Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Pedagogika > Pedagogika, stacjonarne, pierwszego stopnia

Pedagogika, stacjonarne, pierwszego stopnia (S1-PED)

Pierwszego stopnia
Stacjonarne, 3-letnie
Język: polski

Dziedzina: nauki społeczne

Dyscyplina: Pedagogika

Język wykładowy: język polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: licencjat

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Pedagogicznym, przy ulicy Mokotowskiej 16/20

Czas: zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-19.00

Na Wydziale Pedagogicznym UW zdobędziesz wiedzę o:

  • wychowaniu, uczeniu się i rozwoju człowieka na różnych etapach życia;
  • tym, jak środowisko społeczne, kultura i inne czynniki oddziałują na proces rozwojowy;
  • instytucjach, podmiotach wspierających rozwój, edukację, opiekę i wychowanie zróżnicowanych grup

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje

Tak, kierunek Pedagogika na studiach licencjackich oferuje dwie specjalności – jedną związaną z pracą z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, a drugą z dorosłymi. Program studiów ma budowę modułową. Dzięki takiemu łatwiej jest łączyć różne dziedziny wiedzy i podnosić jakość nauczania. Ułatwia to też dopasowanie programu do zainteresowań studentów i wymagań rynku pracy.

Preferowaną specjalność wskazujesz przy składaniu dokumentów – wystarczy zaznaczyć ją w deklaracji. Specjalność będzie utworzona, jeśli zgłosi się wystarczająca liczba chętnych.

Specjalność Andragogika-Organizacja edukacji dorosłych

Absolwent w trakcie studiów zdobywa wiedzę o człowieku, szczególnie dorosłym – jego życiu społecznym oraz rozwoju zawodowym i osobistym. Zna proces uczenia się dorosłych i czynniki, które na niego wpływają. Ma także wiedzę o systemie edukacji dorosłych – formalnej, pozaformalnej i nieformalnej – oraz o tym, jak działają firmy i organizacje, jaka jest ich struktura, kultura pracy i środowisko edukacyjne. Potrafi planować i organizować działania edukacyjne dostosowane do potrzeb dorosłych. Umie także współpracować z różnymi grupami i instytucjami wspierającymi rozwój i uczenie się przez całe życie.

Jako specjalista ds. edukacji dorosłych, absolwent może pracować w działach szkoleń w firmach, w firmach szkoleniowych, redakcjach portali edukacyjnych, agencjach zatrudnienia, działach HR, marketingu i reklamy, a także w organizacjach pozarządowych zajmujących się edukacją dorosłych i wspieraniem zatrudnienia.
Plan

Specjalność Pomoc społeczno-wychowawcza dziecku i rodzinie

Na tych studiach zdobędziesz poszerzoną wiedzę o pedagogice, polityce społecznej, prawie, pracy socjalnej i poradnictwie. Nauczysz się, jak pomagać dzieciom, młodzieży i ich rodzinom. Dowiesz się, jak przeciwdziałać przemocy, wspierać dzieci krzywdzone, pomagać osobom uzależnionym i działać na rzecz osób z trudnych środowisk. Po studiach będziesz umieć rozpoznać problemy innych i dobrać skuteczne formy pomocy. Nauczysz się planować i prowadzić działania wychowawcze i wspierające, we współpracy z różnymi instytucjami i podmiotami.

Absolwent może pracować jako pedagog, wychowawca, asystent rodziny, pedagog uliczny, animator czy osoba tworząca projekty społeczne.
Plan

Czego będziesz się uczyć na studiach

Nauczysz się u nas jak:

  • rozpoznawać potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci, młodzieży i dorosłych;
  • planować i prowadzić działania edukacyjne, wychowawcze czy pomocowe dla różnych grup;
  • współpracować z innymi podmiotami w zakresie działań edukacyjnych czy pomocowych;
  • korzystać z wiedzy pedagogicznej i metod badawczych.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki

TAK, minimum 150 godzin praktyk pedagogicznych w instytucjach odpowiadających charakterowi danej specjalności. Na specjalności Andragogika-organizacja edukacji dorosłych są to np.: centra szkoleniowe, działy HR w firmach komercyjnych i w sektorze pozarządowym, placówki kształcenia dorosłych. Na sepcjalności pomoc społeczno-wychowawcza dziecku i rodzinie są to: domy dziecka, OPS-y, WCPR, placówki wsparcia dziennego, instytucje związane z takimi zawodami jak: pracownik socjalny, asystent rodziny, koordynator pieczy rodzinnej, pedagog w placówce opiekuńczo-wychowawczych, opiekun usamodzielnienia, pedagog w interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

TAK; oferujemy program MOST oraz Erasmus

Gdzie znajdziesz więcej informacji o programie studiów

Program kierunku

Profil na FB

Koordynatorzy ECTS:

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat na kierunku pedagogika, w zakresie Andragogiki-organizacji edukacji dorosłych
Licencjat na kierunku pedagogika, w zakresie Animacja kultury i edukacja nieformalna
Licencjat na kierunku pedagogika, w zakresie Animacja kultury i edukacja nieformalna, pozaformalna i alternatywna
Licencjat na kierunku pedagogika, w zakresie Pedagogika rewalidacyjna: Studia z zakresu Pedagogiki Specjalnej
Licencjat na kierunku pedagogika, w zakresie Pomoc społeczno-wychowawcza dziecku i rodzinie

Dalsze studia:

studia drugiego stopnia

Efekty kształcenia

Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:

1. Efekty uczenia się dla programu:
Absolwent:
• Zna i rozumie historię pedagogiki jako dyscypliny naukowej, kluczowe paradygmaty i jej podstawową terminologię.
• Zna i rozumie interdyscyplinarną specyfikę pedagogiki, jej stosowany charakter oraz podział na subdyscypliny i związki z innymi dyscyplinami nauki: filozofią, psychologią, socjologią i medycyną.
• Zna i rozumie logikę postępowania badawczego w pedagogice, metody prowadzenia badań specyficzne dla pedagogiki i zapożyczane z innych dyscyplin nauk społecznych i humanistycznych, zasady prezentowania i krytycznej analizy wyników badań.
• Zna i rozumie prawidłowości rozwoju biologicznego i psychicznego człowieka i sformułowane na tej podstawie metody wspierania tego rozwoju.
• Zna i rozumie historię, strukturę, funkcje i zasady działania instytucji opieki, wychowania i kształcenia i sformułowane na tej podstawie metody ich projektowania, reformowania i ewaluacji.
• Potrafi konceptualizować problemy pedagogiczne wykorzystując poznane teorie z zakresu nauk społecznych i humanistycznych.
• Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej, przedstawiać różne stanowiska i krytycznie je porównywać.
• Potrafi zaprojektować i przeprowadzić proste badanie stosowane (diagnostyczne, ewaluacyjne lub action research) i komunikatywnie przedstawić jego wyniki z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych.
• Potrafi planować i organizować pracę zespołową, przyjmować różne role i współdziałać z innymi przy realizacji działań pedagogicznych, skutecznie komunikować się z różnymi podmiotami działań pedagogicznych.
Kompetencje dydaktyczne
Studenci specjalności animacja kultury i edukacja nieformalna, pozaformalna i alternatywna realizują praktyki w placówkach prowadzących działalność pedagogiczną i animacyjną w środowisku lokalnym, a także innych instytucjach, stowarzyszeniach, fundacjach działających w obszarze animacji, edukacji i kultury. W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych poprzez:
1) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana, w tym: poznanie realizowanych przez nią zadań (m.in. o charakterze dydaktycznym), sposobu funkcjonowania placówki, procesu pozyskiwania środków finansowych, organizacji pracy pracowników i uczestników oraz prowadzonej dokumentacji.
2) obserwację czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk i innych pracowników placówki, toku podejmowanych przez placówkę aktywności, stosowanych metod i form pracy, procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego.
3) współuczestniczenie w bieżących zadaniach podejmowanych przez placówkę, ze szczególnym uwzględnieniem prac związanych z organizacją pracy, planowaniem i przeprowadzaniem zajęć, przygotowywaniem pomocy i materiałów.
4) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń z wyszczególnieniem prowadzenia dokumentacji praktyk, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów, konsultacji z opiekunem praktyk oraz realizacji wyznaczonych przez niego zadań (np. przygotowanie diagnozy placówki).

Plan studiów:

Oznaczenia wykorzystane w siatkach:
wyk - Wykład
ćw - Ćwiczenia
egz - Egzamin
kon - Konwersatorium
kint - Kurs internetowy
lab - Laboratorium
pr_ped - Praktyki pedagogiczne
sem - Seminarium
war - Warsztaty
e - Egzamin
z - Zaliczenie
zo - Zaliczenie na ocenę
Pierwszy rok pedagogiki, andragogika-organizacja edukacji dorosłychECTSwykćwegzkonkintlabpr_pedsemwarzal
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy0,54z
Elementy ochrony własności intelektualnej dla studentów pedagogiki0,54z
MBiP - Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania030z
MBiP - Moduł biomedycznych i psychologicznych podstaw rozwoju i wychowania15*e
MBiP - Psychologia rozwoju człowieka030z
MBiP - Wprowadzenie do psychologii30z
MK - Moduł kierunkowye
MK - Elementy prawa dla pedagogów30z
MK - Etyka w zawodzie pedagoga30z
MK-Praktyka pedagogicznaz
MK - Systemy wspierania dziecka i rodzinyz
MS1 - Moduł specjalnościowy: Podstawy andragogiki15*e
MS1 - Edukacyjne formy wspomagania rozwoju dorosłych30z
MS1 - Historia i współczesność edukacji dorosłych w Polsce30z
MS1 - Praktyki pedagogiczne - wizyty studyjne30z
MS1-Techniki aranżacji wydarzeń edukacyjnych60z
MS1 - Wprowadzenie do andragogiki30z
MTP - MODUŁ TEORII PEDAGOGICZNYCH15*e
MTP - Pedagogika społeczna - wykład30z
MTP - Pedagogika specjalna - wykład30z
MTP - Wprowadzenie do pedagogiki - wykład30z
Technologia informacyjna230zo
Razem:4827430430303060
Pierwszy rok pedagogiki, Pedagogika rewalidacyjna. Studia z zakresu Pedagogiki SpecjalnejECTSwykćwegzkonkintlabpr_pedsemwarzal
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy0,54z
Elementy ochrony własności intelektualnej dla studentów pedagogiki0,54z
MBiP - Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania030z
MBiP - Moduł biomedycznych i psychologicznych podstaw rozwoju i wychowania15*e
MBiP - Psychologia rozwoju człowieka030z
MBiP - Wprowadzenie do psychologii30z
MK - Moduł kierunkowye
MK - Elementy prawa dla pedagogów30z
MK - Etyka w zawodzie pedagoga30z
MK-Praktyka pedagogicznaz
MK - Systemy wspierania dziecka i rodzinyz
MS1 - Moduł specjalnościowy - Wsparcie rodziny i środowiska osoby niepełnosprawneje
MS1 - Komunikacja z osobą niepełnosprawnąz
MS1 - Podstawowe pojęcia pracy socjalnej i polityki społecznejz
MS1 - Praca ze środowiskiem społecznymz
MS1 - Rodzina z osobą niepełnosprawnąz
DP - Podstawy diagnozy psychopedagogicznejz
MTP - MODUŁ TEORII PEDAGOGICZNYCH15*e
MTP - Pedagogika społeczna - wykład30z
MTP - Pedagogika specjalna - wykład30z
MTP - Wprowadzenie do pedagogiki - wykład30z
Technologia informacyjna230zo
Razem:33244430
Pierwszy rok pedagogiki, Pomoc społeczno-wychowawcza dziecku i rodzinieECTSwykćwegzkonkintlabpr_pedsemwarzal
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy0,54z
Elementy ochrony własności intelektualnej dla studentów pedagogiki0,54z
MBiP - Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania030z
MBiP - Moduł biomedycznych i psychologicznych podstaw rozwoju i wychowania15*e
MBiP - Psychologia rozwoju człowieka030z
MBiP - Wprowadzenie do psychologii30z
MK - Moduł kierunkowye
MK - Elementy prawa dla pedagogów30z
MK - Etyka w zawodzie pedagoga30z
MK-Praktyka pedagogicznaz
MK - Systemy wspierania dziecka i rodzinyz
MS1 - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY - PODSTAWY PRACY Z DZIECKIEM I RODZINĄ15*e
MS1 - Dzieci świata - badania i projekty pomocyz
MS1 - Formy pomocy dziecku i rodzinie w Polsce i innych krajachz
MS1 - Opieka i wychowanie30z
MS1 - Obserwacyjna praktyka pedagogiczna-wychowawcza30z
MS1 - Poznawanie potrzeb dziecka i rodziny30z
MS1 - Podstawy prawne pracy z dzieckiem i rodziną30z
MS1 - Warsztat umiejętności wychowawczychz
DRŚ - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY 2 - DZIECKO W RODZINIE I ŚRODOWISKU15*e
DRŚ - Podstawy pracy socjalnej30z
DRŚ - Polityka społecznaz
DRŚ - Wiedza o rodziniez
Technologia informacyjna230zo
Razem:48214304303030
Pierwszy rok pedagogiki, Animacja kultury i edukacja nieformalnaECTSwykćwegzkonkintlabpr_pedsemwarzal
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy0,54z
Elementy ochrony własności intelektualnej dla studentów pedagogiki0,54z
MBiP - Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania030z
MBiP - Moduł biomedycznych i psychologicznych podstaw rozwoju i wychowania15*e
MBiP - Psychologia rozwoju człowieka030z
MBiP - Wprowadzenie do psychologii30z
MK - Moduł kierunkowye
MK - Elementy prawa dla pedagogów30z
MK - Etyka w zawodzie pedagoga30z
MK - Systemy wspierania dziecka i rodzinyz
MM - Techniczne środki animacji i edukacji nieformalnejz
MS1 - Moduł specjalnościowy - Teoria założeń animacji i edukacji nieformalneje
MS1 - Edukacja nieformalna i animacja w Polsce i na świecie - "dobre praktyki"z
MS1 - Media w animacji i edukacji nieformalnejz
MS1 - Style uczenia sięz
MS1 - Teoria animacji społeczno-kulturalnejz
MS1 - Teoria edukacji nieformalnejz
MS1 - Teoretyczne podstawy wiedzy o animacji i edukacji nieformalnejz
MTP - MODUŁ TEORII PEDAGOGICZNYCH15*e
MTP - Pedagogika społeczna - wykład30z
MTP - Pedagogika specjalna - wykład30z
MTP - Wprowadzenie do pedagogiki - wykład30z
Technologia informacyjna230zo
Razem:33244430

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/