Pisanie akademickie w wariancie brazylijskim języka portugalskiego II 3305-PTAPB2-31
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do pisania pracy dyplomowej. W ramach kursu studenci otrzymają szereg narzędzi niezbędnych do pracy akademickiej ze szczególnym naciskiem na instrumentarium techniczno-literaturoznawcze w wariancie brazylijskim języka portugalskiego. Zostaną rozwinięte kompetencje z zakresu norm redakcyjnych (ABNT). Studenci zostaną także zapoznani z kwestiami technicznymi (np. układ pracy dyplomowej) oraz z wymiarem językowym pracy (np. kwestie związane z interpunkcją, ortografią, językiem właściwym dla pracy akademickiej). Przeprowadzona zostanie także wspólna korekta treści naukowych stworzonych przez studenta. Przedmiot służy rozwinięciu kompetencji w dyscyplinie wiodącej (literaturoznawstwo). Kontynuacja treści przedstawionych w ramach zajęć z przedmiotu Pisanie akademickie w wariancie brazylijskim języka portugalskiego I.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim dla celów literaturoznawstwa II
Pisanie akademickie w wariancie brazylijskim języka portugalskiego I
Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim I
Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim II
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
S1_W02, podstawową terminologię nauk humanistycznych w literaturoznawstwie, językoznawstwie, kulturoznawstwie oraz historioznawstwie, jej źródła, oraz zastosowania na poziomie zaawansowanym w normie brazylijskiej języka portugalskiego
S1_W03, metodologię badań w literaturoznawstwie, językoznawstwie, kulturoznawstwie oraz historioznawstwie, w szczególności w odniesieniu do studiów brazylijskich
S1_W05, zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego na poziomie zaawansowanym w normie brazylijskiej
S1_W08, wyznaczniki niezbędne w profesjonalnej analizie procesów literackich, kulturowych, historycznych i językowych związanych z Brazylią
Umiejętności: absolwent potrafi
S1_U01, z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
S1_U02, samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
S1_U03, stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w literaturoznawstwie, językoznawstwie, kulturoznawstwie oraz historioznawstwie
S1_U04, posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów, w typowych sytuacjach profesjonalnych
S1_U06, merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S1_K01, uczenia się przez całe życie
S1_K04 określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania
Kryteria oceniania
Uczestnicy zajęć będą oceniani na podstawie obecności, aktywności na zajęciach oraz prac wykonywanych w trakcie kursu.
Dozwolone 2 (dwie) nieobecności nieusprawiedliwione.
Szczegółowe zasady, metody i kryteria oceniania zostaną omówione na pierwszych zajęciach.
Literatura
Eco, Umberto. Como se faz uma tese em ciências humanas”. São Paulo: Perspectiva, 2020.
Becker, Howard S. Truques da escrita: Para começar e terminar teses, livros e artigos. Rio de Janeiro: Zahar, 2015.
Durão, Fábio Akcelrud. Metodologia da pesquisa em literatura. São Paulo: Parábola, 2020.
Lakatos, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. „Fundamentos de Metodologia Científica”. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2003.
Pacheco, Agnelo de Carvalho. A dissertação. São Paulo: Atual, 1988.
Parra Filho, Domingos. Apresentação de trabalhos científicos: monografia, TCC, teses e dissertações. São Paulo: Futura, 2000.
Vieira, Francisco Eduardo e Carlos Alberto Faraco. "Escrever na universidade: fundamentos. São Paulo: Parábola, 2019.
Normas Técnicas da ABNT:
http://www.abnt.org.br/normas-tecnicas/normas-abnt
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: