2019
3.Artykuły z prasy francuskojęzycznej, nagrania autentyczne radiowe i telewizyjne i ćwiczenia opracowane przez prowadzących zajęcia.
4.Dostępne słowniki francusko-francuskie.
5. Ćwiczenia gramatyczne i leksykalne na poziomie A2.
6. Materiały z innych metod do nauki języka francuskiego na poziomie A2.
7. Himber C., Hugot C., Waendendries M. " Mon alter ego A2", Hachette FLE 2023.
|
W cyklu 2024L:
1. Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Biele D."C'est parti!1.", 2. 2. |
W cyklu 2025L:
2.Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Kalinowska E., Sowa M. „C’est partii ! 2”, Draco, 2019 3.Artykuły z prasy francuskojęzycznej, nagrania autentyczne radiowe i telewizyjne i ćwiczenia opracowane przez prowadzących zajęcia. 4.Dostępne słowniki francusko-francuskie. 5. Ćwiczenia gramatyczne i leksykalne na poziomie A2. 6. Materiały z innych metod do nauki języka francuskiego na poziomie A2. |
Uwagi
|
W cyklu 2024L:
Zajęcia prowadzone są w dwóch grupach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: