MTP - Pedagogika specjalna - wykład 2300-MTP-PSP-W
Celem wykładów jest wprowadzenie w problematykę pedagogiki specjalnej jako dyscypliny naukowej (genezę, rozwój i twórców), jej miejsce w systemie nauk humanistycznych, ewolucję obecną we współczesnym dyskursach, paradygmatach oraz modelach niepełnosprawności i systemie edukacji dzieci/osób z niepełnosprawnościami. Tematyka wykładów koncentruje się na historycznych uwarunkowaniach jej powstania, kształtowaniu się pedagogiki specjalnej jako subdyscypliny pedagogiki; konsekwencjach psychologicznych i społecznych niepełnosprawności oraz instytucjonalnych systemach wspierających społeczną integrację osób z niepełnosprawnościami, strategiach przeciwdziałających ich marginalizacji, dyskryminacji; także podstawach teoretycznych, metodologicznych uzasadniających ich stosowanie w procesie edukacji, rehabilitacji, organizacjach pomocowych, usprawniających i wspierających rozwój i funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w kolejnych etapach życia i sferach rozwoju.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty:
W zakresie WIEDZY - studenci znają i rozumieją:
1.genezę i najważniejsze etapy rozwoju ped. specjalnej w Polsce i na świecie (K_W01);
2.najważniejszych twórców i przedstawicieli pedagogiki specjalnej w Polsce i na świecie, ich wkład w rozwój tej subdyscypliny (K_W01);
3.podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej kluczowe teorie leżące u podstaw różnych metod pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami i ich rodzinami. (K_W02)
4. przedmiot i specyfikę pedagogiki specjalnej jako subdyscypliny pedagogicznej (K_W02);
5. zróżnicowane potrzeby rozwojowe, wychowawcze i społeczne dzieci, młodzieży z niepełnosprawnościami i ich rodzin korzystających z pomocy i wsparcia.(K_W04)
5. rolę i zadania pedagogiki specjalnej w procesie przygotowywania dzieci do wyzwań współczesnego świata i zmieniających się kryteriów społecznej selekcji (K_W02);
6. specyfikę poznanych metod indywidualnych i grupowych oraz charakterystykę działań profilaktycznych, interwencyjnych i wspierających w kontekście indywidualnych i społecznych doświadczeń konsekwencji niepełnosprawności i czynników je modelujących (K_W05)
7. obowiązujące zasady etyczne udzielania pomocy i wsparcia w rodzinie i edukacji w powiązaniu ze stosowanymi w nich metodami. (K_W07), (K_W08)
8. zasady organizacji pracy w instytucjach realizujących zadania w zakresie pracy wychowawczej, edukacyjnej, rehabilitacyjnej (K_W08)
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI – potrafią :
1. wyjaśnić kluczowe pojęcia pedagogiki specjalnej (cele, paradygmaty, modele niepełnosprawności, środowiska wychowawcze stymulujące/ograniczające, zasoby rozwojowe i funkcjonalne dziecka i rodziny) (K_U1)
2.rozpoznawać i analizować przyczyny oraz przejawy trudności i problemów funkcjonowania społecznego różnych grup osób z niepełnosprawnościami, adaptacji w różnych gremiach społecznych (K_U1)
2. projektować samodzielnie i współtworzyć indywidualne oraz grupowe działania wspierające, uwzględniające zasoby jednostki, rodziny, środowiska lokalnego i instytucji. (K_U1)
3. dobrać i adekwatnie wykorzystać metody pracy wychowawczej w zależności od charakteru i potrzeb jednostek i grup, uwzględniając indywidualne cechy, dynamikę rozwoju i funkcjonowania dzieci/osób z niepełnosprawnościami, ich rodzin oraz specyfikę środowiska lokalnego. (K_U5)
4. nawiązywać relacje oparte na zaufaniu, szacunku i otwartości, stosując adekwatne techniki komunikacyjne dostosowane do wieku, poziomu rozwoju oraz sytuacji życiowej rozmówców(K_U7)
5. doskonalić swoje kompetencje w zakresie realizowanych zadań , efektywności stosowanych metod i form udzielanej pomocy w edukacji, usprawnianiu, rehabilitacji (K_U6)
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH / przejawiają gotowość do:
1.pogłębiania wiedzy i rozwijania swoich kompetencji, ze zrozumieniem ich znaczenie dla skutecznego działania w praktycznej realizacji zadań pomocowych i wspierających (K_K01)
2.krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, pogłębiania i aktualizowania wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej i pokrewnych subdyscyplin naukowych (K_K01)
3. podejmowania współpracy z innymi w dążeniu do rozwiązywania problemów, z poszanowaniem przyjętych celów, zasad i priorytetów. (K_K02)
5. dostrzegania aktualnych problemów i potrzeb rozwojowych i funkcjonalnych ON oraz adekwatnego ich zaspokajania w otoczeniu społecznym (K_K03)
4. poszanowania autonomii i podmiotowości odbiorców swoich działań oraz ochrony ich interesów i praw. (K_K05)
Literatura
Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Poznań
Dykcik Wł., (red.), (2001) Pedagogika specjalna, Poznań
Doroszewska J. ( 1989), Pedagogika specjalna t.1, 2, Warszawa
Sękowska Z. (1985) Pedagogika specjalna: zarys, Warszawa
Hulek A. (red.), (1977), Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa
Speck O. (2005), Niepełnosprawni w społeczeństwie, Gdańsk
Smith D. 2008) Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, t. I, II, Warszawa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: