MS1 - Literatura dla dzieci 2300-MS1-PPW-M-LIT
Konwersatorium ma za zadanie:
• pogłębić wiedzę o literaturze dziecięcej pozyskaną dotychczas na różnych szczeblach edukacji,
• usystematyzować tę wiedzę w kontekście zadań i trudności spotykanych w praktyce edukacyjnej,
• przybliżyć studentowi współczesną literaturę dziecięcą wyróżnioną za wartość literacką i pedagogiczną,
• wypracować kryteria literackiej i pedagogicznej oceny tekstu, materiału graficznego i edytorstwa książki adresowanej do dziecka,
• rozwijać twórczą postawę studentów w pracy z książką i dzieckiem.
Tendencje rozwojowe i przemiany literatury dziecięcej uczestnicy zajęć prześledzą na podstawie:
• przemian baśni (od baśni ludowej do fantasy), baśni nowoczesnej sytuowanej w kontekście problemów wychowania;
• poezji dla dzieci: od Jachowicza po współczesność: charakterystyki nurtów, tematów, świata wartości,
przemian portretu dziecka i jego relacji ze światem: analizy różnych sposobów mówienia do dziecka i o dziecku, charakterystycznych środków stylistycznych;
• charakterystyki dziecka jako twórcy i odbiorcy treści literackich, analizy jego wytworów;
• wybranych problemów edytorstwa książek dla dzieci; krytycznej analizy ilustracji w książkach dla dzieci: poznania stylów ilustrowania. wypracowania profesjonalnych kryteriów oceny estetycznej i pedagogicznej; rozpoznania współczesnej polskiej ilustracji na tle tendencji światowych; problem artyzmu i komercji;
• przemian rynku prasy dziecięcej;
• wybranych metody i technik animacji czytelnictwa dziecięcego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu konwersatorium student będzie potrafił:
WIEDZA:
• Opisać przemiany literatury dla dziec i wskazać ich uwarunkowania
• Przedstawić nurty i tematy funkcjonujące we współczesnej literaturze dziecięcej
UMIEJĘTNOŚCI:
• Ocenić literacką wartość wybranych książek dla dzieci
• Ocenić użyteczność edukacyjną i wychowawczą wybranych książek dla dzieci
POSTAWY:
• Twórczo postrzegać literaturę dla dzieci jako użyteczne, przyjazne narzędzie w pracy z dzieckiem ważne dla jego wielostronnego rozwoju
• Krytycznie odnosić się do współczesnej ofert rynku książki dla dziecka
Kryteria oceniania
* ocena pracy i aktywności w czasie zajęć
* ocena przygotowanych prezentacji
* pisemna praca zaliczeniowa- esej związany z literatura podmiotową lub scenariusz zajęć z książką
Literatura
- B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, tłum. D. Danek. Warszawa 1985 (wybrane fragmenty: Wstęp, Walka o nadanie sensu własnej egzystencji; cz.I. Wartość fantazjowania?; Dlaczego w naszych czasach baśnie są odrzucane; Fantazjowanie, wybawianie, ocalanie się, pociecha?)
- J.Cieślikowski, Wstęp [w:] Antologia poezji dziecięcej, wyd.III. Wrocław 1991
- J. Cieślikowski, Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecięca, wiersze dla dzieci, rozdz. Trochę baśni. wyd. II, Wrocław 1985
- P. Kossowski, dziecko i reklama telewizyjna, rozdz. Reklama telewizyjna jako inspiracja dla folkloru dziecięcego. Warszawa 2000
- G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo-Obiegi-Konteksty, rozdz. Ksiązka dziecięca a inspiracje filozoficzne. Korczak; Książka dziecięca u źródeł dwóch wieków.
- G. Leszczyński, Magiczna biblioteka. Zbójeckie księgi młodego wieku, cz. I: Wielki początek, Warszawa 2007
- Książka dziecięca 1990-2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej, praca zbiorowa pod redakcją naukową: G. Leszczyńskiego, D. Świerczyńskiej-Jelonek, M.Zająca, Warszawa 2006
- Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci-perspektywy badawcze-problemy animacji. Red. naukowa: G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając, Warszawa 2009
- J. Papuzińska, Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, rozdz. Grupa rówieśnicza. Warszawa 1988
- J. Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, rozdz. Drogi rozwojowe literatury fantastycznej po 1945 roku ; Dom w baśni; Krainy trwogi i ciemności. Warszawa 1989
- I. Słońska, Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa 1978, rozdz. IX,X,XI
- Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. B.Tylickiej i G. Leszczyńskiego, Warszawa 2002, wybrane hasła
- A. Ungeheur-Gołąb, Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2012
-A. Ungeheuer-Gołąb, Poezja dzieciństwa czyli droga ku wrażliwości, Rzeszów 1999i
- R.Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy-gatunki-konteksty). Wrocław 2000
- W. Żuchowska, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1991
- B.Żurakowski, W świecie poezji dla dzieci, Warszawa 1981
- wybrane numery czasopism: "Nowe Książki", "Ryms", "Guliwer",
- wykaz literatury podmiotowej obowiązkowej dla studentów tego konwersatorium będzie podany zajęciach i umieszczony winformacjach o przemiocie na dany rok akademiocki - obowiązuje przeczytanie 15 książek z tej listy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: