Klucz do kultury regionu: literatura, sztuka, folklor (II) - Ukraina 3224-D8KREGUKR
1. Odrodzenie kultury ukraińskiej w okresie rewolucji narodowo-wyzwoleńczej lat 1917-1920.
Ukrainizacja szkolnictwa, założenie ukraińskich szkół wyższych oraz Ukraińskiej Akademii Nauk.
2. Kultura ukraińska w okresie ukrainizacji lat 20. XX wieku na Ukrainie sowieckiej.
3. Ugrupowania pisarzy w latach 20. XX wieku na Ukrainie sowieckiej. Najwybitniejsi przedstawiciele
ówczesnej literatury ukraińskiej. Fenomen literatury „Rozstrzelanego Odrodzenia”.
4. Awangarda w teatrze, kinie i sztucę na Ukrainie sowieckiej w latach 20.-pocz. 30. XX wieku.
5. Kultura Ukrainy w okresie totalitaryzmu i autorytaryzmu. Rusyfikacja. „Realizm socjalistyczny”.
6. Tragedie narodu ukraińskiego (Wielki Głód, Wielki Terror) w literaturze.
7. Emigracyjne ośrodki kultury i literatury ukraińskiej w okresie międzywojennym. Praga i
Warszawa jako ważne ośrodki ukraińskiego życia literackiego. Praska „szkoła poetów”
(Ołena Teliha, Ołeh Olżycz).
8. Kultura ukraińska w okresie II wojny światowej i pierwszych latach powojennych.
9. Rozkład totalitaryzmu. „Odwilż” lat 60. XX wieku w Ukrainie. Europejska i urbanistyczna
orientacja ukraińskiego ruchu kulturowego. Ukraińskie kino poetyckie.
10. Dysydenci ukraińscy lat 60.- 80. XX wieku a proces literacki. Pisarze wobec „realizmu
socjalistycznego” w latach 70.- 80. XX wieku.
11. Rola emigracji ukraińskiej w procesach kulturotwórczych (najważniejsze ośrodki, media i
wydawnictwa); sakralna architektura, malarstwo emigrantów ukraińskich po II wojnie światowej.
12. Awaria elektrowni jądrowej w Czarnobylu a kultura ukraińska (literatura „postczarnobylska”,
Czarnobyl w sztuce ukraińskiej).
13. Proces literacki w okresie upadku ZSRR. Rola pisarzy ukraińskich w przemianach
ustrojowych. Dyskusje o roli literatury i literata w ówczesnej Ukrainie.
14. Teatr i kino ukraińskie końca XX – pocz. XXI wieku.
15. U progu wielkich przemian. Kultura ukraińska w przededniu rewolucji i wojny.
Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia – 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Historia kultury krajów regionu po 1918 r. (II) - Ukraina
Problemy kultury krajów regionu (I) - Ukraina
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
w pogłębionym stopniu terminologię nauk o kulturze z uwzględnieniem perspektywy badawczej Europy Środkowo-Wschodniej (kierunki, teksty, badacze z zakresu nauk o kulturze) i specyfiki rozwoju tych nauk w krajach regionu; zna w zaawansowanym zakresie terminologię dyscyplin pokrewnych, niezbędną w poznawaniu i rozumieniu zjawisk kultury krajów regionu (K2_W02; odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia)
- w pogłębionym stopniu specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury i języka oraz historii Ukrainy (K2_W03; Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_WG Zakres i głębia);
- w pogłębionym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości (K2_W07; odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
Umiejętności: absolwent potrafi:
- wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł, w tym obcojęzycznych w nieprzewidywalnych warunkach (K2_U01; Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania);
-formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia badawcze oraz prowadzić samodzielnie i pod kierunkiem opiekuna naukowego badania z zakresu kulturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych, dotyczących regionu Europy Środkowo-Wschodniej w nieprzewidywalnych warunkach 9K2_U02; odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
- przeprowadzić krytyczną pogłębioną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Ukrainy; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury tych krajów, przeprowadzić ich krytyczną pogłębioną analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K2_U05, Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K2_K01; Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_UO Organizacja pracy /planowanie i praca zespołowa; P7S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób; P7S_KK);
- aktywnego uczestniczenia, w życiu kulturalnym, organizowania go i korzystania z jego różnorodnych form (K2_K05; Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_KO)
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter konwersatorium. Oprócz bieżącego przygotowania do zajęć (czytanie lektur oraz opracowań) przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Termin przedstawienia prezentacji stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Przedmiot kończy się ustnym zaliczeniem na ocenę.
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie z Regulaminem studiów na WLS.
W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach. Kolizje terminów zajęć nie stanowią podstawy do uznania nieobecności za usprawiedliwioną.
Zaliczenie obejmie weryfikację wiedzy z materiału omawianego na zajęciach w trakcie semestru.
Na końcową ocenę z przedmiotu składają się:
- aktywność na zajęciach (30%)
- praca – prezentacja PowerPoint i wersja papierowa tekstu (30%)
- egzamin ustny – 4 pytania (40%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
1. Antologia poezji ukraińskiej. Pod red. Florian Nieuważny, Jerzy Pleśniarowicz, Warszawa
1976.
2. Prolog - nie epilog? Poezja ukraińska w polskich przekładach. Pod redakcją Oli Hnatiuk i
Katarzyny Kotyńskiej, Warszawa 2002.
3. Stepowa legenda. Antologia ukraińskiej małej formy prozatorskiej lat 1890-1930. pod
redakcją Oli Hnatiuk i Larysy Szost. Warszawa 2001.
4. Agnieszka Kornijenko. Ukraiński modernizm. Kraków 1998.
5. Aleksander Dowżenko, Zaczarowana Desna. Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 1976.
6. Bunt pokolenia. Rozmowy z intelektualistami ukraińskimi, red.: B. Berdychowska, O.
Hnatiuk, Lublin 2000.
7. Poezja Wasyla Stusa, wstęp, wybór i tłumaczenie artykułów Agnieszka Kornijenko,
przekłady Agnieszki Kornijenko, Jerzego Litwiniuka i Bazylego Nazaruka, Kraków 1996.
8. S. Yekelchyk, Ukraina: narodziny nowoczesnego narodu, Kraków 2009
9. Emilian Wiszka. Prasa emigracji ukraińskiej w Polsce 1920-1930. Toruń 2001.
10. Roman Zilinko. Rola Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego w muzealnictwie i zachowaniu
zabuytków sztuki sakralnej. [w:] „Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej”, t.1,
Warszawa 2007, s. 122-135.
11. R. Szagała, E. Wiszka, Ukraińcy w Warszawie, Toruń-Warszawa 2010.
12. Bogumiła Berdychowska. Ukraina: ludzie i książki, Wrocław 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: