MS1 - Matematyka dla nauczycieli 2300-MS1-PPW-M-MN
Celem zajęć jest pokazanie tej „ogólnorozwojowej” wartości matematyki oraz „życiowej” przydatności podstawowych, dla edukacji matematycznej w szkole podstawowej, zagadnień.
Arytmetyka: liczby w Starożytnym Egipcie i Babilonii, kalendarz Majów, system pozycyjny, liczba a cyfra, liczby dziesiętne, szacowanie wielkości, obliczenia, w tym z pomocą kalkulatora, kalkulator jako narzędzie do odkrywania własności liczb i działań (hipotezy i ich weryfikacja, próby uzasadnień), gry strategiczne, strategie rozwiązywania zadań tekstowych.
Geometria: eksperymenty o charakterze geometrycznym (doświadczenia z lusterkiem, zginanie kartki papieru, wycinanki, parkietaże...), pion i poziom, typy symetrii, analogia jako narzędzie twórczości geometrycznej.
Algebra: sens i użyteczność symboliki matematycznej, zapis symboliczny jako uogólnienie dostrzeżonych prawidłowości, proste funkcje jako modele sytuacji rzeczywistych.
Organizowanie danych: zbieranie i gromadzenie danych, różne formy ich prezentacji, podstawowe wielkości charakteryzujące dane: moda, mediana, średnia arytmetyczna.
Elementy probabilistyki: doświadczenia i gry losowe, częstość doświadczalna a częstość teoretyczna, rozumowania o charakterze probabilistycznym.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – student:
I. W zakresie wiedzy:
1. Ma podstawową wiedzę o różnych stosowanych zapisach liczb, w tym o dziesiętnym systemie pozycyjnym.
2. Zna różne strategie wykonywania obliczeń.
3. Zna różne niealgebraiczne strategie rozwiązywania zadań tekstowych.
4. Zna własności podstawowych brył i figur geometrycznych.
5. Zna sens symboliki algebraicznej.
6. Zna różne sposoby prezentowania danych.
7. Ma podstawową wiedzę o doświadczeniach losowych.
II. W zakresie umiejętności:
1. Potrafi stosować różne formy zapisu liczb.
2. Potrafi zbudować strategię wygrywającą w prostej grze.
3. Potrafi stosować różne strategie obliczeniowe.
4. Potrafi stosować różne strategie rozwiązywania zadań tekstowych.
5. Potrafi rozwiązywać proste problemy o geometrycznym charakterze.
6. Potrafi poszukiwać, dostrzegać i zapisywać proste prawidłowości.
7. Potrafi przeanalizować zebrane dane statystyczne.
8. Potrafi przeprowadzić proste rozumowanie o charakterze probabilistycznym
III. W zakresie kompetencji społecznych:
1. Potrafi rozwiązywać problemy matematyczne w grupie.
2. Ma świadomość, jakie zagrożenia powoduje niska kultura matematyczna społeczeństwa.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
• Student może opuścić dwa zajęcia, każda następna nieobecność musi być usprawiedliwiona zaświadczeniem lekarskim i zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym.
• Zaliczenie uzyskuje student, który:
− opuścił nie więcej niż 2 zajęcia lub zaliczył nieobecności usprawiedliwione;
− brał aktywny udział w zajęciach, wykonywał prace domowe;
− zaliczył końcowe kolokwium.
Literatura
Polya G. (1954), Induction and Analogy in Mathematics. Princeton: Princeton University Press.
Polya G. (1990), Odkrycie matematyczne. Warszawa: PWN.
Polya G. (1993), Jak to rozwiązać? Warszawa: PWN.
Mason J., Burton L., Stacey K (2005), Myślenie matematyczne. Warszawa: WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: