MS1 - Metoda projektu w przedszkolu i szkole 2300-MS1-PPW-M-MP
Program obejmuje zarówno teorię dotyczącą rozwoju metody projektów na świecie i w Polsce, ale także pozwoli na zdobycie praktycznych umiejętności przygotowania i kierowania projektem badawczym w przedszkole i klasach początkowych szkoły podstawowej. Podczas warsztatów przedstawione zostaną przykładowe projekty badawcze wykorzystywane w przedszkolu i szkole. Studenci samodzielnie stworzą projekt badawczy dla określonej grupy wiekowej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
• zna etapy metody projektów,
• potrafi wymienić pozytywne i negatywne strony stosowania metody projektów,
• posiada wiedzę na temat historii rozwoju metody projektów,
• wie jaką rolę odgrywają rodzice i środowisko lokalne w metodzie projektu,
• zna sposoby aktywowania rodziców i członków środowiska lokalnego do współpracy podczas realizacji projektu,
• zna metody dokumentowania i ewaluacji projektu,
Umiejętności:
• wykorzystuje zdobytą wiedzę do planowania projektów badawczych z najmłodszymi dziećmi,
• potrafi dokonać ewaluacji własnego projektu,
• potrafi prawidłowo ocenić inne projekty badawcze,
Kompetencje społeczne:
• Skutecznie potrafi zainteresować innych pedagogów tematem metody projektów,
• Dba o relacje współpracy w grupie podczas wspólnego przygotowywania projektu,
• Skutecznie komunikuje się z ekspertami w dziedzinach w których realizowany jest projekt,
• Potrafi refleksyjnie zanalizować własne doświadczenia oraz sformułować wnioski,
Kryteria oceniania
• obecność na zajęciach,
• umiejętność zastosowania w praktyce wiedzy teoretycznej,
• udział w projekcie grupowym.
Literatura
• Katz L., Helm J.H., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, Warszawa 2003;
• Milczewska M. Metoda projektów badawczych w przedszkolu, [w] Wychowanie w przedszkolu, Warszawa, luty 2012;
• Gołębniak B.D., Uczenie metodą projektu, WSiP, Warszawa 2002;
• Szymański M., O metodzie projektów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2000;
• Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów, Oficyna Wydawnicza, Poznań 2003;
• Kołodziejska L., Damy, rycerze, zamki i …, [w]Wychowanie w Przedszkolu , Warszawa, luty 2010;
• Bilewicz-Kuźnia B., Metoda projektów, [w] Bliżej Przedszkola, Warszawa 2010, nr 12;
• Sieńczewska M., Metoda projektów w przedszkolu, [w] Wychowanie w Przedszkolu, Warszawa, styczeń 2007;
• Witkowska M., Poznajemy kraje Unii Europejskiej : metoda projektu w kształceniu zintegrowanym, [w] Wszystko dla Szkoły, Warszawa 2004, nr 1;
• Klasińska B., Stara, dobra metoda projektów, [w] Edukacja i Dialog, Warszawa 2007, nr 5;
• Szymański M., Z historii metody projektów, [w] Kwartalnik Pedagogiczny, Warszawa 1999, nr 2;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: