Moduł: Podstawy nauczania języka angielskiego we wczesnej edukacji 2300-NJ-MPNJA
W ramach modułu prowadzonego oraz ocenianego w języku angielskim, studenci zapoznają się z wiedzą na temat przyswajania i uczenia się języka obcego w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb oraz predyspozycji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Poznają społeczne i kulturowe aspekty nauczania języków obcych, kompetencje językowe dziecka lub ucznia, teorię wieku krytycznego, sposoby uczenia się dzieci lub uczniów języka obcego w wybranych koncepcjach psychologicznych, a także rolę nauczyciela w uczeniu się spontanicznym i spontaniczno-reaktywnym dzieci lub uczniów.
Jednocześnie, studenci poznają różnorodne metody i podejścia do nauczania języka angielskiego, tworzenia oraz modyfikowania programów, planowania lekcji z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz językowych dzieci.
Podczas zajęć studenci będą mieli też okazję do analizy różnych strategii zabawowych i zadaniowych w uczeniu się języka obcego przez dzieci lub uczniów, a także określania i organizowania koniecznych warunków do nabywania kompetencji językowych przez dzieci lub uczniów oraz poznają różnorodne sposoby motywowania dzieci lub uczniów do uczenia się języka obcego.
Podział modułu na semestry:
Semestr 1: Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania dzieci języka (9 godzin W), Wprowadzenie do nauczania języka angielskiego dzieci (27 godzin Wr),
Semestr 2: Metodyka nauczania języka angielskiego (18 godzin Wr), Język angielski we wczesnym
nauczaniu (18 godzin Wr).
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
języki obce
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Metodyka nauczania języka angielskiego
Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania dzieci języka
Wprowadzenie do nauczania dzieci języka angielskiego
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Moduł realizuje następujące efekty uczenia się przewidziane programem:
K_W01; K_W08; K_W09; K_W10, K_W12;
K_U03; K_U04; K_U08; K_U09; K_U10; K_U12; K_U13; K_U14; K_U15; K_U16; K_U17;
K_K01; K_K02; K_K04, K_K06; K_K07 , K_K08, K_K09
Szczegółowe efekty uczenia się uzyskiwane w ramach modułu
W zakresie wiedzy / zna i rozumie:
- specyfikę roli zawodowej nauczyciela wczesnej edukacji, znaczenie planowania rozwoju osobistego i zawodowego (K_W01);
- podstawy wiedzy z zakresu języka polskiego, matematyki, nauk przyrodniczych, sztuki i języka obcego oraz metodologii nauczania i uczenia się, oceniania, a także różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowania i kształcenia. (K_W08);
- metody projektowania i ewaluacji sytuacji wychowawczych i edukacyjnych w pracy z dziećmi w zakresie edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej, społecznej, artystycznej, wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej, informatycznej oraz posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną (K_W09);
- zagadnienie edukacji międzykulturowej, edukacji włączającej oraz zasady realizacji inkluzji oraz metody wspierania rozwoju dzieci ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi (K_W10);
- rolę nauczyciela w procesie wspierania rozwoju i wychowania dzieci i uczniów, oraz zasady efektywnego przywództwa edukacyjnego i współpracy w zespole nauczycielskim oraz komunikacji ze specjalistami wspierającymi proces rozwoju dzieci a także z rodzicami/ opiekunami prawnymi (K_W12).
W zakresie umiejętności / potrafi:
- poprawnie posługiwać się językiem polskim w mowie, respektując zasady emisji głosu oraz w piśmie, a także językiem obcym przynajmniej na poziomie B2+; dbać o kulturę języka uczestników procesu edukacji (K_U03);
- analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji (K_U04);
- diagnozować dzieci/uczniów z zaburzeniami w różnych sferach rozwoju oraz dostosować programy dydaktyczne, wychowawcze i profilaktyczne do aktualnych potrzeb indywidualnych i grupowych (K_U08);
- projektować zajęcia wychowawcze i edukacyjne dla dzieci i uczniów odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych, oceniać przydatność metod, środków i materiałów do realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych (K_U09);
- sprawnie prowadzić zajęcia edukacyjne, zarządzać procesami uczenia się i skutecznie budować motywację uczniów (K_U10);
- tworzyć i oceniać projekty dydaktyczne wykorzystując kategorie nauczycielskiego instrumentarium, wdrażać, obserwować i oceniać ich praktyczną realizację (K_U12);
- komunikować się z osobami pochodzącymi ze zróżnicowanych środowisk kulturowych i etnicznych, z doświadczeniami migracyjnymi, w tym z dziećmi dla których język polski jest drugim językiem, wykorzystując kompetencje międzykulturowe i glottodydaktyczne (K_U13);
- rozpoznawać i efektywnie rozwiązywać problemy wychowawcze występujące we wczesnej edukacji współpracując z rodzicami, specjalistami (pedagog, psycholog, lekarz, logopeda) i instytucjami wspomagającymi; udzielać pierwszej pomocy (K_U14);
- wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci/uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem (K_U15);
- identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci/uczniów oraz odpowiednio do potrzeb indywidualizować edukację; racjonalnie gospodarować czasem zajęć szkolnych i pozaszkolnych dziecka/ucznia, z zapewnieniem prawa do odpoczynku (K_U16);
- rozwijać kompetencje kluczowe dzieci/uczniów, w szczególności kreatywność, samodzielność, krytyczne myślenie; organizować i monitorować pracę w zespole i współpracę dzieci/uczniów, wykorzystując różne rodzaje zabaw (K_U17).
W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do:
- przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, samodzielnego i we współpracy z innymi poszerzania swojej wiedzy oraz doskonalenia umiejętności zawodowych (K_K01);
- podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej (K_K02);
- realizacji innowacji pedagogicznych związanych z wyzwaniami społecznymi i cywilizacyjnymi przyszłości, służących rozwojowi uczniów oraz integracji rodziców i środowiska lokalnego z instytucją edukacyjną (K_K04);
- podejmowania odpowiedzialnego przywództwa, pracy w zespole, współdziałania w społeczności przedszkolnej/szkolnej i lokalnej w celu zapewnienia najlepszych warunków dla rozwoju uczniów oraz pracowników (K_K06);
- tworzenia kultury zaufania , przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy pedagogicznej oraz interweniowania w przypadkach łamania praw dziecka (K_K07);
- projektowania i realizowania działań wspierających proces wprowadzania dzieci/uczniów w świat wartości (K_K08);
- posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, porozumiewania się z osobami z różnych środowisk, dialogowego rozwiązywania konfliktów, kreowania klimatu współpracy i wzajemnego zrozumienia (K_K09).
Kryteria oceniania
Po uzyskaniu wszystkich zaliczeń studenci/studentki przystępują do egzaminu pisemnego obejmującego wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie zajęć z przedmiotów wchodzących w skład modułu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
- Cameron, L. (2001). Teaching Languages to Young Learners. Cambridge University Press.
- Halliwell, S. (1992). Teaching English in the Primary Classroom. Longman.
- Krashen, S.D. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. Pergamon Press.
- Lightbown, Patsy M., & Spada, Nina (2021). How Languages are Learned (5th Edition). Oxford University Press.
- Piaget, J. (1959). The Language and Thought of the Child. Routledge.
- Pinter, A. (2017). Teaching Young Language Learners (2nd Edition). Oxford University Press.
- Scott, W.A., & Ytreberg, L.H. (1990). Teaching English to Children. Longman.
- Szpotowicz, M., & Szulc-Kurpaska, M. (2011). Teaching English to young learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Wood, D. (1998). How Children Think and Learn: The Social Contexts of Cognitive Development (2nd Edition). Blackwell.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: