Metodyka nauczania języka angielskiego 2300-NJ-MPNJA-MN
Kurs stanowi przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego. W jego ramach studenci poszerzają swoją wiedzę teoretyczną, obejmującą takie zagadnienia jak nauczanie sprawności językowych, nauczanie słownictwa i wymowy, indywidualizacja nauczania, role pełnione przez nauczyciela języka angielskiego, umiejętność kierowania procesem nauczania i uczenia się oraz przyswajania języka w klasie szkolnej. Zdobyta wiedza staje się bazą wyjściową do praktycznego jej wykorzystania podczas samodzielnie przygotowywanych i przeprowadzonych fragmentów lekcji.
W ramach kursu omawiane są następujące zagadnienia:
1. Nauczanie sprawności językowych
2. Nauczanie słownictwa i wymowy
3. Planowanie w pracy nauczyciela języka angielskiego (planowanie długoterminowe);
4. Indywidualizacja nauczania;
5. Zarządzanie grupą: radzenie sobie w sytuacjach trudnych, jakie mogą pojawić się podczas lekcji języka angielskiego;
6. Role pełnione przez nauczyciela języka angielskiego;
7. Wybrane metody pracy na lekcjach języka angielskiego
8. Ewaluacja, testowanie i ocenianie w procesie kształcenia językowego;
9. Język angielski w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i klas I-III
10. Programy nauczania j. angielskiego w przedszkolu i szkole
11. Zasada integrowania nauki języka angielskiego z główną edukacją
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
● - podstawową terminologię z zakresu dydaktyki języka angielskiego jako obcego, właściwą dla nauczania języka angielskiego;
● - wybrane metody pracy na lekcjach języka angielskiego;
● - różnorodne techniki nauczania językowych sprawności receptywnych i produktywnych;
● - techniki nauczania słownictwa i wymowy najmłodszych uczniów;
● - różnice indywidualne charakterystyczne dla uczących się języka angielskiego;
● - różne role pełnione przez nauczyciela w klasie języka angielskiego;
● - sposoby zarządzania grupą na lekcji języka angielskiego;
● - programy nauczania j. angielskiego w przedszkolu i szkole;
● - znaczenie planowania w procesie kształcenia językowego.
W zakresie umiejętności student potrafi:
● - stosować wybrane metody pracy na lekcjach języka angielskiego;
● - wykorzystać różnorodne techniki i ćwiczenia w nauczaniu sprawności językowych: mówienia, słuchania, czytania i pisania;
● - wykorzystać różnorodne techniki nauczania słownictwa i wymowy;
● - wykorzystać wiedzę teoretyczną w projektowaniu jednostek lekcyjnych oraz dłuższych etapów edukacyjnych;
● - stosować różnorodne sposoby zarządzania grupą na lekcji języka angielskiego;
● - dostosować techniki i ćwiczenia językowe, wprowadzając indywidualizację w procesie nauczania.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
● - współpracy w celu osiągnięcia konkretnego celu edukacyjnego;
● - zrozumienia znaczenia refleksji w pracy nauczyciela języka angielskiego;
● - dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności i nieustannego samokształcenia w pracy nauczyciela języka angielskiego.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (dozwolone są 2 nieobecności);
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- systematyczne czytanie wymaganej literatury;
- samodzielne przygotowanie i przeprowadzenie lekcji - symulacji w grupie studentów
- test zaliczeniowy.
Literatura
Cameron, L. (2014). Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: CUP
Halliwell, S. (2010). Teaching English in the Primary Classroom. Harlow: Longman.
Harmer, J. (2007). How to teach English: An introduction to the practice of English language teaching (2nd ed.). Longman, ELT.
Harmer, J. (2007). The practice of English language teaching (4th ed.). Essex, England:Pearson Longman ELT.
Ioannou-Georgiou, S., & Pavlou, P. (2003). Assessing Young Learners. Oxford: Oxford University Press.
Komorowska, H. (1993). Podstawy Metodyki Nauczania Języków Obcych: Materiały Uzupełniające:[supplement]. EDE-Poland.
Larsen-Freeman, D. (1996) Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: OUP.
Lightbown, P., & Spada, N. (2006). How languages are learned (3rd ed.). Oxford, UK: Oxford University Press.
McKay, P. (2011). Assessing Young Language Learners. Cambridge: Cambridge University Press.
Pinter, A. (2011). Children Learning Second Languages. New York: Palgrave Macmillan.
Reilly, V., & Ward, S.M. (2013). Very young Learners. Oxford: Oxford University Press.
Richards, J. C., & Renendya W. A. (2002) Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. Cambridge: CUP.
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2001) Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: CUP.
Szpotowicz, M., & Szulc-Kurpaska, M. (2009). Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: