Wprowadzenie do nauczania dzieci języka angielskiego 2300-NJ-MPNJA-WN
Kurs ten jest pierwszym z serii dotyczącej nauczania języka angielskiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Jego celem jest wprowadzenie pojęć oraz praktyczne ich wykorzystanie poprzez mikro-lekcje, obserwacje oraz refleksję nauczycielską.
Tematy kursu obejmują następujące zagadnienia:
Organizacja zajęć w klasie językowej (układ sali - układ biurka, użycie ścian; wzorce grupowania i interakcji)
Język w klasie (udzielanie instrukcji, korzystanie z L1 i L2, język interakcji
społecznych: procedury i zasady)
Zarządzanie klasą (strefa działania nauczyciela, pozycja, gesty i kontakt wzrokowy, głos; rozprzestrzenianie uwagi uczniów, zasady w klasie, obowiązki w klasie, dyscyplina w klasie i postępowanie z problematycznymi zachowaniami)
Planowanie lekcji i aktywności
Nauczanie słuchania na wczesnych etapach
Korzystanie z piosenek i filmów
Nauczanie słownictwa
Nauczanie mówienia na wczesnych etapach
Nauczanie czytania na wczesnych etapach
Opowiadanie historii
Nauczanie pisania na wczesnych etapach
Nauczanie zintegrowanych umiejętności
Projekty
Materiały dydaktyczne
Technologie edukacyjne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
Podstawowe metody i techniki wykorzystywane w dydaktyce języka angielskiego
Materiały dydaktyczne wykorzystywane na lekcjach języka angielskiego
Metody nauczania słownictwa
Podejścia do nauczania gramatyki
Metody wykorzystywane w nauczaniu słuchania i mówienia
Metody wykorzystywane w nauczaniu pisania i czytania
Zarządzanie klasą
Podstawowe podejścia dotyczące oceniania języka w nauczaniu dzieci
W zakresie umiejętności student potrafi:
wykorzystać wiedzę o podstawowych pojęciach nauczania języka
planować działania związane z nauczaniem słownictwa
korzystać z różnorodnych materiałów dydaktycznych, w tym środków
audiowizualnych w celu wprowadzenia, ćwiczenia i ewaluacji języka (presentation, practice, production)
wykorzystywać gry, piosenki, wierszy
stosować odpowiednią organizację klasy
tworzyć odpowiednią atmosferę w klasie
wykorzystywać odpowiednie procedury, grupy i zasady w klasie
prowadzić lekcję w języku angielskim (wydawanie poleceń, komunikacja w klasie)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
Pogłębiania wiedzy w zakresie nauczania dzieci
Pogłębiania wiedzy w zakresie własnych umiejętności językowych
Refleksji na temat społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy i umiejętności
Literatura
Brewster J., Ellis G., Girard D. 2010. The Primary English Teacher’s Guide.
Suffolk: Penguin Books
Cameron Lynne, Teaching Languages to Young Learners, Cambridge Univeristy Press, 2001
Ellis G., Brewster J. 2003. The Storytelling Handbook. London: Penguin.
Feunteun A., Vale D. 2000. Teaching Children English. Cambridge: Cambridge University Press.
Halliwell S. 2006. Teaching English in the Primary Classroom. London: Longman.
House S. 1997. An Introduction to Teaching English to Children. London:
Richmond Publishing.
Lewis G., Bedson G. 1999. Games for Children. Oxford: Oxford University Press.
Linse Caroline T, Practical English Langauge Teaching: Young Learners,
McGraw-Hill, 2005
Pinter Annamaria, Teaching Young Language Learners, Oxford University Press 2006
Philips S. 2001. Young Learners. Oxford: Oxford University Press.
Puchta H., Williams M. 2011. Teaching Young Learners to Think. Helbling
Languages.
Read C. 2007. 500 Activities for the Primary Classroom. Oxford: Macmillan
Publishers.
Reilly V., Ward S. M. 2002. Very Young Learners. Oxford: Oxford University
Press.
Roth G. 1998. Teaching Very Young Children. London: Richmond Publishing.
Scott W. A., Ytreberg L. H. 2002. Teaching English to Children. Harlow:
Longman.
Sikora-Banasik D.(red). 2009. Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych.
Warszawa: CODN.
Slattery M. 2008. Teaching with Bear. Oxford: Oxford University Press.
Slattery M., Willis, J. 2001 English for Primary Teachers. Oxford: OUP
Szpotowicz M., Szulc-Kurpaska M. 2011. Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szpotowicz M., Szulc-Kurpaska M. 2014. Język angielski w wychowaniu
przedszkolnym. Program nauczania 3-, 4- i 5-latków. Warszawa: OUP
Thornbury Scott Seria: "How to teach": speaking, writing, listening, reading, vocabulary, grammar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: