Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim I 3305-PNJPB1-11
Na zajęciach realizowany jest program, którego celem jest wyrobienie u studentów najważniejszych sprawności językowych. W ich ramach powinni oni nabywać umiejętności komunikacyjne (ich zakres obejmuje bardzo różnorodne działy tematyczne) i gramatyczne w zakresie mowy ustnej i języka pisanego. Istotnym aspektem nauki jest również kształtowanie wrażliwości fonologicznej uczestników zajęć oraz przyczynianie się do wzrostu ich wiedzy o kulturze Brazylii.
Wymagany na studiach filologicznych i literaturoznawczych wysoki stopień poprawności oraz konieczność odnoszenia nabytych sprawności językowych do kontekstu akademickiego oraz ich dalszego stosowania powodują, iż student pierwszego roku kształtuje swoją umiejętność rozumienia takich tekstów i wypowiedzi w języku brazylijskim portugalskim, których stylistyka, tematyka i poziom złożoności wymagają od czytelnika dużej świadomości językowej.
Po I semestrze I roku student:
- jest odbiorcą wypowiedzi utrzymanych w zakresie tematów związanych z życiem codziennym; rozumie główny sens kierowanych ku niemu treści oraz znajduje w nich konkretne informacje w celu ich odtworzenia bądź przekazania;
- rozumie teksty informacyjne, jak również dotyczące jego studiów i zainteresowań intelektualnych oraz artystycznych;
- porozumiewa się w stosunkowo prostych sytuacjach komunikacyjnych (np. gdy wymiana zdań dotyczy życia osobistego, studiów, zainteresowań), lecz także przedstawia swoje zdanie w podstawowych dyskusjach światopoglądowych oraz potrafi w stopniu podstawowym odnieść się do znanych sobie aktualnych wydarzeń społeczno-kulturalnych; potrafi wziąć udział w rozmowie korzystając, jeśli zajdzie taka potrzeba, z pomocy współrozmówcy, lecz także samodzielne ją podtrzymać;
- redaguje proste opisy zdarzeń i czynności;
- uczy się rozumienia wagi stylu i tonu wypowiedzi dla interpretacji poszczególnych jej fragmentów;
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
S1_W02 podstawową terminologię portugalskojęzyczną z zakresu nauki o języku i kulturze, jej źródła, oraz zastosowania na poziomie podstawowym w brazylijskim portugalskim.
S1_W05 zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne brazylijskiego portugalskiego na poziomie podstawowym.
Umiejętności: absolwent potrafi
S1_U07 porozumiewać się w brazylijskim portugalskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach zajęć z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa.
S1_U08 posługiwać się brazylijskim portugalskim czynnie i biernie na poziomie początkującym w rejestrze pisanym i mówionym (poziom A1-A2), co umożliwia porozumiewanie się w podstawowym zakresie oraz przygotowanie prac (pisemnych i ustnych) na podstawowym poziomie w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S1_K01 uczenia się przez całe życie
S1_K02 podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie brazylijskiego portugalskiego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności
S1_K03 komunikowania się i współdziałania w społecznościach portugalskojęzycznych, przede wszystkim w społecznościach brazylijskich
S1_K07 aktywnego uczestnictwa w kulturze Brazylii przy wykorzystaniu różnych mediów i form
S1_K08 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w Brazylii w ramach literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa
Kryteria oceniania
– obecność: maksymalnie 5 nieobecności nieusprawiedliwionych w ciągu semestru); nieobecności usprawiedliwione nie powinny przekroczyć 30% wszystkich zajęć.
– 3 testy cząstkowe w trakcie semestru; 1 test semestralny na koniec semestru;
– egzamin pisemny i ustny w semestrze letnim (dopuszczenie do niego jest uwarunkowane uzyskaniem pozytywnej oceny, tym samym – zaliczenia na koniec semestru zimowego i letniego). Na ocenę końcową z przedmiotu składa się również aktywność i praca studenta przez cały rok akademicki.
– prace pisemne;
– prace domowe;
– aktywność na zajęciach.
Szczegółowe zasady zostaną omówione i przekazane na piśmie na pierwszych zajęciach w semestrze zimowym
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Terra Brasil, Curso de língua e cultura (Regina Lúcia Péret Dell'Isola, Maria José Apparecida de Almeida) http://150.164.100.248/cenex/terrabrasil/
Muito prazer (Gláucia Roberta Rocha Fernandes, Telma de Lurdes São Bento Ferreira, Vera Lúcia Ramos) http://www.muitoprazerlivro.com.br/livro.html
Gramática ativa 1, Gramática ativa 2;
Materiały autorskie.
Dodatkowe materiały z innych podręczników brazylijskich.
Wszystkie materiały zostaną udostępnione na stronie kursu na Platformie Kampus.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: