Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim II 3305-PNJPB2-11
Na zajęciach realizowany jest program, którego celem jest wyrobienie u studentów najważniejszych sprawności językowych. W ich ramach powinni oni nabywać umiejętności komunikacyjne (ich zakres obejmuje bardzo różnorodne działy tematyczne) i gramatyczne w zakresie mowy ustnej i języka pisanego. Istotnym aspektem nauki jest również kształtowanie wrażliwości fonologicznej uczestników zajęć oraz przyczynianie się do wzrostu ich wiedzy o kulturze Brazylii.
Wymagany na studiach filologicznych i literaturoznawczych wysoki stopień poprawności oraz konieczność odnoszenia nabytych sprawności językowych do kontekstu akademickiego ich dalszego stosowania powodują, iż student pierwszego roku kształtuje swoją umiejętność rozumienia takich tekstów i wypowiedzi w języku portugalskim w wariancie brazylijskim, których stylistyka, tematyka i poziom złożoności wymagają od czytelnika dużej świadomości językowej.
Po II semestrze I roku student
- jest odbiorcą wypowiedzi utrzymanych w zakresie tematów związanych z życiem codziennym; rozumie sens kierowanych ku niemu treści oraz znajduje w nich konkretne informacje w celu ich odtworzenia bądź przekazania;
- rozumie teksty informacyjne, jak również dotyczące jego studiów i zainteresowań intelektualnych oraz artystycznych;
- porozumiewa się w codziennych sytuacjach komunikacyjnych (np. gdy wymiana zdań dotyczy życia osobistego, studiów, zainteresowań), przedstawia swoje zdanie w dyskusjach światopoglądowych oraz potrafi odnieść się do znanych sobie aktualnych wydarzeń społeczno-kulturalnych; potrafi wziąć udział w rozmowie korzystając, jeśli zajdzie taka potrzeba, z pomocy współrozmówcy, lecz także samodzielne ją podtrzymać;
- redaguje opisy zdarzeń i czynności;
- uczy się rozumienia wagi stylu i tonu wypowiedzi dla interpretacji poszczególnych jej fragmentów;
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: języki obce obowiązkowe | Ogólnie: języki obce obowiązkowe | W cyklu 2024L: obowiązkowe języki obce |
Wymagania (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
S1_W02 podstawową terminologię portugalskojęzyczną z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa oraz historioznawstwa, jej źródła, oraz zastosowania na poziomie zaawansowanym po polsku i podstawowym w normie brazylijskiej.
S1_W05 zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego na poziomie podstawowym w normie brazylijskiej.
Umiejętności: absolwent potrafi
S1_U07 porozumiewać się w języku polskim i portugalskim w normie brazylijskiej z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach zajęć z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa oraz historioznawstwa.
S1_U08 posługiwać się językiem portugalskim w normie brazylijskiej czynnie i biernie na poziomie początkującym w rejestrze pisanym i mówionym (poziom A1-A2), co umożliwia mu porozumiewanie się w podstawowym zakresie oraz przygotowanie prac (pisemnych i ustnych) na podstawowym poziomie w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa oraz historioznawstwa.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S1_K01 uczenia się przez całe życie
S1_K02 podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego w normie brazylijskiej, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności
S1_K03 komunikowania się i współdziałania w społecznościach portugalskojęzycznych, przede wszystkim w społecznościach brazylijskich
S1_K07 aktywnego uczestnictwa w kulturze Brazylii przy wykorzystaniu różnych mediów i form
S1_K08 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa oraz historioznawstwa, przede wszystkim w odniesieniu do Brazylii
Kryteria oceniania
- obecność (maksymalnie 5 nieobecności nieusprawiedliwionych w ciągu semestru: 3 na zajęciach prowadzonych przez H.Shinzato, 2 na zajęciach prowadzonych przez O. Bagińską-Shinzato);
- test semestralny na koniec semestru letniego (minimalny próg zaliczeniowy to 70%);
- egzamin pisemny i ustny w sesji egzaminacyjnej semestru letniego (minimalny próg zaliczeniowy to 70%);
- prace pisemne;
- prace domowe;
- aktywność na zajęciach.
Skala ocen:
70-75% 3 dostateczny
76-81% 3+ dostateczny +
82-87% 4 dobry
88-93% 4+ dobry+
94-99% 5 bardzo dobry
99-100% 5! bardzo dobry !
Literatura
Terra Brasil, Curso de língua e cultura (Regina Lúcia Péret Dell'Isola, Maria José Apparecida de Almeida) http://150.164.100.248/cenex/terrabrasil/
Muito prazer (Gláucia Roberta Rocha Fernandes, Telma de Lurdes São Bento Ferreira, Vera Lúcia Ramos) http://www.muitoprazerlivro.com.br/livro.html
Gramática Ativa 1 Versão Brasileira, Gramática Ativa 2 Versão Brasileira;
Materiały autorskie.
Dodatkowe materiały z podręczników brazylijskich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: