Dziedzina nauk społecznych; dyscyplina: Pedagogika
Charakterystyka programu
Kierunek Pedagogika na studiach pierwszego stopnia obejmuje różne specjalności z zakresu pedagogiki zarówno dzieci i młodzieży, jak i dorosłych. Organizacja tych specjalności ma strukturę modułową, co sprzyja wdrażaniu założeń misji i strategii. Taka konstrukcja programowa ma bowiem z jednej strony sprzyjać integrowaniu wiedzy i podnoszeniu jakości kształcenia w zgodzie z ideą interdyscyplinarności, z drugiej zaś – stwarzać dogodne warunki dla dostosowywania treści kształcenia do potrzeb i zainteresowań studentów, także tych potrzeb, które wynikają ze zmieniającego się rynku pracy.
Lista specjalności
Andragogika-Organizacja i edukacja dorosłych;
Pomoc społeczno-wychowawcza dziecku i rodzinie.
Zasady kwalifikacji na specjalności
W trakcie składania dokumentów o przyjęcie na studia, kandydat składa deklaracje wyboru specjalności: deklaruje równorzędnie dwie specjalności. Dana specjalność powstanie jeśli zgłosi się minimum 20 osób.
Zajęcia dydaktyczne odbywają się głównie w budynku Wydziału (ul. Mokotowska 16/20 od poniedziałku do piątku zgodnie z kalendarzem akademickim. Praktyki studenckie organizowane są w placówkach na terenie Warszawy i pod opieką pracownika naukowo-dydaktycznego. W sytuacjach indywidualnych praktyki można zrealizować w miejscu swojego zamieszkania również pod nadzorem opiekuna z Wydziału.
Wszystkie informacje dotyczące programu studiów znajdują się na stronie internetowej Wydziału: www.pedagog.uw.edu.pl
Sylwetka absolwenta
Andragogika-Organizacja i edukacja dorosłych
Absolwent posiada podstawową wiedzę o człowieku dorosłym funkcjonującym w kontekście życia społecznego, dążącym do rozwoju zawodowego i osobistego. Absolwent ma wiedzę dotyczącą procesu uczenia się dorosłych, czynników determinujących ten proces, systemu edukacji dorosłych (edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej), a także posiada wiedzę o strukturze organizacji, jej funkcjonowaniu, kulturze środowiska pracy i edukacji.
Jako specjalista do spraw organizacji edukacji dorosłych, absolwent będzie mógł znaleźć zatrudnienie w działach szkoleniowych różnych przedsiębiorstw, w firmach szkoleniowych, w redakcjach portali edukacyjnych, w agencjach zatrudnienia, w działach HR, marketingu i reklamy, w organizacjach pozarządowych działających na polu edukacji dorosłych i wspomagania zatrudnienia.
Pomoc społeczno-wychowawcza dziecku i rodzinie
Absolwent posiada podstawową wiedzę dotyczącą polityki społecznej, prawa, pracy socjalnej oraz poradnictwa. Program specjalności koncentruje się w szczególności na działaniach i programach wspierających dzieci i młodzież oraz ich rodziny, zapobieganiu przemocy, pomocy dzieciom krzywdzonym, uzależnieniach i pomocy ich ofiarom, orzecznictwie w interesie osób wykluczonych, np. dzieci z zagrożonych środowisk.
Absolwenci studiów mogą podejmować pracę, jako specjaliści, wychowawcy, pedagodzy, pedagodzy uliczni, asystenci rodzinni, animatorzy i twórcy projektów działań w dziedzinie pracy społeczno-wychowawczej.
Ukończenie studiów na kierunku Pedagogika uprawnia do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Licencjat na kierunku pedagogika, w zakresie Andragogiki-organizacji edukacji dorosłych
Licencjat na kierunku pedagogika, w zakresie Animacja kultury i edukacja nieformalna
Licencjat na kierunku pedagogika, w zakresie Animacja kultury i edukacja nieformalna, pozaformalna i alternatywna
Licencjat na kierunku pedagogika, w zakresie Pedagogika rewalidacyjna: Studia z zakresu Pedagogiki Specjalnej
Licencjat na kierunku pedagogika, w zakresie Pomoc społeczno-wychowawcza dziecku i rodzinie
Dalsze studia:
studia drugiego stopnia
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i
wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
1. Efekty uczenia się dla programu: Absolwent: • Zna i rozumie historię pedagogiki jako dyscypliny naukowej, kluczowe paradygmaty i jej podstawową terminologię. • Zna i rozumie interdyscyplinarną specyfikę pedagogiki, jej stosowany charakter oraz podział na subdyscypliny i związki z innymi dyscyplinami nauki: filozofią, psychologią, socjologią i medycyną. • Zna i rozumie logikę postępowania badawczego w pedagogice, metody prowadzenia badań specyficzne dla pedagogiki i zapożyczane z innych dyscyplin nauk społecznych i humanistycznych, zasady prezentowania i krytycznej analizy wyników badań. • Zna i rozumie prawidłowości rozwoju biologicznego i psychicznego człowieka i sformułowane na tej podstawie metody wspierania tego rozwoju. • Zna i rozumie historię, strukturę, funkcje i zasady działania instytucji opieki, wychowania i kształcenia i sformułowane na tej podstawie metody ich projektowania, reformowania i ewaluacji. • Potrafi konceptualizować problemy pedagogiczne wykorzystując poznane teorie z zakresu nauk społecznych i humanistycznych. • Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej, przedstawiać różne stanowiska i krytycznie je porównywać. • Potrafi zaprojektować i przeprowadzić proste badanie stosowane (diagnostyczne, ewaluacyjne lub action research) i komunikatywnie przedstawić jego wyniki z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych. • Potrafi planować i organizować pracę zespołową, przyjmować różne role i współdziałać z innymi przy realizacji działań pedagogicznych, skutecznie komunikować się z różnymi podmiotami działań pedagogicznych. Kompetencje dydaktyczne Studenci specjalności animacja kultury i edukacja nieformalna, pozaformalna i alternatywna realizują praktyki w placówkach prowadzących działalność pedagogiczną i animacyjną w środowisku lokalnym, a także innych instytucjach, stowarzyszeniach, fundacjach działających w obszarze animacji, edukacji i kultury. W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych poprzez: 1) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana, w tym: poznanie realizowanych przez nią zadań (m.in. o charakterze dydaktycznym), sposobu funkcjonowania placówki, procesu pozyskiwania środków finansowych, organizacji pracy pracowników i uczestników oraz prowadzonej dokumentacji. 2) obserwację czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk i innych pracowników placówki, toku podejmowanych przez placówkę aktywności, stosowanych metod i form pracy, procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego. 3) współuczestniczenie w bieżących zadaniach podejmowanych przez placówkę, ze szczególnym uwzględnieniem prac związanych z organizacją pracy, planowaniem i przeprowadzaniem zajęć, przygotowywaniem pomocy i materiałów. 4) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń z wyszczególnieniem prowadzenia dokumentacji praktyk, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów, konsultacji z opiekunem praktyk oraz realizacji wyznaczonych przez niego zadań (np. przygotowanie diagnozy placówki).
1. Efekty uczenia się dla programu: Absolwent: • Zna i rozumie historię pedagogiki jako dyscypliny naukowej, kluczowe paradygmaty i jej podstawową terminologię. • Zna i rozumie interdyscyplinarną specyfikę pedagogiki, jej stosowany charakter oraz podział na subdyscypliny i związki z innymi dyscyplinami nauki: filozofią, psychologią, socjologią i medycyną. • Zna i rozumie logikę postępowania badawczego w pedagogice, metody prowadzenia badań specyficzne dla pedagogiki i zapożyczane z innych dyscyplin nauk społecznych i humanistycznych, zasady prezentowania i krytycznej analizy wyników badań. • Zna i rozumie prawidłowości rozwoju biologicznego i psychicznego człowieka i sformułowane na tej podstawie metody wspierania tego rozwoju. • Zna i rozumie historię, strukturę, funkcje i zasady działania instytucji opieki, wychowania i kształcenia i sformułowane na tej podstawie metody ich projektowania, reformowania i ewaluacji. • Potrafi konceptualizować problemy pedagogiczne wykorzystując poznane teorie z zakresu nauk społecznych i humanistycznych. • Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej, przedstawiać różne stanowiska i krytycznie je porównywać. • Potrafi zaprojektować i przeprowadzić proste badanie stosowane (diagnostyczne, ewaluacyjne lub action research) i komunikatywnie przedstawić jego wyniki z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych. • Potrafi planować i organizować pracę zespołową, przyjmować różne role i współdziałać z innymi przy realizacji działań pedagogicznych, skutecznie komunikować się z różnymi podmiotami działań pedagogicznych. Kompetencje: Podczas praktyk studenci kształtują kompetencje dydaktyczne w pracy z ludźmi dorosłymi poprzez : • Zapoznanie się ze specyfiką funkcjonowania instytucji edukacyjnych, w których odbywa się kształcenie dorosłych, w szczególności poprzez poznanie metod, narzędzi i technik stosowanych podczas zajęć dydaktycznych, sposobu organizacji pracy, pracowników instytucji oraz prowadzonej dokumentacji. • Obserwowanie organizacji pracy i przebiegu procesów dydaktycznych (zajęć, kursów, szkoleń), a w szczególności nawiązywania i utrzymywania interakcji z dorosłymi uczestnikami/słuchaczami, procesów komunikacji na linii prowadzący zajęcia – uczestnicy oraz między samymi uczestnikami, metod aktywizacji grupy, organizacji przestrzeni dydaktycznej, a także przeprowadzania ewaluacji. • Współdziałanie z opiekunem praktyk w zakresie organizacji miejsca praktyk, planowania i akceptacji działań podejmowanych przez studenta w instytucji, podejmowania działań na rzecz praktykantów we wszystkich przypadkach problemowych związanych z bezpieczeństwem, naruszaniem praw innych, nieprzestrzeganiem ustalonych zasad. • Analizę i interpretację zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń mających miejsce podczas procesu dydaktycznego, a w szczególności konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką i omawianie zgromadzonych doświadczeń.
1. Efekty uczenia się dla programu: Absolwent: • Zna i rozumie historię pedagogiki jako dyscypliny naukowej, kluczowe paradygmaty i jej podstawową terminologię. • Zna i rozumie interdyscyplinarną specyfikę pedagogiki, jej stosowany charakter oraz podział na subdyscypliny i związki z innymi dyscyplinami nauki: filozofią, psychologią, socjologią i medycyną. • Zna i rozumie logikę postępowania badawczego w pedagogice, metody prowadzenia badań specyficzne dla pedagogiki i zapożyczane z innych dyscyplin nauk społecznych i humanistycznych, zasady prezentowania i krytycznej analizy wyników badań. • Zna i rozumie prawidłowości rozwoju biologicznego i psychicznego człowieka i sformułowane na tej podstawie metody wspierania tego rozwoju. • Zna i rozumie historię, strukturę, funkcje i zasady działania instytucji opieki, wychowania i kształcenia i sformułowane na tej podstawie metody ich projektowania, reformowania i ewaluacji. • Potrafi konceptualizować problemy pedagogiczne wykorzystując poznane teorie z zakresu nauk społecznych i humanistycznych. • Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej, przedstawiać różne stanowiska i krytycznie je porównywać. • Potrafi zaprojektować i przeprowadzić proste badanie stosowane (diagnostyczne, ewaluacyjne lub action research) i komunikatywnie przedstawić jego wyniki z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych. • Potrafi planować i organizować pracę zespołową, przyjmować różne role i współdziałać z innymi przy realizacji działań pedagogicznych, skutecznie komunikować się z różnymi podmiotami działań pedagogicznych. Kompetencje dydaktyczne • Podczas praktyk studenci kształtują kompetencje diagnostyczne, terapeutyczne, wychowawcze i dydaktyczne w pracy z dziećmi, młodzieżą z zaburzeniami rozwoju i osobami niepełnosprawnymi poprzez : • zapoznanie się ze specyfiką funkcjonowania instytucji edukacyjnych i terapeutycznych, w których odbywa się diagnoza, terapia, wychowanie, a także kształcenie dzieci, młodzieży z zaburzeniami rozwoju i osób niepełnosprawnych, w szczególności poprzez poznanie metod, narzędzi i technik stosowanych podczas diagnozy oraz zajęć terapeutycznych, wychowawczych i dydaktycznych, sposobu organizacji pracy pracowników instytucji i prowadzonej dokumentacji. • obserwowanie organizacji pracy i przebiegu procesów diagnostycznych, terapeutycznych wychowawczych i dydaktycznych, a w szczególności nawiązywania i utrzymywania interakcji z osobami niepełnosprawnymi, procesów komunikacji pomiędzy prowadzącym zajęcia, a uczestnikami oraz między samymi uczestnikami; poznanie metod diagnostycznych, terapeutycznych i dydaktycznych oraz metod aktywizacji poszczególnych osób i całej grupy, organizacji przestrzeni dydaktycznej, a także przeprowadzania ewaluacji. • współdziałanie z opiekunem praktyk w zakresie organizacji miejsca praktyk, planowania i akceptacji działań podejmowanych przez studenta w instytucji, oraz w przypadkach problemowych związanych z bezpieczeństwem, naruszaniem praw innych, nieprzestrzeganiem ustalonych zasad. • analizę i interpretację zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń mających miejsce podczas procesu diagnozy, terapii, wychowania i dydaktyki, a w szczególności konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką i omawianie zgromadzonych doświadczeń.
1. Efekty uczenia się dla programu: Absolwent: • Zna i rozumie historię pedagogiki jako dyscypliny naukowej, kluczowe paradygmaty i jej podstawową terminologię. • Zna i rozumie interdyscyplinarną specyfikę pedagogiki, jej stosowany charakter oraz podział na subdyscypliny i związki z innymi dyscyplinami nauki: filozofią, psychologią, socjologią i medycyną. • Zna i rozumie logikę postępowania badawczego w pedagogice, metody prowadzenia badań specyficzne dla pedagogiki i zapożyczane z innych dyscyplin nauk społecznych i humanistycznych, zasady prezentowania i krytycznej analizy wyników badań. • Zna i rozumie prawidłowości rozwoju biologicznego i psychicznego człowieka i sformułowane na tej podstawie metody wspierania tego rozwoju. • Zna i rozumie historię, strukturę, funkcje i zasady działania instytucji opieki, wychowania i kształcenia i sformułowane na tej podstawie metody ich projektowania, reformowania i ewaluacji. • Potrafi konceptualizować problemy pedagogiczne wykorzystując poznane teorie z zakresu nauk społecznych i humanistycznych. • Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej, przedstawiać różne stanowiska i krytycznie je porównywać. • Potrafi zaprojektować i przeprowadzić proste badanie stosowane (diagnostyczne, ewaluacyjne lub action research) i komunikatywnie przedstawić jego wyniki z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych. • Potrafi planować i organizować pracę zespołową, przyjmować różne role i współdziałać z innymi przy realizacji działań pedagogicznych, skutecznie komunikować się z różnymi podmiotami działań pedagogicznych. Kompetencje dydaktyczne W ramach praktyk studenci kształtują kompetencje dydaktyczne poprzez poznanie specyfiki instytucji (organizacji, rodziny, środowiska). Oznacza to, że w szczególności kształtuje kompetencje poprzez poznanie: • podstaw prawnych i organizacyjnych (miejsce w systemie opieki nad dziećmi, pomocy społecznej, edukacji), sposobów finansowania; • celów, funkcji i zadań, programu pracy pedagogicznej i socjalnej; • struktury i specyfiki zatrudnienia w instytucji, zadań poszczególnych pracowników, komunikacji i współdziałania w zespole; • zasad współpracy z innymi instytucjami i organizacjami w środowisku; • charakterystyki osób, dla których działa instytucja, z uwzględnieniem: specyfiki ich potrzeb, sposobów „rekrutacji”, (w jaki sposób dzieci/rodziny trafiają w pole działania instytucji), ich praw i obowiązków; • form pracy instytucji, realizowanych programów, sposobów zaspokajania potrzeb i realizacji praw osób, dla których powołana jest instytucja, zasadność i efektywność podejmowanych działań; • opinii pracowników, osób zarządzających i osób korzystających z programów instytucji.
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach:
wyk - Wykład
ćw - Ćwiczenia
egz - Egzamin
kon - Konwersatorium
kint - Kurs internetowy
lab - Laboratorium
pr_ped - Praktyki pedagogiczne
sem - Seminarium
war - Warsztaty
e - Egzamin
z - Zaliczenie
zo - Zaliczenie na ocenę
Pierwszy rok pedagogiki, andragogika-organizacja edukacji dorosłych