Wprowadzenie do nauczania dzieci języka angielskiego 2300-NJ-MPNJA-WN
Kurs ten jest pierwszym z serii dotyczącej nauczania języka angielskiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Jego celem jest wprowadzenie pojęć oraz praktyczne ich wykorzystanie poprzez mikro-lekcje, obserwacje oraz refleksję nauczycielską.
Tematy kursu obejmują następujące zagadnienia:
• Organizacja zajęć w klasie językowej (układ sali - układ biurka, użycie ścian; wzorce grupowania i interakcji)
• Język w klasie (udzielanie instrukcji, korzystanie z L1 i L2, język interakcji • społecznych: procedury i zasady)
• Zarządzanie klasą (strefa działania nauczyciela, pozycja, gesty i kontakt wzrokowy, głos; rozprzestrzenianie uwagi uczniów, zasady w klasie, obowiązki w klasie, dyscyplina w klasie i postępowanie z problematycznymi zachowaniami)
• Planowanie lekcji i aktywności
• Nauczanie słuchania na wczesnych etapach
• Korzystanie z piosenek i filmów
• Nauczanie słownictwa
• Nauczanie mówienia na wczesnych etapach
• Nauczanie czytania na wczesnych etapach
• Opowiadanie historii
• Nauczanie pisania na wczesnych etapach
• Nauczanie zintegrowanych umiejętności
• Projekty
• Materiały dydaktyczne
• Technologie edukacyjne
Rodzaj przedmiotu
języki obce
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy studentka/student zna i rozumie:
- Podstawowe metody i techniki wykorzystywane w dydaktyce języka angielskiego (K_W08),
- Materiały dydaktyczne wykorzystywane na lekcjach języka angielskiego (K_W08),
- Metody nauczania słownictwa (K_W08),
- Podejścia do nauczania gramatyki (K_W08),
- Metody wykorzystywane w nauczaniu słuchania i mówienia (K_W08),
- Metody wykorzystywane w nauczaniu pisania i czytania (K_W08),
- Zarządzanie klasą (K_W09),
- Podstawowe podejścia dotyczące oceniania języka w nauczaniu dzieci (K_W08, K_W09),
W zakresie umiejętności studentka/student potrafi:
- wykorzystać wiedzę o podstawowych pojęciach nauczania języka (K_U09),
- planować działania związane z nauczaniem słownictwa (K_U09),
- korzystać z różnorodnych materiałów dydaktycznych, w tym środków audiowizualnych w celu wprowadzenia, ćwiczenia i ewaluacji języka (presentation, practice, production) (K_U09, K_U12),
- wykorzystywać gry, piosenki, wierszyki (K_U09, K_U17),
- stosować odpowiednią organizację klasy (K_U10),
- tworzyć odpowiednią atmosferę w klasie (K_U10 / K_U17),
- wykorzystywać odpowiednie procedury, grupy i zasady w klasie (K_U10 / K_U14),
- prowadzić lekcję w języku angielskim (wydawanie poleceń, komunikacja w klasie) (K_U03, K_U10).
W zakresie kompetencji społecznych studentka/student wykazuje gotowość do:
- pogłębiania wiedzy w zakresie nauczania dzieci (K_K01, K_K04),
- pogłębiania wiedzy w zakresie własnych umiejętności językowych (K_K01, K_K02),
- refleksji na temat społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy i umiejętności (K_K02, K_K09).
Kryteria oceniania
- Obecność na co najmniej 80% zajęć
- Aktywne uczestnictwo w pracy w trakcie zajęć
- Zaliczenie pozytywne wszystkich prac ustnych i pisemnych wykonywanych w trakcie zajęć
- Przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie mikrolekcji
Praktyki zawodowe
--
Literatura
- Brewster, J., Ellis, G., & Girard, D. (2010). The primary English teacher’s guide. Suffolk: Penguin Books.
- Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. Cambridge: Cambridge University Press.
- Ellis, G., & Brewster, J. (2003). The storytelling handbook. London: Penguin.
- Feunteun, A., & Vale, D. (2000). Teaching children English. Cambridge: Cambridge University Press.
- Halliwell, S. (2006). Teaching English in the primary classroom. London: Longman.
- House, S. (1997). An introduction to teaching English to children. London: Richmond Publishing.
- Lewis, G., & Bedson, G. (1999). Games for children. Oxford: Oxford University Press.
- Linse, C. T. (2005). Practical English language teaching: Young learners. New York: McGraw-Hill.
- Pinter, A. (2006). Teaching young language learners. Oxford: Oxford University Press.
- Phillips, S. (2001). Young learners. Oxford: Oxford University Press.
- Puchta, H., & Williams, M. (2011). Teaching young learners to think. Helbling Languages.
- Read, C. (2007). 500 activities for the primary classroom. Oxford: Macmillan Publishers.
- Reilly, V., & Ward, S. M. (2002). Very young learners. Oxford: Oxford University Press.
- Roth, G. (1998). Teaching very young children. London: Richmond Publishing.
- Scott, W. A., & Ytreberg, L. H. (2002). Teaching English to children. Harlow: Longman.
- Sikora-Banasik, D. (Ed.). (2009). Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Warszawa: CODN.
- Slattery, M. (2008). Teaching with Bear. Oxford: Oxford University Press.
- Slattery, M., & Willis, J. (2001). English for primary teachers. Oxford: Oxford University Press.
- Szpotowicz, M., & Szulc-Kurpaska, M. (2011). Teaching English to young learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Szpotowicz, M., & Szulc-Kurpaska, M. (2014). Język angielski w wychowaniu przedszkolnym. Program nauczania 3-, 4- i 5-latków. Warszawa: Oxford University Press.
- Thornbury, S. (n.d.). How to teach [Series: Speaking, Writing, Listening, Reading, Vocabulary, Grammar]. Harlow: Longman.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: