Język angielski we wczesnym nauczaniu 2300-NJ-MPNJA-JW
Studenci przygotowują się do prowadzenia zajęć w języku angielskim i do uczenia angielskiego poprzez ćwiczenia i aktywności prowadzone po angielsku, bez użycia języka ojczystego uczniów, czyli do uczenia słownictwa przy użyciu gestów, obrazków lub zabaw bazowanych na TPR (Listen-and-do, np. Simon Says…), do uczenia gramatyki w sposób ukryty, poprzez modelowanie dialogów, zgadywanki i historyjki, do uczenia funkcji językowych w naturalnej komunikacji, do świadomego, ustrukturyzowanego budowania umiejętności komunikacyjnych uczniów, do organizowania pracy w klasie przy użyciu prostych, zrozumiałych instrukcji po angielsku, do budowania przyjaznej atmosfery wokół używania tego języka do komunikacji, a także do rozmowy po angielsku o swojej praktyce nauczycielskiej. W ramach kursu studenci poszerzają i wzmacniają bazę merytoryczną nauczania angielskiego poprzez analizę całości słownictwa, funkcji i gramatyki nauczanych we wczesnej edukacji, a studenci o mniejszych umiejętnościach językowych mają okazję do wyćwiczenia potrzebnego języka i zbudowania wysokiej poprawności. Studenci o wyższych umiejętnościach językowych mogą przygotować się do pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej po angielsku (CLIL) i zbudować strategie radzenia sobie z problemami językowymi w kontekście nauczania dwujęzycznego.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- teorię Stephena Krashena i jej implikacje w pracy nauczyciela (K_W01),
- instrukcje używane przy organizacji pracy na lekcji (K_W08),
- całe słownictwo i funkcje, które używane są w uczeniu małych dzieci angielskiego (K_W08, K_W09),
- wszystkie struktury gramatyczne używane w uczeniu małych dzieci angielskiego i sposoby ich użycia (K_W08, K_W09),
- najczęściej stosowane techniki używane w nauczaniu małych dzieci angielskiego i język, który jest w nich używany (K_W08, K_W09).
W zakresie umiejętności student potrafi:
- dostosować swój język do poziomu zrozumienia uczniów oraz stosować inne środki ułatwiające zrozumienie (gesty, mimika, obrazki itp.) (K_U10),
- świadomie wprowadzać do swojego języka te elementy językowe, których ma nauczyć (K_U03),
- świadomie tworzyć sytuacje, w których naturalne jest użycie elementów językowych, których ma nauczyć (K_U09, K_U12),
- zachować bardzo wysoką poprawność językową co najmniej w ramach języka używanego w klasie (K_U03),
- zorganizować pracę w klasie komunikując się po angielsku, włącznie z zareagowaniem na nieprzewidziane sytuacje (K_U10, K_U14),
- po angielsku opisać zdarzenie lub sytuację w klasie i wyrazić swoją profesjonalną opinię (K_U03, K_U04)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- prowadzenia zajęć języka angielskiego po angielsku (K_K06, K_K07),
- refleksji o swojej pracy oraz swoim rozwoju zawodowym po angielsku (K_K01, K_K02).
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć przedmiot, student musi
- Być obecny na co najmniej 80% zajęć i aktywnie uczestniczyć w pracy w trakcie zajęć
- Zaliczyć pozytywnie wszystkie prace ustne i pisemne wykonywane w trakcie zajęć
- Stworzyć własne portfolio językowe
- Przygotować i poprawnie wykonać zadanie typu microteaching polegające na przeprowadzeniu w grupie ćwiczenia językowego odpowiedniego dla dzieci.
Przy zaliczeniu tego elementu brane są pod uwagę:
- dobór ćwiczenia (powinno być ciekawe i merytoryczne, czyli efektywnie uczyć, ćwiczyć lub sprawdzać konkretne elementy języka, jak również dobrze wykorzystywać czas na lekcji; powinno być również wartościowe z punktu widzenia nauczyciela, czyli możliwe do dostosowania do różnych kontekstów, łatwe do przygotowania i przeprowadzenia, itp.),
- efektywność przeprowadzenia ćwiczenia pod względem organizacyjnym po angielsku (dobre instrukcje, właściwe tempo, dobre materiały itp.),
- poprawność językowa zarówno zawartości językowej ćwiczenia (treści, materiałów), jak i instrukcji i objaśnień studenta prowadzącego ćwiczenie.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Slattery M. (2001). English for Primary Teachers. Oxford
Literatura uzupełniająca: - dobierana do omawianych zagadnień
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: