MS1-MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY - Podstawy pracy w przedszkolu i szkole 2300-NZ2-MS1-PPW
I. EGZAMIN MODUŁOWY SKŁADA SIĘ Z CZTERECH CZĘŚCI:
1. pierwsza część obejmuje zaprojektowanie i wykonanie pomocy edukacyjnej/zabawki przeznaczonej dla dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Projekt powinien zawierać 5 sytuacji edukacyjnych, w których można wykorzystać tę pomoc w pracy z dziećmi. To praca własna wykonywana w diadach (parach) lub trójkach dowolnie dobierających się studentów;
2. druga część to również praca własna studentów, polegająca na „przetestowaniu” zaprojektowanej pomocy edukacyjnej/zabawki w pracy z dziećmi w co najmniej 1 sytuacji edukacyjnej dowolnie wybranej z 5 zaprojektowanych oraz zebranie opinii dzieci na temat wykorzystanej pomocy edukacyjnej/zabawki;
3. w ramach części trzeciej studenci opracowują szczegółowy opis pomocy edukacyjnej/zabawki uwzględniający wymienione poniżej elementy i przesyłają do koordynatora modułu we wskazanym terminie:
nazwa i krótka charakterystyka pomocy/zabawki
adresaci (m.in. wiek, poziom rozwoju dzieci, możliwość pracy indywidualnej/grupowej)
cele/treści edukacyjne, które mogą być realizowane z wykorzystaniem pomocy/zabawki
zastosowanie pomocy/zabawki (m.in. obszary aktywności dziecięcej, wielofunkcyjność)
propozycja 5 sytuacji edukacyjnych, które opisują możliwości wykorzystania zabawki w przedszkolu i/lub szkole
ocena walorów technicznych pomocy/zabawki (m.in. bezpieczeństwo, technologia wykonania, estetyka)
opis przebiegu testowania oraz wyników i wniosków z testowania pomocy/zabawki
4. czwarta część – ustna – odbywa się w obecności Komisji Egzaminacyjnej i polega na prezentacji pomocy edukacyjnej/zabawki i analizie doświadczeń z jej wykorzystania w pracy z dziećmi (patrz podane poniżej kryteria). W tworzonej narracji wykorzystana powinna być wiedza i umiejętności z przedmiotów składających się na moduł.
Założenia (lista przedmiotów)
MS1 - Literatura dla dzieci
MS1 - Matematyka dla nauczycieli
MS1 - Metoda projektu w przedszkolu i szkole
MS1 - Metody aktywizujące w przedszkolu i szkole
MS1 - Nauka i technologia dla nauczycieli
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza
Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień gramatyki i kultury języka polskiego.
Posiada wiedzę na temat zasad doboru i korzystania z literatury dziecięcej w pracy pedagogicznej.
Zna wybrane pozycje z literatury dla dzieci, ma wiedzę na temat genezy tej literatury jej cech semantycznych i formalnych.
Zna i rozumie podstawowe pojęcia matematyczne z zakresu algebry i geometrii i możliwości ich praktycznego zastosowania.
Posiada wiedzę na temat stosowania metod i narzędzi matematycznych w sytuacjach codziennych, w szczególności strategii rozwiązywania problemów.
Ma podstawową wiedzę na temat osiągnięć współczesnej nauki i technologii, w szczególności z obszaru nauk przyrodniczych.
Zna różne sposoby wprowadzania małych dzieci w świat nauki, z uwzględnieniem ich możliwości i potrzeb poznawczych w procesie konstruowania wiedzy, rozwijania ich zainteresowań, kształtowania krytycznej postawy wobec informacji jako rezultatu korzystania z różnych źródeł wiedzy.
Zna wybrane metody pobudzające aktywność społeczną, językową, matematyczną przyrodniczą, ruchową, plastyczną i muzyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w tym założenia metody projektu.
Posiada wiedzę na temat różnych sposobów oceniania osiągnięć szkolnych dzieci na I etapie edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem oceniania kształtującego, wspierającego proces uczenia się.
Posiada wiedzę pozwalającą nawiązywać szeroko pojętą współpracę ze środowiskiem społecznym dzieci, ich rodzicami, instytucjami i specjalistami dla wspierania rozwoju i edukacji uczniów
Umiejętności
Potrafi świadomie dobierać środki językowe w procesie komunikowania się.
Potrafi wykorzystywać w praktyce literaturę dla dzieci, dostosować wybór lektur do potrzeb rozwojowych i zainteresowań dzieci
Potrafi zastosować wiedzę i rozumowanie matematyczne do rozwiązywania problemów i praktycznych zadań.
Potrafi prowadzić proste rozumowania matematyczne-zarówno o charakterze deterministycznym, jak i probabilistycznym.
Potrafi posługiwać się różnymi modelami i reprezentacjami obiektów matematycznych podczas rozwiązywania zadań i problemów.
Dostrzega związek i zastosowanie rozumowania matematycznego w innych dziedzinach nauki.
Potrafi wyjaśnić mechanizm powstawania wybranych zjawisk przyrodniczych, dostrzega ich przyczyny i skutki w dla życia człowieka
Potrafi projektować zajęcia w przedszkolu i szkole, dostosowując je do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci
Świadomie i celowo wybiera metody aktywizujące do projektowania zajęć, odwołując się do celów edukacji przedszkolnej i I etapu kształcenia oraz możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci.
Potrafi planować i organizować projekty edukacyjne w przedszkolu i szkole.
Potrafi wykorzystywać ocenianie szkolne w celu motywowania i aktywizowania edukacyjnego dzieci
Potrafi wykorzystywać elementy oceniania kształtującego we wspieraniu procesu uczenia się u dzieci na I etapie edukacji szkolnej
Zna strategie nawiązywania partnerskich kontaktów z rodzicami dzieci, włączania i angażowania ich do współpracy na rzecz rozwoju dziecka w przedszkolu i w szkole
Kompetencje społeczne
Dba o kulturę języka, którym posługuje się on i jego otoczenie.
Popularyzuje wśród rodziców wartościowe pozycje z literatury dla dzieci i zachęca ich do wspólnego czytania z dziećmi.
Ma świadomość zmian dokonujących się w naukach przyrodniczo-matematycznych i odczuwa potrzebę rozwijania swojej wiedzy o świecie.
Ma świadomość celowego posługiwania się różnorodnymi narzędziami matematycznymi i potrzebę rozwiązywania problemów we współpracy
Rozumie potrzebę wspierania samodzielności poznawczej i aktywności dzieci w procesie konstruowania przez nie wiedzy i rozwijania umiejętności.
W postępowaniu zawodowym i osobistym kieruje się zasadami etycznymi i profesjonalnymi i wysokimi, pozytywnymi oczekiwaniami, nastawionymi na sukces dziecka
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA
Poziom refleksji i analizy krytycznej przy opisie pomocy edukacyjnej/zabawki (wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu rozwoju poznawczego i społeczno-emocjonalnego dziecka w przedszkolu i szkole oraz pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej)
Poziom zaangażowania dzieci i możliwość rozwijania ich zainteresowań/pogłębiania wiedzy dzięki wykorzystaniu pomocy edukacyjnej/zabawki (odwołanie do wiedzy i umiejętności zdobytych podczas zajęć z przedmiotów modułowych
Wnikliwość psychologiczno-pedagogiczna studenta w interpretacji zachowań dziecka/dzieci w czasie pracy z daną pomocą edukacyjną/zabawką
Oryginalność, atrakcyjność rozwojowa zaprojektowanej pomocy edukacyjnej/zabawki
Kultura języka i poprawność językowa tworzonej wypowiedzi
Literatura
Literatura obowiązująca na zaliczenie cząstkowych przedmiotów w module
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: